Hur förvarar ni ert nyrostade?

svartvest

Well-known member
Burk

Som biodlare har jag nya honungburkar 350gr-700gr. Honung skall förvaras lufttät annars jäser den.

Detta passar även bra för bönor. Snyggt dessutom.
 

treefinger

Well-known member
När man precis har rostat bönor, ska man då inte låta dem gasa av sig i några dagar innan man förvarar dem lufttätt? Hur fungerar det egentligen?

Min allra första batch med bönor blev såhär, Mysore Nuggets från Indien.
 

Bilagor

  • DSC09161.JPG
    DSC09161.JPG
    82.9 KB · Visningar: 24

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nej, de ska ner i någon påse eller burk. Tanken är att den luft som finns i behållaren ska "knuffas ut" av koldioxoden som kommer från bönorna.

Nu vet jag inte hur "enormt mycket" koldioxid det är som kommer från bönorna iofs... men lite är det väl i alla fall. Annars hade ju de där backventilerna ingen som helst funktion.

Och nej, det är ingen risk att du spränger någon burk om den är lufttät och bönorna nyrostade. Det är inte dynamit... Och ja, koldioxiden kommer väl ut ändå, ett så enormt tryck bygger de inte upp att det skulle hindra framtida "avgasning".

Jag har kaffebönorna i sådana här när de är nyrostade: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...11&categoryId=16036&chosenPartNumber=20100249

De är i glas, har tätning i locket och är staplingsbara. så fäster jag post-it lappar med rostningsdatum och bönsort på burken. Sedan är det bara att ta lite från olika bönor när du ska prova någon blandning (skaffa en bra digitalvåg, de har en rostfri fin och billig på Ikea). Kolla bara så tätningen är OK (jag fick tejpa på lite eltejp runt glaset på ett lock, under tätningslisten, för att tätningslisten skulle göra någon nytta).

När jag blandar till en mix ställer jag en sådan här på vågen och nollställer vågen: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...11&categoryId=15964&chosenPartNumber=00100410

Bra tätning på locket och rätt snygg. Den fungerar sedan som "slutförvaring" av blandningen. Måste skaffa fler sådana, så man kan ha olika blandningar parallellt...

Jag har alla kaffebönor i ett skåp, så det gör inget att burkarna inte är ljustäta.
 

svartvest

Well-known member
En liten puff

Imorse kunde jag inte bärga mig och tog ner en burk för en sniff. När locket for av så var det en liten puff. Faktiskt mer än jag räknat med.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det har aldrig puffat i mina burkar. De har en silicontätning som liksom bara "tryck ner". Inga spännen eller liknande. Så jag antar att övertrycker pyser ut allteftersom, som en envägsventil. :)
 
Topp