Köpa koppar?

GLC

Well-known member
Hej!

Är intresserad av att köpa både espresso- och cappuccinokoppar, främst cappu dock. Köper gärna i affär så man kan kolla och känna tyngden på dem men nätbutiker funkar i nödfall.

Var köper ni era koppar? Sen undrar jag också hur mkt "standard" espresso- och cappuccinokoppar rymmer.

Kunde givetvis tänkt på detta innan jag flyttade från Umeå och News men man kan ju inte tänka på allt ;)

Tacksam för svar.

PS. Uppskattar även bilder på just era favoritkoppar!
 

Molarin

Well-known member
Verner & Verner har riktigt fina Arcaffè-koppar. Gillar dem som tusan. Sköna och snygga med bra gods.
 

GLC

Well-known member
Snyggt, får kila förbi där imorgon då. Såg precis att de har kaffe- och chokladveckor mellan 15 jan och 11 feb, utmärkt! :D
 

lupoo

Well-known member
Denna tråd innehåller några sköna koppar. Alla bilder finns inte kvar, men det är ett fint urval...
Min favokopp nu är "Miscela D'Oro" koppen som Plind avbildat mycket fint. Härligt tjockt gods.
 

Dunne

Well-known member
alla ancap koppar håller fin kvalitet. Köpte moak koppar på kaffemaskinen. rätt stora men fina. har några illykoppar som jag tycker är grymt schyssta. sen några med logotyper inköpta på cafeer i italien.
 

Nickeh

Well-known member
Illys vanliga koppar som säljs hos bl.a. Verner & Verner är grymt trevliga.
Köpte däremot Arcaffé kopparna när jag köpte. Gillar dem skarpt även om man helst skulle vilja ha en uppsättning av varje ;)
 

GLC

Well-known member
Var och kikade på V&V, de hade bara Illy espressokoppar men skulle få in fler, och även utan tryck så det blir att avvakta tills dess och se vad man får tag på. Nu är saknaden av Umeå som störst när Costas Blend no3 precis tagit slut ;( Som tur var hittade jag Mauro här i stan vilket funkar väldigt bra tycker jag :)
 

GLC

Well-known member
Wtf, köp lite åt mig med :) De hade rea på Electrolux Home häromdagen så jag köpte några paket Mauro Special 250g malet, för 40 spänn paketet :D
 

Molarin

Well-known member
Nej, men 20% på all elektronik stod det... Borde inbegripa espressomaskiner.

Hann dock inte dit i dag för jag var iväg och hämtade nya Levettan.
 

Almapeso

Well-known member
Jag är på jakt efter koppar för cappucino och espresso. Tänker mig att börja med 2 st av varje då jag är enda kaffedrickaren i hushållet.
Jag kör för närvarande med Berså. Fast detta på lånad tid av sambon p.g.a att jag misskött mig något :blush:. Och så är de ganska tunna så de behåller inte värmen så bra.

Jag har alltid varit inne på illy-koppar men har också börjat kika på Danesi.
Danesi hittar jag billigt (tror jag iaf) på kaffemaskinen. Illy-koppar hittar jag ingenstans förutom på zoxx.com.

Någon som kan tipsa om vart jag kan vända mig? Malmö/Lund/Helsingborg.

Då jag är ganska kluven mellan Danesi/Illy så hade jag gärna velat känna på dom innan jag beställer/köper.
 

Bilagor

  • bersa1.jpg
    bersa1.jpg
    58.1 KB · Visningar: 19

zix

Well-known member
Inget hem är komplett utan stålkoppar... En eller två måste man ha iallafall, det är kanon att ha med på resan.
Jag erkänner annars villigt att jag gillar porslin bäst.
Almapeso sa:
nu blir det genast svårare. Danesi eller Illy.
Varför välja? Ta båda! Köp Illy på nätet, eftersom du redan är inne på dem. Ja, det är bra espressokoppar.
Så går du till kaffemaskinen och fingrar på Danesikopparna. De är mer speciella, men kul. Jag har cappuccinostorleken men skulle idag valt den minsta för espresso. När du ändå är där, så varför inte köpa lite andra koppar också? Om budgeten räcker till. Det är inte så himmelens dyrt med espressokoppar egentligen.

Nu tror jag inte på att man vill klara sig med bara en enda sorts espressokopp - det finns ju så många roliga! - men OM du måste välja en enda så är Illykoppen mer allround, Danesi mer speciell.
 

Almapeso

Well-known member
Läs om DC´s jakt på presskaffekoppar:

www.koppa.se/koppar

Tillslut föll valet på illy-koppar. Jag hade en känsla av att de fanns på vår lokala kaffeshop "tehuset Java" i Lund. Väl där så hittade jag en uppsjö av de koppar som DC bloggat om. Både svarta, gröna, röda, gula... Så det tog en stund innan jag tillslut återgick till att klämma på illy-kopparna.
Köpte en espresso och en cappucino då jag inte bestämt mig ännu om jag ska blanda eller hålla mig till en sort. Gillar när man har ett set av samma, samtidigt som det är svårt att hålla sig till en sort då många är väldigt speciella.

Passade på att "sälja" in lite fler märken, så förhoppningsvis vågar de ta hem lite andra. Tydligen var det ICA som stod för största distributionen av Illy i Sverige. De skulle även ha möjlighet att ta hem illy-collection om nu någon är intresserad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,626
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp