Stockholm Kaffe på stadens bästa restauranger...

MTR

Well-known member
Jag flyttade till Sthlm för snart 2år sedan och har sedan dess varit runt på de flesta kaffebarer, caféer och restauranger som är värda ett besök.

Kaffebarer tycker jag det finns ett antal bra och jag besöker dessa ofta för en snabb espresso eller en take-away latte men spenderar sällan någon längre tid där eftersom jag tycker många ställen tenderar till att sakna den atmosfär man vill tillbringa någon längre tid i. Men det är väl så det är tänkt och vill man sitta ner är det ju ett café man ska gå till.

Gällande caféer är det dock inte många ställen som jag tycker håller måttet. Visst det går att få en och annan bra kaffe men knappast i en miljö där man vill stanna under någon längre tid. Var finns alla caféer som i ett helhetsperspektiv skulle få betyget utmärkt? Inget i Sthlm so far iaf.

Vad återstår då för någon som vill sitta ner under lite längre tid med trevligt sällskap i en gemytlig atmosfär? Ja kanske en och annan restaurang eller hotellobby som iaf haft vett nog att anlita någon ljusdesigner för att höja stämningen. Men som vanligt är det något som felar. Alla dessa restaurangbesök på Stockholms absolut bästa krogar har inte resulterat i många koppar kaffe som jag ens velat dricka klart. Restauranger som har de bästa råvarorna för maten, perfekta viner och den bästa servicen har missat en väldigt vital del i kaffet! Koppen som ska avrunda en trevlig afton gör istället att man går ifrån stället med en mindre trevlig eftersmak i munnen. Så nu frågar jag er, Stockholms kaffenördar, var finns restaurangerna som verkligen kan sitt kaffe? För de måste väl ändå finnas några…
:unsure:
 

lupoo

Well-known member
Förstår problemet. Detta är nog något som är vanligt över hela världen och har även varit uppe för diskusion på bla CoffeeGeek och Portafilter.net. Man vill framhäva kaffet vikt som "culinary item" och dess betydelse för en värdig avslutning på en fin måltid och ge en trevlig eftersmak att ha kvar i munnen på vägen ut från stället. Jag hoppas att fler kommer att få upp ögonen för detta och att vi kommer att få slippa det sura bryggkaffet:( .
 

mag

Well-known member
Varje kökschef med självaktning borde skicka all sin personal som kommer hantera en espressomaskin på en rejäl utbildning. Egentligen är det ju skamligt att stans restauranger som i princip alltid tar mer för en kaffe än en espressobar dessutom gör det sämre.
 

Bjarne

Well-known member
Kanske inte kallar frapino för restaurang, utan snarare café, men frapino är helt klart en favorit för mig. Goda sallader, mackor (stora som lasagne) och gott kaffe med art i (oftast). Dessutom bjuder de på trådlös surfning om man frågar efter lösenordet. Ligger lite off på Långholmsgatan (Söder), men enligt min smak ett ställe att hänga lite längre på. :)
 

DUÅ-Lars

Active member
Jag vet att Lux, Leijontornet och nog även Oaxen kör på J&N....Att man sen kanske hellre dricker te på Oaxen beror inte på kvalitén på kaffet utan att téerna är fantastiska.
 

Mistral

Active member
Problemet med de flesta restaurangerna är inte kvalitet på bönorna utan att även om espresson är bra så tar det för långt tid innan man får den till bordet...men på Lux är den klart godkänd.
 

Revisorn

Member
Käkade på restaurang Kungsholmen, som otippat ligger just på Kungsholmen i Stockholm - ALLT var perfekt. Fördrinken, maten, servicen, vinerna, grappan men men .... INTE kaffet.

Frågade först vilka bönor de använde - bartendern svarade snabbt Illy, snyggt tänkte jag - med den kvalitén på maten och allt annat så borde ju kaffet hålla samma nivå. Illy är ju klurig att få till men hoppet fanns.

Beställde en dubbel direkt efter maten. När jag fick den så var creman tunn och espresson redan mellanljummen. Jag hade redan fått min grappa så jag ville inte orsaka trubbel och antog att det bara var ett litet misstag - en enstaka kopp som av slumpen inte blivit förvärmd.

Efter att tag när det fortfarande fanns grappa kvar i glaset var jag redo för en enkel och laddade för en perfekt liten shot. MEN får en kopp med lika tunn crema och halvljummen espersso som i den första. När Illy inte är riktigt varmt så blir det ju lite syrligt - och det är ju inte speciellt bra.

Skrev en recension av stället på allt om stockholm, den blir väl släppt genom censuren i morgon och finns då på http://www.alltomstockholm.se/Profil.aspx?EntityID=896796

Hoppas jag.
 

lupoo

Well-known member
Ett alternativ för en resturang är ju att helt enkelt att bära ut espressomaskinen från stället om man nu inte kan sköta den. Behåll kvarnen och köp in någar presskannor. Fixa fram bra och färska bönor. Mal "on demand" och gör presskaffe (ett mindre och lättare hantverk än espresso). Vips har kaffets kvalite höjts rejält till nästan ingen konstnad alls. Vad tror ni om denna väg?
 

DUÅ-Lars

Active member
Visst är det vägen att gå Lupoo;).
Jag har svårt att förstå varför inte fler kör den stilen då det ger bra mycket mer utrymme för en hög servicenivå och hög lägstanivå på kaffet. Problemet med espresso och liknande hantverksdrycker är ju oftast att det är lite annorlunda tryck än på ett kafé då sällskapen är större och allt serveras samtidigt till bordet.
 

Nisse

New member
Medhåll fårn en restauranganställd...

Kan inte göra annat än att hålla med... Det är riktigt tråkigt att kaffet inte alls lika självklart ska hålla lika hög kvalitet som maten eller övriga drycker som serveras på restauranger... Det börjar väl dock arta sig lite på den fronten
Jag jobbar själv som kock på en restaurang där vi nu har insett att en kaffesatsning är i helt rätt tid och inom kort helt nödvändig... Vi har börjat med en barista introduktion för servisen och själv har jag fått gå en något intensivare basic kurs tack vare visat intresse :D ... Än är det väl en bit kvar tills den perfekta espresson, cappuccinon eller latten sitter varje gång men det har helt klart öpnat ögonen på personalen för vad bra kaffe är, och skapat en förståelse och vilja för att göra även det så bra det går...

Något som dock börjar bli lite av ett problem hos oss är att vi till större delen sysslar konferans verkasamhet och då alltså större grupper än vanligt på en a la carte restaurang... I takt med att kaffeintresset växer hos allmänheten gör även beställningarna av specialkaffe hos oss det... Det i sig är bara roligt men att få folk att inse att servera t.ex. 10 latte, 7 cappuccino, 3 dubba espresso, 2 latte maciato, 1kaffe maciato, två mocka och så några vanliga brygg kaffe till inbitna tradiotionister precis samtidigt inte är optimalt. Det är inte alltid helt enkelt :huh: . Blir lite av ett moment 22, antiningen har man gäster som får bra kaffe men inte är nöjda för att de fått det i omgångar eller åxå har man gäster som får sitt kaffe samtidigt men där bara endel får ett kaffe som håller måttet eftersom det tagit för lång tid att göra hela beställningen... Själv tycker jag det är viktigare att få ett bra kaffe än att jag dricker det precis samtidigt som alla andra deltagare på konferansen men det är ju bara min åsikt...
 

Nisse

New member
Ett alternativ för en resturang är ju att helt enkelt att bära ut espressomaskinen från stället om man nu inte kan sköta den. Behåll kvarnen och köp in någar presskannor. Fixa fram bra och färska bönor. Mal "on demand" och gör presskaffe (ett mindre och lättare hantverk än espresso). Vips har kaffets kvalite höjts rejält till nästan ingen konstnad alls. Vad tror ni om denna väg?
Det är en väg som restaurangen jag jobbar på valt att gå på. Nu har vi väl inte gjort något så drastiskt som att kasta ut espressomaskinen utan satstsar även på att lära oss behärska den, men valt att lägga till presskaffe till sortementet och försöker sälja det till de större grupperna istället för espresso och dylikt... Det är inte alltid det går vägen men när man lyckas sälja det är det ett helt klart mycket enklare sätt att servera kvalitetskaffe till stora gäng...
 

BABBA

Member
Kan tänka mig att restaurangerna inte ha en sån rulle på bönorna så att de står och blir gamla och där med den dåliga kvaliten. dem borde bjuda på en esspresso för att få fart på bönorna.=)
 

TTobbe

Well-known member
Paus

Måste göra ett inlägg på denna tråd. Jag och frun gick till ett ställe i Uppsala som heter Paus en liten resturang som ligger på östraågatan och åt väldigt god mat plus vin kom sedan till deserten dom vi tog en varsin hemmagjord pralin så jag slog till på en dubbel espresso woow riktigt god för att komma från ett resurangkök :) Reckomenderar den resurangen.
TTobbe
 

josef

Well-known member
Rue de Pont Noveau i sthlm serverar en del haugaard-kaffen med klass och stil. Trip som espresso och några singlar tror jag (?) att välja på som presskanna. Har inte varit där själv så mycket hög risk att jag säger fel nu, men jag vet att det finns valbarhet och jag känner baristan och hört topprecensioner.
 

robbowan

Well-known member
Jag har en polare som är säljare för Nespresso och efter att jag snackat med honom är jag (tyvärr) övertygad om att allt fler restauranger kommer att införa dessa maskiner istället för riktiga. De är billiga och många som inte är riktigt så där fanatiska över sitt kaffe känner ingen skillnad. Första tecknet är när kaffet görs bakom scenen istället för i baren. Sad but True som Metallica sjunger.
 

robbowan

Well-known member
Det är en väg som restaurangen jag jobbar på valt att gå på. Nu har vi väl inte gjort något så drastiskt som att kasta ut espressomaskinen utan satstsar även på att lära oss behärska den, men valt att lägga till presskaffe till sortementet och försöker sälja det till de större grupperna istället för espresso och dylikt... Det är inte alltid det går vägen men när man lyckas sälja det är det ett helt klart mycket enklare sätt att servera kvalitetskaffe till stora gäng...


När jag jobbade en kortis på Lux var det presso/Bodum som gällde i bulk. Funkade bra.
 

Mmm Kaffe

Active member
Tänk om restauranger hade en kaffehörna där en skicklig kaffemakare matade ut bra kaffe och dessutom goda kaffedrinkar. Svala på sommaren, eldiga och alkoholstarka på vintern... Tänk om det vore en självklarhet! Tänk om!

:lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp