Kaffeezentrale.de, hur betalar man?

mysiskatten

Member
Fick min 203a idag :) har dock inte några kaffebönor och ids inte köpa idag det får vänta till imorgon.

Är det något man bör veta innan man börjar köra med den? Ja jag ska läsa manualen.

Vilken storlek ska jag mala på kaffet osv (ska köras i en Gaggia Classic)
Sedan kanske några tips på vad jag ska köpa för första kaffe till denna kvarn.

edit:
Jag är en riktig nybörjare på detta med att mala eget kaffe.

Tack.
 

zix

Well-known member
mysiskatten, det finns ganska mycket skrivet på forumet om minimokan. Sök på kvarnbeteckningen, namnet eller både- och så hittar du nog en del. Det finns inte ett specifikt läge för Gaggian. Det beror på vilket kaffe, rostning, malningsgrad, packning, mängd, luftfuktighet m.m. du har.

Mitt förslag är att du hittar nolläget först genom att köra kvarnen tom, utan bönor, och ställa in finare och finare malning ända tills du hör att malskivorna snuddar varandra. Stanna där, backa ett snäpp bakåt (typ ett varv med minimokans inställningsratt ungefär) åså har du nolläget. Det går inte att veta hur just dina stoppskruvar på kvarnen ligger, det varierar lite från kvarn till kvarn, men om du inte kommer ner till nolläget med den "inre"stoppskruven på så skruva loss den.

Det finns en tråd om skala på minimokan också, men den kan du sätta på efter att du har kommit igång med kvarnen. Räkna med att det går åt en del bönor första omgången innan du hittat rätt malningsgrad.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska försöka få malskivorna att nöta på varandra. Det är väl just det som stoppskruven är till för att undvika?

Kan man inte mala tillräckligt fint med kvarnen utan att ta bort de stoppskruvar som finns i maskinen vid leverans (och som är till för att skydda kvarnen)?

Det är väl bara att köra en espresso med den inställning som finns vid leverans, så får man ratta sig åt det ena eller det andra hållet för att hitta rätt läge.
 

Mangan

Well-known member
Fick också min 203:a idag. Den ser ju grym ut! Dock var min kvarn vid noggrann åskådning full av blanka metallflisor, i synnerhet inuti utblåset (alltså där kaffet kommer ut. Drog jag med fingret längs insidan så fick jag fullt med blanka flisor av metall på fingret. Tog dammsugaren och gick på den, försökte även torka med lätt fuktad trasa.

Nån som varit med om något dylikt, känns inte direkt safe att få en massa metallflisor i det malda kaffet...i synnerhet då manualen (som är otroligt sparsmakad) inte ens antyder att maskinen skall rengöras på något vis före malining. Ska nu mala igenom den med lite bönor, vilket förhoppningsvis drar med sig eventuella rester från produktionen av kvarnen.

Måste iväg och köpa billigt kaffe, har ingen lust att rengöra kvarnen med Maurokaffe, som jag kastar bort sedan! :S
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Whoa, låter helt sjukt med metallflisor!:eek:hmy:
Kanske har någon annan redan letat efter "nollpunkten" på din kvarn och hittat den? ;)

Jag skulle då öppna och se så att malskivorna ser ut att vara OK, låter konstigt med metallflisor...:huh:
 

Mangan

Well-known member
Mitt förslag är att du hittar nolläget först genom att köra kvarnen tom, utan bönor, och ställa in finare och finare malning ända tills du hör att malskivorna snuddar varandra. Stanna där, backa ett snäpp bakåt (typ ett varv med minimokans inställningsratt ungefär) åså har du nolläget.

Men nu fattar jag inte...kan alltså malskivorna gå ihop trots att stoppskruvarna sitter på plats?

Tycker det här med att låta malskivorna gå ihop (även om det är en snudd) låter scary. Kan inte malskivorna slöas ner?

En analogi är ju att ett samurajsvärd som inte får vidröra något annat än människokroppar och silke för att inte skada den skarpa eggen. Det här känns lite som att ta svärden och skrapa eggen i asfalten för att undersöka svärdets längd...faaan vilken liknelse. Nu får jag ge mig, är ju inte ens onykter! :D
 

wesaft

Well-known member
Kan man inte mala tillräckligt fint med kvarnen utan att ta bort de stoppskruvar som finns i maskinen vid leverans (och som är till för att skydda kvarnen)?

Nej. (ibland)

Det verkar variera mycket från fabrik, ibland måste man ta bort skruven.
zix skrev ett bra inlägg, gör så.
 

lupoo

Well-known member
En analogi är ju att ett samurajsvärd som inte får vidröra något annat än människokroppar och silke för att inte skada den skarpa eggen. Det här känns lite som att ta svärden och skrapa eggen i asfalten för att undersöka svärdets längd...faaan vilken liknelse. Nu får jag ge mig, är ju inte ens onykter! :D
Sett för mycket film:)

När zix skriver om att låta skivorna röra vid varndra är det bara frågan om en lätt touch för att kunna fasttälla vart nollpunkten liggar, inte att mala ner skivorna till spån. Vad jag har läst så är stoppskruvarnas plasering på MiniMokan mera en fråga om vart de råkade hamna än en finjusteringsmanöver från fabriken.
zix brukar vet vad han pratar om;)
 

Mangan

Well-known member
Ja, misstänkte att han hade betydligt mer koll än mig i a f! :D

Ingen som har nån idé om vad mina metallfragment kan vara för något? Jag tänkte spontant på malskivorna som gått ihop, men fragmenten var blanka. Jag vet inte hur malskivorna ser ut men föreställer mig inte dem som blanka...

Metall som man skrapar på blir ju i och för sig blankt men...
 

lupoo

Well-known member
Jag tror inte det kommer från skivorna, mera kanska från någon avgradning av någon metallkant (kromad plåt typ). Men det är bara en gissning ;)
 

Mangan

Well-known member
Ja, fragmenten ser tamejtusan kromade ut. Skumt bara att det var så mycket i just kaffepipen ( ge mig ett bättre ord någon ). Vågar man hoppas på att det försvinner om man maler igenom med några dl kaffebönor?
 

Mangan

Well-known member
I äkta CSI-anda tog jag en bild på några utav fragmenten. Lade tre stycken på ett vitt papper och tog en bild i macroläge. Svårt att få riktig skärpa, fragmenten på bilden är ca 1mm i storlek. Har upptäckt att kvarnen är full av dem, både inuti och utanpå.

Bästa gissning på vad i helsike det är för något vinner en blöt kyss! ;)
 

Bilagor

  • fragments2.jpg
    fragments2.jpg
    120.8 KB · Visningar: 105

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Någe mystiska metallspån från någon metallsvarv?

Jag skulle lätt ha kontaktat butiken och frågat om de vill byta ut kvarnen eller skicka ett par kilo kaffe som du kan ha dels som plåster på såren och dels för att mala bort ett kilo eller så för att "spola ut" metallpån.:mad:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jojo, men det är ju deras problem. Finner du det passande att beställa en apparat från töskeland så finner du det passande att klaga när något är åt skogen.

Och detta med metallspån som täcker kvarnen inifrån och ut är.... åt skogen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp