Smaksatt kaffe

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag såg att en Whiskysida på nätet sålde Whiskykaffe... med exakt samma beskrivning om avgaserna som här, inklusive " vilket förekommer på många andra rosterier!" och allting.

Vore verkligen kul att höra förklaringen till det där med avgaserna när de (som rostar kaffet alltså) använder det så rakt på sak i beskrivningen av sitt rosteri!

Jag VET 100% säkert att jag har läst på nätet i en PDF fil från någon tidning eller något om ett litet kafferosteri i Norrland (det gjorde jag när jag körde lite research inför mitt planerade kafferosteri som jag senare lade ner tack vare livsmedelsverkets trevliga regler). Jag kan inte hitta det nu... :(
 

arto

Well-known member
Rosten måste värmas på nåt sätt... Inte nog alltid el som är bäst. Kan tänka mig bensin/diesel ahr förekommit för kanske någon tid sedan. Sådana avgaser ska def. inte komma i kontakt med kaffet. Eller om man har nåt gas som brinner dåligt t.ex.

Lär vara allt annat än skitsnack...

Ni är lite väl elaka.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Gas som brinner dåligt?:nowink:

Det är klart att el inte används om man ska ha en stor rost, kan du tänka dig vilken elkonsumtion en elrost skulle ha om man matar den med 20 kilo kaffe?

Är det en rost som drivs med bensin/diesel så låter det som en enorm rost. Och att någon som rostar kaffe med en dieselrost skulle ha sina avgaser i direktkontakt med kaffebönorna tvivlar jag starkt på, det kaffet skulle nog inte bli en storsäljare...

"vilket förekommer på många andra rosterier!" tror jag definitivt är skitsnack. Dock inte från den som skrivit här i tråden utan från leverantören.

Jag är inte elak, jag är rakt på sak och nyfiken. ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sådana avgaser ska def. inte komma i kontakt med kaffet.

Ha, nu vet jag! Det är inte skitsnack, utan det är helt enkelt skälet till att färdigmalet köpkaffe från tex Gevalia smakar så illa i jämförelse med färskrostat!

Det måste ju bero på att de rostar med avgaserna i kaffet... :lol::cool:
 

svartvest

Well-known member
Intressant med de där "norrländska" rosteriet.
(Här så säger vi:
- det där rosteriet i Götaland du vet?
- Jomen visst...:)

Kan det vara Rosters i Luleå? Om det är deras blandningar är svaret: "det är olika kaffebönor". PUNKT.

Tråkigt när ett rosteri inte är mer intresserade att berätta om olika bönor i tillverkningen. Och då talar vi inte om förhållandet i blandningen.
 

svartvest

Well-known member
Eller som en i familjen sa, efter att det varit skottlossning i Stockholm.

"Sör om Ume, he jer bara toka.

Översatt:
Söder om Umeå, så är de bara tokiga.

Men Uppsala hör inte det till Norrland....Vi är den största nationen där....
 

DUÅ-Lars

Active member
Vi har haft besök av en kvinna som älskade whiskykaffet som de har på kaffe- och tebutiken i Kiruna så jag sätter min krona på att det är den butiken som omnämnts....Hon var så snäll att hon kom förbi en sväng efter jul med en halv liten påse som vi fick då hon gärna såg att vi skulle ha det hemma, men har tyvärr inte hunnit analysera innehållet närmare;).
 

Lyman

Member
Jag har tyvärr inte fått något svar ännu av vår leverantör angående texten ’ där inga avgaser har kommit i kontakt med bönan under rostningen, vilket förekommer på många andra rosterier!’

Men jag har gjort lite efterforskning på nätet om detta och kommit fram till att det förmodligen rör sig om en gammal text som har hängt med i bortåt 15år.

De två vanligaste rostningsmetoderna att rosta kaffe är trumrostning och varmlufts rostning.

Trumrostmaskiner rostar bönorna i roterande behållare som vanligtvis värms med gas eller dieselolja*. När bönorna anses vara tillräckligt rostade kyls de av för att inte bli överrostade.

Vid varmluftsrostning hettar man upp bönorna med varm luft i en cirkulerande behållare.

*I Sverige används sedan i början av 90-talet uteslutande gas eller gasol efter en debatt om hälso-risker med att torka spannmål med oljevärme. Det förekommer dock fortfarande i många länder.


Texten är alltså både rätt och fel. Syftar den på enbart Svenska rosterier är den ju fel, men många utländska kafferosterier verkar fortfarande använda dieselolja som uppvärmning.


Jag hoppas att det kommer ett mer utförligt svar från vår leverantör inomkort.
 

cango

Well-known member
Tycker ditt svar räcker gott å väl - eftersom kaffet som säljs rostat här i sverige kommer från fler länder än sverige, så tycker jag texten inte är fel.
(exempelvis så rostas Monterivas kaffe i Italien, men säljs här - INTE sagt att deras kafferost använder diselolja. Tog bara detta som exempel.)
 

Lyman

Member
Hej.
Har nu fått ett svar från leverantören. Angående text om avgaser.

Jag citerar svaret här:
--------------------------------------------------------------------
Ett senkommet svar på Er mail. Jag ber om ursäkt.

Beträffande avgasrostning. Det finns två metoder att rosta kaffe
Indirekt samt Direkt rostning av kaffe.
Den direkta metoden innebär att avgaserna från uppvärmningen av
rostmaskinen blandas med bönorna under rostning.
Detta uppmärksammades av Livsmedelsverket under 80-talet, varför
man meddelade samtliga rosterier att övergå till s.k. indirekt rostning, på
grund av hälsoriskerna. I oljeavgaserna finns höga halter av svavel,
polycykliska
aromatiska kolväten mm, som inte bör komma i kontakt med bönorna under
rostning.
Efter diverse förhandlingar med politiker, godkändes denna form av rostning
om
oljan utbyttes mot gasol, stadsgas eller naturgas. Dessa produkter ger högre förbränning och lägre koncentration av oönskade tillsatser enl.ovan.
Man anser, att det inte är farligare att dricka kaffe som rostats med gas alternativet än när man grillar kött under sommaren, då också livsmedlet kommer i kontakt med avgaserna.

------Hur ofta äter man grillat kött ---- och hur ofta dricker man
kaffe????????

När Livsmedelsverket sände ut brevet om Indirekt rostning till oss på
Guldrutan svarade vi omgående per telefon, att vi rostade enligt den indirekta metoden.
Vi fick då till svar ---- att inget rosteri rostade indirekt.
Eftersom vi som Hälsingar är ett envist släkte, hävdade vi bestämt att vi
rostade enligt den indirekta metoden. Vi blev då meddelade att en revision
skulle ske på rosteriet för att förvissa sig om vårt påstående.
En delegation av experter anlände och kontrollerade vår teknik --- och fann
Att vi faktiskt rostade indirekt.

Den indirekta metoden tillgår så att, bönorna rostas i en sluten trumma, som värms upp på utsidan. Detta innebär att avgaserna från rostningen, ej kommer i kontakt med bönorna under rostning.
Detta anser vi vara den absolut bästa tekniken vid rostning av kaffe.

Vänliga hälsningar

Guldrutan AB / Lars Göran Johnson
-------------------------------------------------------------------
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Cool. Helt sjukt att någon överhuvudtaget ens tänker tanken att blanda oljeavgaser med kaffebönor. Människor är verkligen ett helknäppt släkte. Var är kräkas-ikonen när man behöver den?:eek:hmy:
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp