UTMANING: Adekvat, svenskspråkig benämning på "tamper" efterlyses

Bjarne

Well-known member
Håller med att anglosaxiska influenser styr väldigt mycket vad vi kallar saker o ting, med mer eller mindre lyckade resultat.

Ordet pärsa(persa) verkar ha funnits i Sverige sedan 1650-talet, så det vore väl en patriotisk välgärning att nyttja detta ord?

Stamp tycker jag också kan fungera, men precis som du nämner. Det har i vardagssvenskan flera betydelser som alla fungerar. Pärsa däremot antar jag inte används av så många, och skulle därför kunna få sin egna betydelse i kaffesammanhang. - tänkte lilla jag ;)

Frågan om pärsa/persa är importerat från utlandet liksom italienska Stamp kan ju disktueras vidare - fråga blir sen vad som är viktigast i slutändan.
 

holcar

Well-known member
liturgius: Det känns tryggt att ambrosiaresonemanget äntligen har lyfts upp till en rättmätig nivå!

Mitt känsliga språköra ryckte dock till litet av din användning av termen oxymoron när du förde diskussionen kring eventuella eponymkonsekvenser. Oxymoron (som består av oxy och moros) uppfattar jag som en konstruktion sammansatt av två ord. Såvida du inte menar att epo och nym skulle utgöra en form av motsatspar så ställer jag mig, som vanligt, tämligen skeptisk.

zix: 3. Ja. Sidan har under en period av mitt liv fungerat som startsida i standardbrowsern.

LB: Stamp har en mycket trevlig klang och anknyter direkt till den verksamhet som verktyget faktiskt skall användas till!

johey: Pärsans tjusning ligger i de trevliga böjningsformerna som ordet ger möjlighet till. Spontant reagerar jag dock något negativt eftersom jag starkt förknippar ordet pärs med de mer negativa betydelserna. Givetvis finns det ett mått av utmaning i "pärsandet" men det är och förblir en njutbar dito!

Det känns tryggt att Satyricon ställer sig på den sida som med näbbar och klor försöker försvarar det svenska språket mot förengelskningen! Du har helt rätt när du konstaterar att denna fråga till sist handlar om "stil och värdighet". En devis som månne passar hela espressokonsten?

Bjarne: Visst finns det en poäng med att enas kring en term som inte redan är upptagen. Allt som kan göras för att öka tydlighet och precision är av godo.

Det är dags att fortsätta slå ett slag för utarbetandet av en god espressonomenklatur!
 

johey

Well-known member
Spontant reagerar jag dock något negativt eftersom jag starkt förknippar ordet pärs med de mer negativa betydelserna.
Pärs ja, men nu talar vi om pärsa. Betoningen ligger förstås på ä:et, men med ett något längre ljudande än i förstnämnda ordet, samt en tydlig markering av sista stavelsen. Jämför med uttalandet av ordet päron. Byt bara ut -on mot -sa (kombinera möjligen r och s till något slags sch-ljud, såsom i ordet färs), utan att förändra ordets betoning. Med detta recept tror jag nog att man kommer undran oönskade förväxlingar av dessa två termer.
 

liturgius

Well-known member
Hmm. Nej, ska det va så ska det va. "Pärsa" får det bli. Ska man ändå skapa nytt användningsområde för ett ord så kan man lika gärna gå hela vägen ut och våldta hela ordklassen. Det heter ju fortfarande att man pärsar kaffet, trots att man gör det med sin pärsa. Råkar man ha fler pärsor kan man ju dessutom välja vilken av pärsorna man ska använda. Må pärsan vara med dig!


Intressant resonemang kring ordklassproblematiken. Men jag tror det är klokt att inte använda formen pärsa som substantiv då det - som du också antydde - lätt skapar förvirring. Bättre då att låta den formen vara verbet och kanske använda det i mitt tycke vackert klingandde "pärsjärn" som beteckning på det verktyg med vilket man pärsar. Fint dessutom att ordet har en lång historia i det svenska språket.

Det viktigaste är i alla fall att vi bygger värn mot den anglosaxiska språkvälling som rinner över oss från alla håll.

Ytterst är detta en fråga om stil och värdighet.


I säg: Väl talat, Satyricon!
 

lupoo

Well-known member
En tamper är en tamper som vi tampar med. Svårare var det inte;)

Jag förstår inte varför Ni slänger er över just detta ord i nomenklaturen. Ge er på kaffemenyn rätt av.
Macchiato, Cappuccino vad blir det på svenska?
Eller Barista är det en kaffekock?
 

cango

Well-known member
Precis! Varför stanna där?

Barista = Kaffetillredarmänniska?
Cappuccino = kaffeluva?
Espresso = Snabbisen/Snabbis?
:)
 

lupoo

Well-known member
Just så:D

Glider in på baren den söta barista tjejen lyfter blicken, ler inbjudande och frågar "Vad vill Du ha i dag?" Du svara med en lätt hes beslöjdad röst " Jag hade tänkt mig en snabbis" medan Du besvarar leendet.
Sen är det bara att ducka när "pärsjärnet" kommer flygande.

Visst är detta med språk underbart:lol:
 

arto

Well-known member
Men verben vad man gör med saken behöver ju inte likna sakens namn på nåt sätt, vad jag vet :)

Som telefon och ringa.
 

tmtmtc

Member
Japp, tamper är väl strålande? Liksom stamp. Och kaffepress. Ju fler alternativ/synonymer desto bättre, tycker jag. (gillar verkligen pärsa, men ingen utanför forumet skulle förstå det.) Så länge våra medmänniskor förstår vad vi vill säga så spelar det väl ingen roll hur vi säger det...

... språket är ju i ständig förändring och ska så vara. Inte för att svenska akademien alltid är med i matchen (hänger med i svängarna ;)) men den som känner sig hugad kan ju skicka in sina favoriter till dem och försöka få med dem i nästa utgåvan av SAOL. :) (har inte senaste versionen... finns det någon benämning där redan nu?)

Och varför är ni så rädda för engelskan? Alla influenser utifrån (oavsett var de kommer ifrån) berikar ju vårt språk.

I like. ;)

Edit: telefonera är väl ett förträffligt ord ;) Men att benämna telefonen som "ringare" kanske är mer sällsynt... (men det var kanske inte så du menade Arto)
 

arto

Well-known member
Jo det var nog så :)

Tampulera kanske är bra verb? Man tampar och polerar. Möjligen Stampulera?
 

Giovanni

Active member
Kan inte för mitt liv begripa varför man skall blanda in anglosaxiska tungomål i detta klockrent latinska ämne.
TAMPER!!! vaf-n?????
Fråga ngn på stan vad det är så tror dom det är ngt man drar ut tamponger med, inte pressar finmalt kaffe.//Johan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp