Passalacqua Mehari

P

punktcom

Guest
Hur länge kan man ha en påse på 1 kilo öppen men försluten för att inte sabba bönorna för mycket?
 

MrBean

Well-known member
Det finns nog inget direkt svar på det, över en månad i alla fall(av egen erfarenhet)
MEN klart längre om du gör så att du häller av ca. 1 veckas konsumtion i annan påse med envägsventil/luft tätt kärl/eller vakuumkärl ;) och lägger resterande bönor i väl tillsluten förpackning i frysen. Så har du fin fina bönor bra länge :)
 

pj

New member
Strålande förslag! Jag älskar Mehari. Även om konkurrensen i Göteborg har ökat så har även priset gjort det. Själv beställer jag gärna via nätet. Med anständiga priser och ett brett utbud kan en nätförsäljning inte misslyckas. Mindre prover kan säkert locka folk att testa men bra priser beställer jag gärna 2-3 kg åt gången.
 

Revisorn

Member
1 kilos förpackning blir hur bra som helst, då behöver jag inte vara Mehari lös då jag inte varit nere i Götet på länge. 250 pix är lite väl tilltaget, kostar inte kilot runt 200 i saluhallen?

Har ni inga återförsäljare i STHLM?
 

dandysam

Member
Svar på tal.

Visst kan jag hålla med om att 250:- i jämförelse med fasta butiker i Göteborg verkar mycket, men om man väger in att det kostar 77:- / påse att skicka så kommer saken kanske i ett annat ljus. Dessutom om nu bor i ex. Haparanda, så är postleverans det enda sättet. Mehari, eller inte Mehari...Varför inte gå ihop 3st. å köpa en påse var för 210:-/kg. Bästa kg-priset för lev. med post so far. Inte hela världen att ha en påse på lager i västa fall. Trots allt har senaste Meharipåsarna märks med ett bästföredatum på Nov. 2008 från Passalacqua. "Sanninng" med modifikation, men dock...
 

mag

Well-known member
Då börjar jag med första "mjukvarurelaterade" inlägget i denna tråd:
De Mehari-bönor jag har i kvarnen nu får jag en väldigt tydlig syra med i varje shot, särskilt om jag maler finare. Har inte helt lyckats bli av med denna ton, ty enligt mitt minne ska Mehari inte smaka så utan fylligt och sött, men jag kanske har fel.
Datumstämpeln säger Nov-08 vilket väl betyder att den är rostad november förra året (?)
Är det fel på bönorna eller på mig?
 

marmander

Well-known member
intressant...jag har noterat liknande med senaste påsen med samma märkning (nov 08). Trodde det kunde ha att göra med att jag justerat ner trycket, och att bryggtempen därför blivit för låg. Hmmm...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp