Tecken uppifrån

Giovanni

Active member
Det här var väldigt nära. En droppe hann jag hälla ner i Rocky´n efter att ha demonterat, rengjort och fyllt nya bönor.
Skulle sen fylla Silvia med vatten men står i andra tankar och fyller så när vattnet i Rocky, en droppe kom innan jag vaknade.

Detta ser jag som ett tecken från ovan om att arbetet med direktkopplat vatten på Silvia måste forceras.//Johan.
 

MrBean

Well-known member
Har sett i något forum hur de byggt in flottör system a'la WC stuket, fast i mindre skala, för att reglera påfylning av tanken. Då slipper man kostnaden för en tryckregulator. Kanske finns något för Husvagn/Båt som skulle kunna fungera?
 

ficklampa

Well-known member
och en annan motivation för att göra det måste ju vara att har man systemet är det bara att plugga in ny maskin när uppgraderingen kommer.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har sett i något forum hur de byggt in flottör system a'la WC stuket, fast i mindre skala, för att reglera påfylning av tanken.

Hade de tankarna innan jag böt från vanlig Mondiale till dirktkopplad Mondiale, men jag dumpade de tankarna lika snabbt som nyrostade bönor som ska ner i kylaren. ;)

Tänk om.... om något inte fungerar? Alltså läcker.... flottören får för sig att småpysa lite, eller fylla på mer rejält utan en tanke på att behållaren är full...

I en WC finns ett överfyllnadsskydd som gör att om det blir överfyllt så rinner det ner i stolen. Man skulle bli tvungen att pula till med en sådan koppling ochså för att få lite säkerhet vid överfyllning, och dra det till avloppet.

Känns överlag för riskabelt att göra en helt hemmabyggd direktkoppling, försäkringsbolagen lär inte ge en krona i ersättning vid hemmabyggen.
 

arto

Well-known member
Det där lär lunka fint. Sen har man bara en säkerhetsventil innan apparaten som kan stänga av när man går ut :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sedan ska man "bara" komma ihåg att stänga av den varje gång man åker hemmifrån så slipper man fundera på "stänge jag av den där eller inte...". Eller ta det som vana att alltid stänga av kranen samtidigt som man stänger av maskinen.

Eller köpa en maskin med direkkoppling från början. ;)
 

ujja

Active member
Om man har en strypning på vattentillförseln och en öppen slang som sitter ansluten ovanför flottören som går till avloppet så blir det säkrare.
 

Giovanni

Active member
En solenoid som öppnar ihop med pumpstarten + strypning som ställes in så att ett lagom flöde erhålles på returledningen (skvallerrör) torde räcka som säkerhet mot översvämning.
Kvarstår osäkerhet kan man dubblera solenoid, handventil osv.
Vad försäkringsbolaget tycker i ämnet tänker jag ej heller i detta spörsmål ta reda på.//Johan.
 

MrBean

Well-known member
Där var den Marv! Smart lösning... men jag håller med MrIso om att läckage inte vore roligt, alls.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp