Skillnad enkel/dubbel kokare samt HX?

spice

Active member
Hej alla glada!

Jag har nu en Gaggia Coffee och funderar starkt på att byta ut den mot en mer kraftfull maskin. Har läst endel om HX maskiner och det verkar ju vara smidigt att kunna göra espresso samt skumma mjölk samtidigt, men finns det någon direkt nackdel med en sådan? Har läst att man måste flusha dom mer, vad räknas som mer?

Hur fungerar en dubbelkokare? Kan en maskin vara både HX och dubbelkokare på samma gång?

Förvirrad i djungeln:)
Markus
 

mag

Well-known member
Problemet med temperaturskillnaden mellan bryggning och skumning kan lösas på ett antal olika sätt; antingen med en värmeväxlare eller dubbla kokare. I värmeväxlaren värms bryggvattnet upp av spillvärmen från kokaren vilken i sin tur alltid har konstant ångtemperatur, alltså man kan skumma o brygga samtidigt. Alternativt har man ytterligare en kokare med vatten i bryggtemperatur utöver den för ångan. Värmeväxlaren rymmer en viss mängd vatten och när detta vatten stått där ett tag utan att man bryggt blir det för varmt för bryggning. Därför måste man tömma värmeväxlaren genom att flusha ut vattnet och fylla på med nytt från tanken.
Med dubbla kokare slipper man alltså detta problem och man kan dessutom ofta reglera temperaturen på bryggvattnet efter smak o preferens. Alltså behöver man heller ingen hx.
Dubbla kokare innebär alltså förutom bättre kapacitet även bättre temperaturstabilitet. Dock får man i princip lika bra resultat med en hx som man noggrant flushar innan bryggning.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kort fattat:

En maskin med HX har en kokare för ånga. Ledningen som leder fram vatten till espressobryggning leds genom den kokaren och blir uppvärmt på vägen. Om maskinen står och väntar på att få göra en espresso länge så blir vattnet alldeles för varmt och det som ligger i ledningen som går genom kokaren måste spolas bort. Flusha, kyla, spola, kärt barn (hatat?) har många namn. Beroende på hur länge apparaten har stått på så ska du flusha olika länge. Man ser det när vattnet inte ångar och fräser längre (typ).

En maskin med dubbla kokare har två kokare. En för ånga och en för espressovatten. Då har espressovattnet alltid rätt temperatur. (finns små variabler och behov av en mini-flush för exakt temperatur med vissa modeller).
 

mag

Well-known member
Måhända- fast snart talar du väl om egen erfarenhet i ämnet - är Brewtusen beställd än? Vi väntar med spänning på en recension!
 

mag

Well-known member
Apropå bytet kan jag som nyligen gjort det berätta att det ändå är ett väldigt stort lyft från en liten hemmaskin till en stor. Har man pengarna är det verkligen inget att fundera på, man njuter varje dag av en okinkig bryggrupp och jämn, stark ångkapacitet. Lycka till!
 

spice

Active member
Tack för era svar!

Den där Brewtusen ser ju shysst ut, vad skiljer sig användet av en Brewtus och min Gaggia coffee? Tänkte bara om det kommer in en massa jobbiga moment som jag inte känner till... :)

/Markus
 

mag

Well-known member
Nja, det är väl snarare tvärtom. Du får en riktig bryggrupp med allt vad det innebär för temperaturstabilitet och jämna extraktioner, dubbla kokare gör att du alltid har fullt ångtryck resp bryggtempererat vatten samtidigt, dessutom med möjlighet att finjustera graderna. Tror även den nya versionen har helt svängbara rör (ev isolerade?). Den maskinen har ju egentligen allt man önskar förutom rotationspump.
 

Marv

Well-known member
Tack för era svar!

Den där Brewtusen ser ju shysst ut, vad skiljer sig användet av en Brewtus och min Gaggia coffee? Tänkte bara om det kommer in en massa jobbiga moment som jag inte känner till... :)

/Markus


En av de stora fördelarna med dubbla kokare som jag ser det är att du har örnkoll på bryggtemperaturen utan att bli ngn fluschningsexpert. Rätt bryggtemperatur och bra tryck i ångan...
Jämfört med din coffee är nog enda skillnaderna att du behöver göra en kort fluschning innan bryggning och att du inte behöver vänta på att kokaren blir varn innan du skall ånga mjölk.
Läs mer om brewtusen på
http://www.home-barista.com/brewtus-buyers-guide.html
denna review handlar om ettan
 
S

Slane

Guest
Finns det någon maskin som kan matcha Brewtusen i prestanda utan att ta upp en halv kubikmeter i köket?
 

spice

Active member
och idag är det löning.....blir tufft att inte lägga in en beställning:) men den verkar onekligen mycket intressant!
 
S

Slane

Guest
Brewtusen blir mer och mer intressant....
Den har det mesta för pengarna. Om man köper en får jag nog installera en switch så att den ilskna temperaturmätaren går att släcka.

Finns det ingen som säljer den i .se?
 
S

Slane

Guest
La Spaziale S1.....njä gillar inte den typen av maskiner. Säkert grymt bra men inte så snygg.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Håller med. Spaziale säkert jättebra på att göra espresso, men för ful, och det är obehagligt att jobba "under taket".

Nej, ingen säljer Brewtus II i sverige. Hittade en i Tyskland men de kunde bara kommunicera via en översättare... Och de var inte billigare i pris heller.

Det är Bellabarista som gäller. Försökte få Kaffemaskinen att ta in Brewtus till sortimentet men det tyckte att den är för ful... :(

Men jag misstänker att det skulle bli problem med "Coffequeen". Suck. De säljer Expobars andra maskiner under eget märke. de slår på en klisterlapp med Coffequeen och dubblar priset typ. Men de har inte Brewtusen i sortimentet, och även om de hade det så skulle jag inte köpa därifrån.:angry:
 

integrity

Well-known member
Jag har velat fram och tillbaka länge mellan olika maskiner.
Varit inne på bricoletta, butterfly och några andra.
Har haft långa diskussioner med vänner om för och nackdelar med de olika systemen och hur man än vrider och vänder på det så ligger Brewtus II väldigt bra till - men den är ingen skönhet direkt. Liten och kompakt visserligen men ack så fyrkantig.

Om du köper en så vill jag väldigt gärna höra hur du trivs med den. :)
Flyttar in i nya lägenheten i början på april så då skulle det sitta fint med en ny maskin.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,677
Inlägg
155,776
Medlemmar
19,369
Senaste medlemmen
MinKoppKaffe
Topp