Rostningspremiär!

Boris

Well-known member
Tjoho! Då har man rostat hemma för första gången. :cool:

Ett drygt hekto Kenya kördes i långpanna i vanlig ugn. 225 grader och 24 minuter. Utan att ha något att jämföra med trodde jag att rostningen skulle bli mer ojämn än den blev. Självklart hade jag inte tålamod att vänta 12-24 timmar utan körde en laddning i Bodumkannan direkt. En spännande smakupplevelse redan första gången!

Och jag som var inställd på att behöva göra ett antal misslyckade försök innan det blev njutbart. :)

Varför har jag inte gjort det här tidigare?
 

arto

Well-known member
Vad trevligt att höra :) Har själv testat lite hemrostat med en "press", det blir gottgott trots att man inte håller sig och väntar timmar :)
 

Boris

Well-known member
Ja, det verkar så! :D

Jag beställde sammanlagt sex olika sorters bönor. Planen är att först prova sig fram till en lämplig rostning på var och en av de olika bönorna, så att jag dessutom bekantar mig med karaktären på varje böna. Sedan är det dags att börja mecka med blandningar...

Det lär väl ta ett tag innan jag hittar egna favoritblandningar/rostningar, men jag misstänker att jag kommer att ha roligt under tiden :)
 

Boris

Well-known member
Fråga min kära fru om den saken! :lol:

Jo, det ryker, men inte så fasligt mycket. Det är ingen dum idé att köra spisfläkten samtidigt och sedan vädra lite.
 

arto

Well-known member
Kommer också ihåg att det rök, men inte alls så farligt mycket. Det blir värre när man röstar större mängder kan jag lova :)

Boris: det du planerar att göra (att lära känna bönorna ensamma) låter klokt, sånt borde jag syssla med mer också. Hittills bara lärt mig känna en sort sådär lite närmare :)
 

Boris

Well-known member
Kommer också ihåg att det rök, men inte alls så farligt mycket. Det blir värre när man röstar större mängder kan jag lova :)

Se där! Då har jag (och frun) något att se fram emot! :)

Jag förmodar att jag kommer att föra ett tvåfrontskrig framöver. Å ena sidan vill jag få lite kläm på rostningen. Å andra sidan försöker jag att lära mig Pavonin ordentligt och det känns som en större utmaning. :unsure: Jag inser att en kvarnuppgradering är nödvändig för att få någon slags kontroll på epresson. För att inte röra ihop det med allt för många parametrar (det räcker med Pavonins ständiga vandring på temperaturskalan) vill jag hålla mig till en och samma böna (för närvarande La Bomba) till espresson. Nåja, det ger sig väl...
 

plind

Well-known member
Tjoho! Då har man rostat hemma för första gången. :cool:

Ett drygt hekto Kenya kördes i långpanna i vanlig ugn. 225 grader och 24 minuter. Utan att ha något att jämföra med trodde jag att rostningen skulle bli mer ojämn än den blev. Självklart hade jag inte tålamod att vänta 12-24 timmar utan körde en laddning i Bodumkannan direkt. En spännande smakupplevelse redan första gången!

Och jag som var inställd på att behöva göra ett antal misslyckade försök innan det blev njutbart. :)

Varför har jag inte gjort det här tidigare?

24 minuter låter väldigt länge! När jag rostar i ugn på 225 grader är det klart efter 10-12 minuter. Sätter du in bönorna i kall ugn och räknar med uppvärmningstiden?
 

Boris

Well-known member
Nix, 24 minuter var från att jag stoppade in bönorna i varm ugn. Jag rörde om bönorna ungefär varannan minut vilket förstås kyler ugnen en aning varje gång jag öppnar, eller så har jag en "kall" ugn :unsure:

Nästa gång ska jag prova att höja temperaturen till 250 grader och sedan sänka efter första crack.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Ett tips om du vill känna en böna:
Rosta på och ta ut bönorna t ex vid 5 tillfällen, börja gärna ta första provet straxt efter 1: crack och ta ut det sista en bit in/(slutet om du vill ha riktigt mörkt) i 2:a crack. På så vis kan du känna hur bönans karaktär ändras med rostningsgraden. Du ringar in den rostning som du tycker blir bäst. Nästa gång rostar du och plockar ut fler prov runt den rostningspunkt du tyckte bäst om. Sedan kan det antagligen hända att du vill ha presskaffe i en rostningsgrad och espressokaffet i en annan...

Sedan för att nörda till det ännu mer så kanske du upptäcker att en snabbare eller långsammare böna av samma rostningsgrad smakar bättre. Ja, sedan är du nog fast. Risken är att du kommer att ha väldigt nördiga diskussioner med folk som ännu inte upptäckt det här med egenrostat... ja, du kan naturligtvis också ha nördiga diskussioner med redan frälsta...:lol:

Låter som att du har en lite "kall" ugn och jag håller med dig om att det kan vara idé att ha ngt varmare. Du ligger på gränsen till vad många anser bönorna som längst ska rostas, men jag har rostat 25 min och tyckt kaffet varit riktigt gott. Det man vinner på långrostning är en djupare och mer komplex botten i kaffesmaken medan syrlighet och bärsmaker tonas ned.
 

arto

Well-known member
Tror han menade att ta samma böna/bönblandning till en viss rostningsgrad med med olika temp (och därmed olika tider).

Eller?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Japp, korrekt. Långsamrostning (dvs svalare) och snabbrostning (dvs hetare) ger olika karaktärer på kaffet, vid samma rostningsgrad. Generellt sett "ska" ett kaffe för espresso helst rostas långsamt eftersom du då får ett sötare (som i sockrigt) och djupare/fylligare kaffe jämfört med om du snabbrostar det. Testa själv och se tipsen som riktlinjer som kan vara bra att ha så här i början av rostningskarriären.
 

Boris

Well-known member
Nu har jag kört ytterligare ett par omgångar Kenya, denna gång med ugnen ställd på 250 grader istället för 225 och vips är jag nere på tider runt 14-15 minuter.

"Kall" ugn var det, ja...

Bönorna blir inte så "svettiga" utan ganska torra på ytan. Har det med värmen att göra eller skiljer det från böna till böna? :unsure: När jag tidigare köpt bönor på lösvikt har jag sett mellanrostade bönor som är ordentligt blanka.

Sa jag förresten att det blir väldigt gott med färskrostade bönor? :D
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Bönorna blir inte så "svettiga" utan ganska torra på ytan. Har det med värmen att göra eller skiljer det från böna till böna? :unsure: När jag tidigare köpt bönor på lösvikt har jag sett mellanrostade bönor som är ordentligt blanka.

Sa jag förresten att det blir väldigt gott med färskrostade bönor? :D

Asså, utan att jag gjort några tester egentligen just för detta, men när jag tänker efter så minns jag att mina snabba rostningar gav mer svettiga eller t o m blanka bönor jämfört med när jag, numera, rostar dem långsammare. Men som sagt, det är en "minnesbild" jag också har. :)
("minnesbild" kan ju vara vad som helst i dagens tsunamimailkommissionsåterupprättande, lögn typ. Dock ej här)

Normalt sett bland rosterier är att man kör snabba rostningar och kyler med vatten enligt devisen "fort men fel". Snabb eller långsam rostning är dock en fråga om tycke och smak, men långsam rostning (ca 20 min) är väl att anse som "rätt" i espressosammanhang.

Men färskt kaffe, visst är det något annat...
 

zix

Well-known member
Jag känner också igen det där. Om bönorna är "känsligare" för rostningen så kan man alltså kompensera genom något lägre temperatur eller att ta ut och röra om lite mer.
Varmluftspistols-rostar kunde ibland bli lite svettiga. Efter ett tag lärde jag mig att ha lite större avstånd från varmluftspistolen till bönorna, så blev det mindre svett. Samma princip där, skulle jag tro.
Popcornrosten är också sån där i karaktären, men skillnaden är att den ger jämförelsevis jämna rostningar även om man bara kör till första crack. I ugnen funkar det inte så - inte för mig iallafall.

För övrigt är varmluftsrostning inte helt ovanlig på rosterier. Det går ju fort, precis som Lassekongo säger, och den "rostprofil" som man då får brukar sägas vara bra för filterkaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp