Varför är manuell/halvautomatisk maskin bättre än automatisk?

Mangan

Well-known member
Då och då jämförs ju automatisk vs manuell, och oftast verkar resonemangen till slut enas i att en riktigt bra helautomatisk maskin kan göra bra och jämna espressos.

Resonemanget brukar också vara tämligen eniga om att de helautomatiska ändå inte har en chans mot en barista som vet hur han/hon skall använda sin semiautomatiska maskin.

Jag, som har en helautomatisk maskin, betvivlar inte att det är så, men jag blir ändå lite nyfiken på vilka moment i det manuella hantverket som är så pass svårt att återskapa i en automatisk maskin. Faller det på tampning, malning, doseringen eller vart brister det?

Helt enkelt: varför gör inte de bra helautomatiska maskinerna perfekta espressos?

Är det kanske kärleken som saknas i dem? ;)
 

arto

Well-known member
Jag tror det är saken att man måste kunna finjustera t.ex. tampning och malning. Vilket blir dyrt och svårt med mekaniska maskiner. Det skulle ju krävas häftiga sensorer. Eller så någon inmatningspanel där man skulle som användare få styrka maskinen till lite annorlunda tampning/malning. Det blir så komplext. Som en manuell maskin.

Så det svåraste är nog att bygga nåt som eliminerar/motverkar olika bönornas olika egenskaper. Automatiskt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp