Passalacqua Mehari

andcar

Well-known member
-3 kg för 630 låter bra, om jag bara visste att jag skulle gilla det... :unsure:
Varför kan inte alla leverantörer enas om att 1/2 kg är en klart bättre standardstorlek?
-Ett smakprovningspaket för en vettig peng med lite olika sorter hade inte skadat...
 

Large

Well-known member
Sist jag var inne och köpte kaffe avstod jag från Meharin då den endast finns i enkilospåse. :(
Det fick bli en La Tazza D'Oro istället.
 

dandysam

Member
Vidare

Tyvärr, 1/2kg finns inte i Passalacquas sortiment. Däremot kan jag nästan garantera att om du använder kaffet på rätt sätt i din kvarn och maskin tillhör Mehari toppskiktet av espressoblandningarna som går att få tag i Sverige, när man väger smak och pris.
 

dandysam

Member
svar

Exakt. Vi har extrem omsättning på Mehari och i de allra flesta fall skulle bönorna levereras till beställaren "direkt" från rosteriet.
 

dandysam

Member
Svar

Det är helt korrekt. Men nu pratar vi om ett unikt rosteri med en eftertraktad blandning. I dagsläget ser jag ingen annan utväg om man vill ha just Mehari, även om jag kan prata med dom ang. mindre förpackningar.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Varken leverantörer eller försäljningsställen kan klandras för att vissa sorter bara finns i enkilos. De är riktade till barer och vill inte ha mindre (i många fall större) förpackningar.
Vi säljer halv och kvartkilo om man så önskar, men då luftas ju bönorna å andra sidan.
 

Large

Well-known member
Klandra försäljarna kan man absolut inte, men som kund och konsument kan man ju framföra önskemål som i sin tur förhoppningsvis leder till att försäljarna talar om för rosterierna vad kunderna vill ha.
När vi nu har Meharis svenska representant "på tråden" så gäller det att passa på :D
Och si...
I dagsläget ser jag ingen annan utväg om man vill ha just Mehari, även om jag kan prata med dom ang. mindre förpackningar.
Tack Dandysam ! :)

Kommer nog förbi Kaffemaskinen och köper ett 1/4-kilo Mehari när La Tazzan är slut... :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är bara det att det ska till en sådan våldsam förändring av efterfrågan om de ska märka att det är någon vits med att lägga ner pengar på att börja jobba med olika storlekar på förpackningar.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Lite moment 22 där...

Det finns ingen som köper för att det är stora förpackningar.
De gör inga små förpackningar eftersom ingen vet efterfrågan.
Det finns ingen som köper för att det är stora förpackningar.
De gör inga små förpackningar eftersom ingen vet efterfrågan.
Det finns ingen som köper för att det är stora förpackningar.
De gör inga små förpackningar eftersom ingen vet efterfrågan.
Det finns ingen som köper för att det är stora förpackningar.
De gör inga små förpackningar eftersom ingen vet efterfrågan.
Det finns ingen som köper för att det är stora förpackningar.
De gör inga små förpackningar eftersom ingen vet efterfrågan.
Osv, osv, osv... :cool:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är jättemånga som köper stora förpackningar, men de gör inte lika mycket väsen av sig, och dricker antagligen mer kaffe än "de andra".. ;)
 

kit_brenner

Well-known member
Vi får börja med namninsamling vad det gäller förpackningarna;) Måste bara ha ett gångbart namn, kanske "Mehari-upproret". Eller så är det bara att börja dricka dubbelt så mycket för att behålla kaffets fräschör, inte helt fel det heller. ;)
 

JvD

Well-known member
Bara för att stämma in i kören så säger jag det också: 250gr är för lite, 1000gr är för mycket och 500gr "is just the right amount" :) .... möjligen kanske kan jag sträcka mig till 750gr.
 

zix

Well-known member
Råkaffeblandning är hursomhelst knappast vettigt att sälja för specialrosterierna. Det är ju deras egen lilla hemlighet hur de väljer ut bönor, blandar och rostar för att få till sin egen blandning, som de sedan sätter sitt varumärke på.

Man skulle också kunna tänka sig att handlaren (jag duckar för cheffalos tamper som kommer flygande...) bröt upp enkilospåsarna och delade upp dem i mindre delar, t.ex. halvkilo eller kvartskilo, för de kunder som vill ha det. Då blir iofs bönorna utsatta för syre igen, men jag undrar om det skulle påverka så fruktansvärt mycket om de kom i en ny, lufttät påse direkt? Dessutom dricker man ju lätt upp en halvkilospåse på en vecka ;-) Typ det skulle räcka med två kunder som vill ha halvkilos påsar...
Att passalacqua-rosteriet inte gärna vill göra mindre påsar kan jag förstå. Sen ökar ju mängden förpackningsmaterial i förhållande till kaffebönor kvadratiskt (eller är det kubiskt? ;)) med minskande volym bönor. Inge bra miljötänk.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,657
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp