Kaffeezentrale.de, hur betalar man?

zix

Well-known member
Taskigt fall, Min kvarn hade redan tagits ur paketet och körts några gånger när jag köpte den, så jag har noll koll på hur det brukar se ut. Men andra här har ju minimokan, kanske de vet?
En av malskivorna i minimokan på bild:
worn_burrs.jpg

Som du ser är det nerplattat längst ut längs periferin, ingen skäryta där.
Du kan alltså inte slöa ner malskivorna genom att de snuddar varandra, för de ytor som skär kan inte komma i kontakt med varann. Naturligtvis får man inte dra åt hårt... då fastnar de nog.
 

Mangan

Well-known member
Ahaa...nu förstår jag! Borde väl ha förstått att det var något sådant! Tack ska du ha Zix!

Angående metallfragmenten i min kvarn blir jag mer och mer förundrad, de är ju överallt, i snabeln, på kvarnens utsida...ser ut som de har duschat kvarnen med järnfilsspån typ.

Grymt irriterad över att de inte svarat på mitt mail än också, klockan är ju redan nio på morgonen! :D
 

zix

Well-known member
Vassegod.
Usch vad tråkigt med spånen, Mangan! Man vill inte ha sånt i kvarnen, det kan aldrig vara bra för malskivorna. Det är kanske rester från fräsningen av malhuset? Men sånt ska de ju blåsa bort på fabriken. Frågan är om gängorna för inställningen har tagit skada också.

Igår fick jag förresten min första sten i malverket, på den lilla backup-kvarnen. Etiopiskt Harrar med extra överraskning i... tur att man inte hade finkvarnen.
 

Jemo

Well-known member
det fanns inga spån i min när jag köpte den.

däremot har jag ju, precis som flera andra här på forumet, varit tvungen att ta bort stoppskruven för att kunna ställa in den tillräckligt fint. jag tycker också att jag blivit tvungen att ställa den gradvis finare och finare ju äldre den blivit (jag har nu haft den i 7 månader). vid en närmare koll efter att ha läst zix's beskrivningar har jag också noterat att axeln som håller fast den nedre malskivan "vobblar" lite på min kvarn också. det är inte mycket, men man kan helt klart se att den inte är helt centrisk. jag hoppas att detta inte betyder att mina malskivor kommer att nötas ut efter ett år...
 

zix

Well-known member
Hmmmm...
Jag har bara känt på en enda annan minimoka. Den hade inte det där problemet. Ja ja, Jemo, vi får se... hoppas du slipper det där. Jag kommer att ta en noggrann titt på varje ny kvarn hädanefter iallafall, innan jag köper den.
 

Mangan

Well-known member
Har varit i kontakt med kaffeezentrale via mailen och även ringt dem en gång. Det tar väldigt lång tid mellan mailen, jag svarar på ett mail som de skickar och sedan tar det typ ett dygn innan jag i min tur får deras svar tillbaka. Dock måste jag säga att bemötandet varit bra. Det senaste jag hörde var via mail idag, där de skrev att de skulle skicka mig en ny kvarn idag och att de skulle hämta den gamla kvarnen imorgon.

Har ingen aning om vem det är som kommer och hämtar kvarnen eller när, men det låter ju i a f bra att de skickar en ny. Förmodligen har de väl samarbete med våra lokala budfirmor så att de kontaktar mig för en tid...eller nåt! :D

De trodde att det metallspånen var en rest av produktionen, men de hade aldrig hört talas om att det blivit dylika rester kvar i/på en kvarn. Jag provade själv att ta bort snabeln på kvarnen och det fanns gott om metallflisor t o m bakom själva gummiskyddet, så kvarnen verkar ha blivit helt duschad med spån, när det tydligen tagit sig in överallt

Men bemötandet verkar ju ändå vara på topp. Att de skickar en kvarn innan de fått tillbaka sin måste de ju ha en eloge för. Om det nu kommer en kvarn alltså... :D

Postar och berättar hur det går!
 

Mangan

Well-known member
Yep, fick min "nya" (den andra kvarnen alltså) kvarn för två dagar sedan. Har haft fullt upp med att provköra kvarnen så jag glömde posta. Hanteringen från kaffeezentrale var grymt smidig. Posten lämnade en ny kvarn och tog med sig den gamla. Den nya kvarnen var fri från metallfragment, och nu mal jag för fullt!

Segt när det blir fel, men kan bara ge kaffeezentrale en eloge för en otroligt bra hantering av problemet. :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp