Chat funderingar???

Satt och funderade över om man kanske skulle sätta upp en chat för detta forum? Behöver inte vara speciellt komplicerat men om man har några snabba frågor till någon som är online...???? Kan det vara en idé?
:D
//putte på väg till stockholm(några förslag på kaffe ställen?)
 
Eller dom som är online kan man skicka en liten blänkare om att ha en bra dag eller liknande så kanske man kan få en kontakt på ett annat plan, man kanske kan lära känna någon av er....! behöver ju inte disskutera kaffe....vilket i och för sig är huvudpunkten...men men bara en tanke... Som sagt skall upp till Stockholm och jobba på FORMEX någon som har något förslag för att få en riktigt god kaffe på vägen....?(bor i huddinge sen åka till mässan med bil kan ta en avstikare)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
På Formex ska du se att det finns bra kaffe lite varstans.
Jobbar Nebo kvar på mässrestaurangen (den nya lite tjusigare med kaffebar närmast entrén) kan du räkna med smaskigt kaffe där också ;)
 

johey

Well-known member
En liten utfällbar AJAX-baserad chatt på sidan av forumet tycker jag skulle vara trevligt. Att skriva ett inlägg i forumet tycker jag är en mycket större affär än att plita ner en rad i en chatt, så är det något jag egentligen vill säga, men som jag inte tycker är värt ett foruminlägg, brukar jag istället strunta i det.

Missförstå mig rätt alltså... I forumet försöker jag att hålla mig till den aktuella trådens ämne (även om jag inte alltid lyckas så bra ;)), och finns det ingen aktuell tråd som behandlar det jag vill ha sagt just nu så gäller det istället att starta en ny. Att starta en ny tråd kräver att man ska välja ut i vilket forum den ska ligga, hitta på en bra rubrik och slutligen formulera ett bra innehåll.

I chatten skulle jag kunna säga "Godmorgon! Har ni sovit gott?", medan jag aldrig för mitt liv skulle starta en tråd med detta innehåll. Och som sagt, det vore fint om chatten gick att fälla in och ut, så att man slipper se alla glada morgonhälsningar om man är på dåligt humör. :)
 

treefinger

Well-known member
Visst hade det varit roligt med en chatt, men å andra sidan så kanske Molarin förtjänar lite lugn och ro efter allt slit med sidan på sistone. Åtminståne en tid framöver :)
 

wesaft

Well-known member
tja, vi kan väl lätta på Molarins börda och fixa själva :)
börja hänga på irc efnet #riktigtkaffe,
sen kan vi fixa någon javaklient direkt i webbläsaren senare för de som itne är supernördar med datorer.

på ett sätt vill man inte ta bort fokus från forumet, förstår om du itne vill det Molarin, ropa isf.

Vi aknske kan fixa in att loggen från cahtten läggs upp automatiskt som en ny tråd varje dag :) nästa steg är en dokhussåpa med Mr på bästa sändningstid :)

edit: irckanal, irckanalen
 

johey

Well-known member
Jag tror Molarin gillar att pilla. ;) Näe, men alltså... Det finns ju massor av färdiga fina lösningar, bara att ladda ner och installera på webbservern. Behövs assistans kan jag ställa upp. Jag kan förvisso inte lova att det finns någon till just vBulletin, men konstigt vore det annars. Finns det inte kan man alltid fulhacka.

Men jag kan tänka mig IRC. Efnet sa du. Vad ska vi enas om för teckenuppsättning? UTF-8 eller ISO-8859-1?
 

Rated

Active member
Jag tycker en chat vore en ganska dålig idé då man som Mr Isomac säger får _väldigt_ snabba svar i trådarna och där ligger även svaren kvar för andra vilsna kaffeälskare att läsa.

Håller med johey om att en mIRC-kanal skulle vara bättre i sådana fall :)
 

theseal

Kaffeterroristen
mIRC kanal? IRC heter det väl för höga böveln!!

mIRC är en ekklig-ekklig windowsklient,

Så nu har man joinat tystnaden på efnets #riktigtkaffe!
 

wesaft

Well-known member
Ni har inte missat något, arto pratade lite om finska lådor, leverlåda bla. treefinger nämnde något kaffe relaterat iof, ett diskhoskott som såg gott ut med massa crema.
där har vi chatsummeringen för dagen :)

edit: tänkte ändra till något mer lockande, men det var nog rätt bra. Håller med johey att chatten blir mer som ett kafferep, kan komplettera bra.
 

johey

Well-known member
Håller med johey om att en mIRC-kanal skulle vara bättre i sådana fall :)

Jag misstänker att jag inte riktigt fick fram mitt budskap på rätt sätt. Min åsikt är att det skulle finnas en AJAX-baserad (information om AJAX) chatt här i forumet, men att en IRC-kanal kan funka tillsvidare.

I ett annat forum jag är medlem (arkadtorget.net, om arkadspel) finns det en chatt, som används mycket flitigt. Det är dock stor skillnad på vad som skrivs i chatten och vad som skrivs i forumet. I chatten är det mest stämningsförhöjande "allround"-snack, medan forumet är mer ämnesformellt. Det ena ersätter inte det andra, utan de kompletterar varandra på ett, enligt min åsikt, mycket bra sätt. Att ha en IRC-kanal är också trevligt, men det integreras inte på samma fina sätt. Jag tror att många väljer antingen forumet eller chatten, vilket inte händer i lika stor utstäckning om man har allt i samma paket så att säga.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Finska lådor smakar skit.
Ne maistuu kauhealle! Örkkk, finns det ingen kräkas-smiley?:mad:

Eller... de smakar inte så bra hursomhelst. Jag gillar de inte. Nooooope.
 

rhide

Well-known member
lol... mm, spiced ham :lol:

Seriöst gillar jag iden med IRC bättre än en chatt här på sidan. Trots allt behöver man då inte anpassa sig till webläsarens äckliga gränssnitt, eller för att inte tala om inställningsmöjligheterna som scriptet och webservern tvingar på en.

Om det ska vara något ska det vara fristående. IRC duger gott, allt som behövs är folk som pratar :p
 

doppio

Well-known member
lite sugen på att installera mirc på jobbdatorn enbart för att komma in på denna kanalen...
 

theseal

Kaffeterroristen
vad är detta snacket om mIRC??? skaffa shell och kör irssi i en screen, mycket mer 1337 så kan man ajdla och logga. :D

Hursom så är vi några styckna som har trevligt i #riktigtkaffe, mestadels götebrgare dock.
Idag har en affär om 250g organic espresso blend från Momouthcoffe gjorts upp, mina kollegor tycker att mitt kaffe (miss)bruk börjar ta märkliga former med affärer av importerat kaffe som görs upp i obsykra hörn av internet...

Välkomna in!
 

doppio

Well-known member
vad är detta snacket om mIRC??? skaffa shell och kör irssi i en screen, mycket mer 1337 så kan man ajdla och logga. :D

Hursom så är vi några styckna som har trevligt i #riktigtkaffe, mestadels götebrgare dock.
Idag har en affär om 250g organic espresso blend från Momouthcoffe gjorts upp, mina kollegor tycker att mitt kaffe (miss)bruk börjar ta märkliga former med affärer av importerat kaffe som görs upp i obsykra hörn av internet...

Välkomna in!

Nu när du säger det så har jag en Linux-burk som bara står och inte gör någonting, kanske man skulle kunna installera nåt på den. Låter dock som mycket meck och huvudvärk, det klarar jag mig gärna utan. Har problem så det blir över med min workstation.

Kan tänka mig att theseal har nån riktigt fet vhost typ
jag.har.direktkopplat.min.e61.hx.till.netnod.se
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp