Den ultimata kaffeburken, är det någon som vet var den finns?

Mangan

Well-known member
Yep, den här tråden rör väl både hårdvaran (burken) och mjukvaran (de små härliga bönorna).

Det finns ett par trådar som diskuterar förvaring av bönor och då och då nämns smarta lösningar till kaffeburkar. Alltifrån att klä glasburkar med metallprasslet ifrån kaffepåsar för att skydda mot ljus till att montera dit egna ventiler, vacuumpumpar osv osv.

Men finns det inte någon smart tillverkare som tänkt på allt det här, så människor som jag (helt otekniska) slipper hemmatrixandet?

Frågan är helt enkelt: finns den ultimata kaffeburken där ute i handeln någonstans...och är det någon som hittat den?
 

Molarin

Well-known member
Ännu bättre: Den optimala burken kanske finns?

(Eftersom ultimat är ett ord som borde förbjudas då det redan finns ett mycket vackrare ord med den förklaring man eftersöker.)
 

Mangan

Well-known member
De där burkarna ser ok ut, men de är ju inte anpassade för kaffe, då de är genomskinliga. Sedan hade det ju inte varit fel med en envägsventil. Någonstans borde det ju finnas en produkt som är tänkt för just kaffeförvaring. Det är ju inte direkt en liten marknad, kaffemarknaden! ;)
 

Nickeh

Well-known member
En varning för vacuvins vakuumburkar. Packningen är dålig och använder man dessutom malet kaffe i dem så är det dömt att misslyckas.

Jag tror stenhårt på att köpa en plattång för att återförsluta sina kaffe påsar med. Så kan man köpa ett gäng tomma påsar så att man kan byta påse om man öppnar och stänger dem för mycket.
 

zix

Well-known member
Det finns bra påsförslutare i plast som ska vara gastäta, om vi pratar påse.
Sen finns det återförslutningsbara påsar också, med ett sånt där plast-blixtlås i toppen. Och backventil på påsen - minns bara inte var jag såg det. Hasbean? Kaffemaskinen?
Man skulle ha nån slags skalbar burk. Hur det skulle gå till vet jag inte - nån variant på det där "friktions"-locket som tupperware har på vissa av sina kannor kanske? Med backventil. Vore koolt. Samma typ av lock på den här kannan alltså, fast helt raka kanter, utan falsen på insidan, så att locket kan flyttas hela vägen ned, och med burken av glas eller rostfritt eller nåt. Frostad plast är väl OK men glas eller plexi/akryl finare.
Bild hittad på nån blocket-auktion, så den ligger kanske inte kvar så länge.
43086696_1.jpg
 

Marv

Well-known member
En dum fråga, varför burk ?
Köper man kaffe kommer det i påse med backventil - behåll kaffet i påsen !
Rostar du själv - häll kaffet i en gammal påse och klistra på en egendesigad snygg etikett ;).
 

niad

Well-known member
Jag köper oftast enkilospåsar med Marche eller Mauro De Luxe och för att bara behöva öppna påsen ca. fyra gånger under hela tiden jag har den så har jag en burk som rymmer 250gr från Illy. Köpte den med Illybönor på Ica Maxi och fortsatte använda den. Den har ventil i botten och är smidig att öppna och ta upp bönor med måttet ur. Att öppna enkilospåsarna upp till fyra gånger om dagen och till sist ösa ur botten känns inte aktuellt.
 

Bilagor

  • wbnormal250.jpg
    wbnormal250.jpg
    8.5 KB · Visningar: 41

Mangan

Well-known member
Yep, det är något sånt jag tänkt mig niad, att ösa upprepade gånger ur "huvud"påsen känns inte aktuellt. Jag skulle vilja ha en sån där illyburk, fast med en mekanism så att man kan dra ur luften.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Bönorna lär ligga lika lufttätt i en kvarn som i en redan en gång öppnad burk.

Nope, det tror inte jag på en sekund.

I kvarnen har du ju "öppet" åt bägge hållen. Eller öppet och öppet, men det är i alla fall inte lufttätt uppåt ut från bönbehållaren och det är inte lufttätt ner genom kvarnen genom utkastet för det malda.

En en gång öppnad burk släpper du ju in ny luft i, men den är lufttät och aromerna kan inte smita hur långt som helst.:cool:
 

treefinger

Well-known member
Fan den här kommer nog närmast hittils, jääklar vad cool, en elektrisk vacuumburk, ser hur grym ut som helst:

http://www.coffee-makers-espresso-machines.com/bean-vac-coffee-canister.html

Klart skön nerd-vill-ha-faktor!


Hur fungerar det med nyrostade bönor isåfall? Man har ju hört att de är prima från 3:e till o med andra veckan, sedan börjar de bli sämre o sämre. Gäller det oavsett förvaring?
Dvs, är de nyrostade bönorna så vitala den första delen av sitt rostade liv att de inte bryr sig så mycket om förvaring.
 

arto

Well-known member
Nope, det tror inte jag på en sekund.

I kvarnen har du ju "öppet" åt bägge hållen. Eller öppet och öppet, men det är i alla fall inte lufttätt uppåt ut från bönbehållaren och det är inte lufttätt ner genom kvarnen genom utkastet för det malda.

En en gång öppnad burk släpper du ju in ny luft i, men den är lufttät och aromerna kan inte smita hur långt som helst.:cool:

Inte på en riktig kvarn :D

Ne men, jag tror, lika mycket som alla andra tror. För ingen verkar ju veta nåt.

Han/hon mos vet nåt, tala nu :D
 

Mangan

Well-known member
Hehe, vet inte hur det är med nyrost treefinger, men jag håller med dig om vill-ha-faktorn! Börjar lukta beställning, dollarn ligger ju lågt och bra ;)
 

arto

Well-known member
Klart skön nerd-vill-ha-faktor!


Hur fungerar det med nyrostade bönor isåfall? Man har ju hört att de är prima från 3:e till o med andra veckan, sedan börjar de bli sämre o sämre. Gäller det oavsett förvaring?
Dvs, är de nyrostade bönorna så vitala den första delen av sitt rostade liv att de inte bryr sig så mycket om förvaring.

Skulle man ha en packmaskin som kan suga och klämma så skulle man få lika bra hållbarhet som dom stora rosterierna har :)

men sen kan man ju alltid bli häpen när man läser olika forum. Jänkar-nördarna verkar ju kasta allt äldre än 1-2 veckor. Men sen så har iaf jag fått uppfattningen att många där dricker annorlunda kaffe jämfört med mig själv. Dom verkar gilla massor med fruktiga och syrliga smaker. Blommor och rabarber :D Sånt kanske flyktar fortare.

Men viktigast är det nog att dra egna slutsatser :)
 

kit_brenner

Well-known member
Jag har funderat på om åldringen av bönorna beror på själva exponeringen mot luft eller om det beror på att de ligger med luft en längre tid när man stängt sin täta burk (det borde ju bli kvar lite ny luft när man stänger burken)?
 

zix

Well-known member
Ja jösses, ännu en elmotor till hemmet.
Vacuum? Det där funkar kanske på bönor som redan har legat en vecka eller två och gjort sig av med det mesta av koldioxiden. Men vad händer med nyrostat?
I en påse med backventil trycker man lätt ut överskottsluften efter att ha stängt till påsen. Efter en dag kommer man att se att påsen har svällt upp igen. Det är koldioxidgasen som har avgetts från bönorna, och nu är det alltså förhållandevis mycket CO2 och förhållandevis lite syre i påsen. Koldioxiden får inte kaffet att åldras så som rent syre gör.
När man så trycker ihop (den fortfarande stängda) påsen igen åker koldioxid/luftblandningen ut genom backventilen, men luften kommer inte in. Nu är det förhållandevis ännu mindre syre kvar i påsen...
Har svårt att se hur vacuumburk skulle kunna vara bättre än detta förvaringssätt för hemrostat kaffe. Som "andraförvaring" för de som köper färdigrostat kanske det är bättre - ser ju lite snyggt ut om man gillar den stilen. Eller så sätter man bara en vanlig påsförslutare på sin kaffepåse, som naturligtvis är försedd med backventil. Så uppnår man ungefär samma resultat.
P.S. När man tänker på det där med gaserna som går ur färska bönor så förstår man ju varför de vakuumpackade tegelstenarna med Gevalia, Zoegas o.dyl. inte kan innehålla färskt kaffe, hur mycket man än talar om vakuumet som bevarar färskheten... D.S.
 

Mangan

Well-known member
Hur tät är egentligen en påse som man viker ihop kanterna på och sätter på en bra påsklämma. Jag skulle bli förvånad om den inte läckte in luft, vi snackar molekyler här.

Prylgeeken i mig vill ha burken, men jag har inte hittat en enda site som levererar skrället till Sverige. :(
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp