Göteborg Kafé Marmelad - Göteborg

MrBean

Well-known member
Jag var där...i.. Onsdags tror jag det var...
De hade en stor skylt om detta...

Frågade om man kunde få välja böna, efter som de hade skyltat med J&Ns bönor... men icke

Sedan fick man en godkänd Caffee Latte, inte mer... satte mig så jag kunde spionera på tjejen som stod som expedit.
Facit:
- Ingen flushning, FAEMA maskin
- Sned tampning, så illa att jag såg det som satt 3m bort
- Hyffsat skum
och som sagt hyffsad CL
Men hur de kunde vinna alltomgoteborg.se förblir en gåta!?! dock har det blivit bättre de senaste året, för 2 årsedan var det katastrof...
 

zix

Well-known member
De har goa mackor, justa soffor och bord att sitta i, mysig miljö med små överraskande extrarum på ställen man inte väntade sig, bra ställe helt enkelt. Kaffet är väl ungefär samma som på de flesta andra ställen som serverar espresso. Kan man bara stoppa baristan i tid så brukar det bli drickbart. Men maskinen är fin.
Jag tror att de hade färskpressad juice också... eller nä, det var nog konkurrenten tvärsöver gatan.

[Edit 080319:] Inget av detta gäller längre, förutom det där med rummen! Det är en HELT annan kaffebar idag. Gå dit!
 
S

Slane

Guest
Jag var där...i.. Onsdags tror jag det var...
Men hur de kunde vinna alltomgoteborg.se förblir en gåta!?!

Tyvärr håller ju inte all personal samma kvalitet, eftersom att jobba på fik är ett extra/tillfälligt jobb i Sverige så länge man inte äger fiket. Tjejen som serverade dig verkar inte ha samma kunskap som han i artikeln. Tror han har varit med i Barista SM, kan ha fel.
 

M.ito

www.kafemarmelad.se
Hej! Kände efter många om och men att jag kanske bör gå in och svara på några frågetecken! Till att börja med tycker även jag att det är konstigt att t02pst inte hört om oss, men å-andra-sidan så ligger vi utanför centrum. För att fika hos oss måste man ta sig till underbara Majorna. Du får helt enkelt spendera lite mer tid här i Götet! Sedan har vi hållit oss utanför detta forum då vi varit fullt upptagna med att driva kaféet.

Sååå till Robert:
Jag var där...i.. Onsdags tror jag det var...
De hade en stor skylt om detta...

Frågade om man kunde få välja böna, efter som de hade skyltat med J&Ns bönor... men icke
--- Det står klart och tydligt att det är en blandning av fyra olika bönor. Vi har tillsammans med J&N tagit fram vår egna blandning, Mito (Legend på italienska). Vi har haft höga krav på kvaliten och en rättvis handel. Kaffet har gått hem hos våra gäster långt över våra förväntningar. Vi tycker att det är viktig att intresserade gäster får veta vilka bönor blandningen består av, därav skyltningen.

Sedan fick man en godkänd Caffee Latte, inte mer... satte mig så jag kunde spionera på tjejen som stod som expedit.
Facit:
- Ingen flushning, FAEMA maskin
- Sned tampning, så illa att jag såg det som satt 3m bort
- Hyffsat skum
och som sagt hyffsad CL
---Jag är imponerad över att du från 3 meters håll lyckades se snedtampningen! Men du har säkert rätt, det kanske inte var den bästa latten vi serverat. Och detta är ingen ursäkt, Slane har faktiskt rätt. Tjejen, en väldigt duktig sådan, har ett antal år bakom sig inom kafé och restaurang. Hon hann vara hos oss en vecka (!) då du steg in och i början är man alltid lite vilse och mycket nervös. Första veckan var jag lite otålig över att hon inte fick till latten så bra som jag visste att hon kan. Ringde upp J (en av sveriges bästa domare i BC) i ett helt annat ärende då denne berättade att han hade en visning på en FAEMA. Han hade blivit ganska irriterad då han inte lyckades som han ville, då det är en väldigt svårjobbad maskin (det var han som i första läget ville att vi skulle köpa just den här maskinen). I all ödmjukhet återgick jag till träningen med vår nya tjej och nu har vi nått resultat, det börjar bli riktigt bra. Du är välkommen att prova vår maskin och se vad du själv tycker.
Citatet i artikeln med att vi häller ut kaffet framför näsan på tjejerna om dom gör fel är inget rockstjärnecitat. Vi är väldigt hårda då vi vill att de som står vid kassan gör bra kaffe. Men utbildning tar tid och det kostar. Vi är nog ett av få ställen i stan som lägger ner så mycket tid på utbildning som vi gör. Och det är nog ändå aldrig tillräckligt, man kan bara bli bättre och gärna av kritik. Men knappast av den art du framför. Hon tog illa vid sig och drog sig lite från att göra kaffe dagen efter ditt inlägg. Men kombinationen av viljan att överbevisa dig och att hon knappast kunde ta dig på stort allvar blev för stor. Och, hon har lyckats.
Vi som gillar den nya kaffekulturen i Sverige vill att alla ska göra bra kaffe, vi utbyter kunskaper och hjälper varandra. Du kan faktiskt bidra - gå tillbaka med latten och berätta vad du tycker. Men smutskasta inte på ett öppet internetforum. Vi tycks heller inte vara de enda som fått oss en överdos av din självutnämnda "anklaga-döm-avrätta"-kritiker roll. Nu tror vi inte att de 300 personer som läser detta tar detta allvarligt, eller ens att det skulle påverka oss. Vi har trots allt framröstats av gäster, folk som du. Så något måste vi ändå ha gjort då vi fått äran att ta emot detta fina pris. Vi alla har dock fortfarande en lång väg att gå när det gäller kaffekunskap, så snälla bidra till detta med dina kunskaper du också - sitt inte inne med dom.

Men hur de kunde vinna alltomgoteborg.se förblir en gåta!?! dock har det blivit bättre de senaste året, för 2 årsedan var det katastrof...
--- Det är ingen gåta, en rak fråga hade gett dig ett rakt svar direkt. Som sagt, att det går allt bättre för oss förklarar varför våra gäster röstar fram oss till priset. Jag vågar inte säga katastrof, men jag håller med dig om att vi blivit bättre senaste åren, mycket bättre. Och vi blir allt bättre hela tiden, det är hela grejen med vårt kaffeintresse. Det är därför jag ställde upp i BC förra året, för att lära mig mer. Jag gick dock ej vidare till semin, men det räknade jag inte heller med då jag blev inringd en vecka innan uttagningen i Gbg. Jag hade otroligt roligt och fick med mig OTROLIGT mycket intryck och kunskaper, för att inte nämna alla kontakter med branchfolk. Jag var nog mest nöjd den dagen. Det är därför vi är två från Kafé Marmelad som ställer upp i år. Jag vill visa personalen att det faktiskt ÄR jävligt kul och förhoppningsvis gör vi också ett gott resultat. Det är en stor ekonomisk och tidskrävande satsning vi gör, hur många andra kaféer i stan ställer upp? Det borde vara fler!

Slutligen; jag brukar inte be om saker, men snälla Robert tänk på hur du formulerar dig och tänk på vad en rad på nätet gör nästa gång du vill kritisera. Och håll dig till att kritisera, inte nedvärdera.

Tack för att ni orkat er hela vägen hit. Snart är vår hemsida färdig, då kommer mer info om vårt nya kaffe, Mito! Ses på Kafé Marmelad eller på BC den femtonde!

PS. Då vi behöver all träning vi kan få nu innan BC ser vi gärna att ni intresserade dyker upp och smakar på espresso efter espresso efter espresso... kom gärna kvällstid då det är lite lugnare och fråga efter mig.

/Poyan för Kafé Marmelad.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Poyan! Jag måste erkänna att jag aldrig heller ej snokat rätt på ert ställe i Majorna, trots att vi hade butiken där förut. Ska absolut göra en ansträngning snart!
Kul att ni har ambitioner! Keep on! :)
 

Matte_L

Active member
Oj, vad sugen jag blev på ett besök på Marmelad.
Helt fel ände av stan för mig, men det får bli en härlig söndagspromenad dit.
 

Large

Well-known member
Jag har heller aldrig hört talas om Marmelad och jag bor ändå i Majorna.

Sååå till Robert:
Du är välkommen att prova vår maskin och se vad du själv tycker.
Va, bara Robert ? Så elak som han har varit! Vi andra då, som bara ääälskar Marmelad ???!! :) :) :D

PS. Då vi behöver all träning vi kan få nu innan BC ser vi gärna att ni intresserade dyker upp och smakar på espresso efter espresso efter espresso... kom gärna kvällstid då det är lite lugnare och fråga efter mig.

/Poyan för Kafé Marmelad.

Hmm, Barista Cup, egen kaffeblandning, det blir snart ett besök, helt klart!
 

mag

Well-known member
Hmm, till och med jag känner ju till stället från den gamla goa tiden då jag bodde i Götet då jag tror det var nyöppnat (ca 1998-99?). Vill minnas en trevlig, privat atmosfär, dock kan jag inte uttala mig om kaffet eftersom jag inte hade torskat in mig i nördträsket då. Förresten vet jag inte om det var samma ägare då som nu. Men det faktum att det finns höga ambitioner tycker jag är mycket lovvärt! Man blir ju väldigt sugen på ett besök...
Är det förresten fortfarande samma person som äger marmelad och kardemumma på andra sidan Mariagatan?
 

M.ito

www.kafemarmelad.se
Nej inte samma ägare! Vi tog över Marmelad för 3 år sedan, dock nya ägare på Kardemumma också sen ett tag tillbaka. Large, jag o du får ta o gå en presentationsrunda runt mariaplan!!! O trots att du e sarkastisk ska du få testa o pilla på vår maskin du me!
 

MrBean

Well-known member
Jag beskrev bara vad jag upplevde och har upplevt de ggr jag varit hos er det senaste året, gjorde några besök i sommar/höst också. Men då var det inte skyltat med att man blivit vald till "Årets...." så då skrev jag inget i förra forumet eller detta.

Detta är ett forum där kritik framförs, ris å ros... så det är konstruktivt.
Tar man nästan 30:- för en kaffe...då skall den vara bra! så enkelt är det.
Och skall man skylta med att man är årets fik så är det inte bara att lyckas med en shoot utan konststycket är att hålla jämn och hög kvalitet.

Hur jag kunde se att det var en sned tampning? det var busenkelt, tampern stod på snedden i filtret, kanske ~25grader snett.

Omdömmet var "En hyffsad CL" och "dock har det blivit bättre de senaste året, för 2 årsedan var det katastrof..." Så jag kan inte påstå att ni blev sågade vid anklarna.
 

te02pst

Well-known member
Hej! Kände efter många om och men att jag kanske bör gå in och svara på några frågetecken! Till att börja med tycker även jag att det är konstigt att t02pst inte hört om oss, men å-andra-sidan så ligger vi utanför centrum. För att fika hos oss måste man ta sig till underbara Majorna. Du får helt enkelt spendera lite mer tid här i Götet! Sedan har vi hållit oss utanför detta forum då vi varit fullt upptagna med att driva kaféet.


Antar att du skrev fel, vore ju en utopi om jag som bor i Gävle skulle känna till er :) Om jag skulle ta mig till Göteborg får jag ta mig ett besök. Iövrigt tror jag att du får ta det mesta här med en halv nypa salt då det är enstaka personers omdömen som florerar, alltså inget generellt. Givetvis måste du däremot få en chans och motbevisa och visa att ni är ett bra café som verkligen kan göra ett bra kaffe.
Kul att du hittat hit och lycka till!
 
S

Slane

Guest
Säljer ni Mito på Marmelad i lösvikt, skulle vara kul att köpa lite och prova och jämföra det med egna favoriter. :)
 

brengen

Well-known member
Eftersom det varit en del snack om Kafè Marmelad här på forumet och dess utnämning som bästa caffe latten i stan tyckte jag det var lämpligt att styra kosan mot Majorna för en söndagsfika.

Hade redan innan ankomst bestämt mig för att det skulle bli en caffe latte trots att jag sällan dricker det. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig men det jag fick var en riktigt härlig caffe latte. Kanske inte den bästa jag druckit då jag tidigare blivit bortskämd hos Costas i Umeå men att den utsetts till Göteborgs bästa förvånar mig inte.

Behöver jag säga att äppelpajen var mycket god :)

Kort och gott - Kafè Marmelad är klart värt ett besök.
 

Revisorn

Member
Jag bodde vid Mariaplan ett tag och kan bara säga att deras morotskaka med 1 cm glasyr var extremt beroendeframkallande. Det här var ju ett tag sedan och om jag inte minns fel så användes någon typ av bönor från Kahls. Det funkade då men nu får jag planera in en promenad ut dit nästa gång jag är i Götet för att prova Mito. Förväntningarna är höga.
 

Herbiegirl

Member
Oj, vilken god latte jag blev serverad idag! Cafe Marmelad har verkligen toppat sig själva med sin nya goda Mito blandning och kaffeexpertis, och då jämför jag med andra högt aktade kaffebarer i stan. Ni vet verkligen vad kunden vill ha, nämligen ett gott kaffe, en sittplats, och gärna en god macka/kaka bredvid till ett schysst pris. Tack!
 

Molarin

Well-known member
I dag var jag på Marmelad för att testa... Först en Macchiato med riktigt maffig och "stor" smak. Växte i munnen. Lite bränd ton i eftersmaken men inget direkt störande. Cappuccinon (med snygg art a´la Malmö) aningen för varm men med en helt underbar smak. Verkar som att Mito är i första hand avsett att blandas med mjölk.

Äpplepajen mycket god. Kladdkakan underbar. Morotskakan smakade morotskaka.

Totalt sett helt klart ett av Göteborgs bästa kaffeställen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp