"Expertens bästa kaffeskola" i Allers

lupoo

Well-known member
Jag har en snäll fru. När hon såg att man på förstasidan i Allers basunerade ut att man hade ”Expertens bästa kaffeskola” så köpte hon tidningen till sin ”hemma-barista” för alltid finns det nåt som han kan snappa upp.

Jag kanske inte hade allt för höga förväntningar om att Allers skulle föra mig långt fram på min kafferesa men några små tips och lite bekräftelse kanske. Så jag bläddrar fram till artikeln och… Jag känner hur en Mr Isomac lik ilska (förlåt Mr I) börja att välla upp inom mig. Va i hela skall detta vara. Ett beställningsjobb från Nescafé?!.

Jag hoppas att man har betalat baristan Ola Persson bra. Jo man börja med en liten inledning om kaffe och espresso och hur intresset för espressobaserade drycker bara ökar. Även att det krävs kunskap att sköta en espressomaskin. Här kommer Ola in och förklarar att det är viktigt att maskinen har rätt temperatur och just där tappar reportern greppet och börjar yra om temperaturen på ångan som pressar genom kaffet, fullständig förvirring. Runt detta finns en del fina bilder där Ola står och gör kaffe på sin La Marzocco, skummar och häller art. Inga bildtexter!

Där näst ”Olas godaste kaffededrinkar” 8 recept på espressobaserade drycker och ALLA MED NESCAFÉ ESPRESSO som kaffe. Illa jag mår illa… Inte ett ord om att man skulle kunna använda riktigt kaffe om man av någon konstig anledning faktisk råkade ha tillgång till en espressomaskin.
Sedan är det hela så uppenbart, det finns kuponger i tidningen som ger en provförpackning Neskafé espresso.

Så jag hoppas att Ola barsitan fick redigt med deg för att besudla sig med detta kaffesurugat. När skall det riktiga kaffet få sin chans att visa upp sig även för en veckotidningspublik, detta ger ju inte specialkaffebranschen några pluspoäng. Tänk bara om barista Ola fått berätta vad vi kan kräva när vi går på café och vill smaka ”det nya kaffet”. Kunna skapa lite kunskap och därmed lite konsumenttryck. Nää istället skall vi lalla in på ICA och köpa espresso på påse och tro att vi dricker espresso. Surt…. :(

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Epilog: Drygt 2 år senare.

Jo jag gillar fortfarande kaffe, har kanske fått ett mer nyanserad syn på detta med "Kaffemissionen". Har nu även träffat baristan Ola Persson och det är en mycket trevlig man som är en sann kaffevisionär och mer klarsynt än de flesta.
Bara så ni vet!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
ag känner hur en Mr Isomac lik ilska (förlåt Mr I) börja att välla upp inom mig......

Gaahahahaa ett nyt begrepp för ilska? Inte arg, inte galen, inte vansinnig, utan som Mr Coffee Maniac! Beyond any limits!:lol::lol::lol:

Ontopic, vidrig artikel, vidrigt såld barista och vidrigt viklad skitskrift. Örkk!:mad:
 

rhide

Well-known member
Att säga något positivt om artickeln vore kanske som att be om att få bli lynchad av galna kaffeälskare ( :p ), men jag är knappast förvånad över att artikelns utförande... Något för avancerat skulle helt enkelt inte passa Allers målgrupp. Det känns helt enkelt ganska naturligt för ett skräp-skvallertidning ( :D ) att ha en artikel riktad för de mindre seriösa kaffedrickare som ser trenderna gå förbi, men inte bryr sig så mycket om dem.

Ps. Jag hade en fysiklärare på gymnasiet som för ett tag sedan såg en tidning (Slitz) som basunerade att den hade en artikel om hur man finner sin G-punkt. Min lärare blir nyfiken, eftersom en gravitations-punkt är ganska svår att finna och kräver en hel del avancerad matematik... Han blev inte heller riktigt nöjd när han väl började läsa :lol:
 

Molusk

Active member
Jag har en snäll fru. När hon såg att man på förstasidan i Allers basunerade ut att man hade ”Expertens bästa kaffeskola” så köpte hon tidningen till sin ”hemma-barista” för alltid finns det nåt som han kan snappa upp.(

Precis samma hände mig och eftersom jag är nybörjare så trodde jag att det fanns mycket att lära.
Om man struntar i förbudet att läsa tidningen vid tidningsstället så kan man ju undvika sådana misstag, men det går ju inte när frugan köper tidningen.
 

augusto

Well-known member
Jag har struntat i förbudet att läsa tidningen vid tidningsstället. ”Expertens bästa kaffeskola”: det fanns ingenting att lära; eller förresten, det fanns ju. Ushhhhh!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp