Japan : Ett litet kafferosteri

Henrik

Administrator
Forumpersonal
En liten uppdatering från Japan. Jag har studerat här snart i 4-5 månader och hittar mer och mer trevliga butiker och ställen. Idag när jag var ute och cyklade en sväng i Hirakata (25 minuter utanför Osaka) hittade jag detta lilla ställe. Ett litet kafferosteri!



Stället drivs av ett äldre trevligt par som troligvis har haft denna butik i decennier. Man väljer helt enkelt vilka bönor man vill ha, och medans de rostas så kan man också dricka en kopp kaffe.



Här är en bild inifrån butiken, där en del av bönutbudet syns i lådorna. Priset varierade från 300 till 1000 Yen per 100 gram, dvs 18kr till 60kr. Det är drip coffee som är det vanliga här i Japan, dvs bryggkaffe. Fast tillagas manuellt med en bryggtratt.



En mindre bra bild av själva rosthörnan. Jag är ingen expert på kafferosteri, men här snurras bönorna runt i en trumma och själva rostningen är gasdriven.

Jag köpte 200 gram, men har inte smakat det ännu. Det kvittar egentligen om det är toppengott eller bara gott eftersom bara grejen att ett sådan här litet kafferosteri existerar gör mig glad!

Det är också en av de roliga upplevelserna med Japan, att det fortfarande finns väldigt många små familjedriva restauranger, cafeer mm. Detta är en av många saker jag kommer att sakna när jag åker tillbaks till Sverige.
 

arto

Well-known member
Det är sådär som jag vill ha det :(

Men här måste allt vara kliniskt ( --> storskaligt) för att kunna drivas enligt lag :(
 

wesaft

Well-known member
Kul att höra från Japan igen Henrik :)

Hur kommer du tillaga kaffet? (brygg antar jag)
Hoppas det smakar gott.
 

kaleii

Well-known member
Ah! Kungligt! Drar till Japan om två månader, och är på jakt efter bra kaffeställen... men det verkar väl vara rätt kört, vad gäller espresso... Starbucks, någon?
 

Thomas

Well-known member
Tack för ett intressant litet reportage Henrik!

Har du vägarna förbi något mer intressant Japanskt kaffe-ställe ska du veta att ditt inlägg var uppskattat.

Det är den här typen av inlägg som gör Riktigtkaffe till en så schysst sida tycker jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp