Filmen Black Gold

von Thor

Kaffevision
Kan starkt rekommendera denna film. Handlar mycket om etiopiskt kaffe som vi alla känner igen, så som Harrar, yirga och sidamo.
 

Thomas

Well-known member
Sådär, nu har jag också lyckats få tag i ett exemplar.

Ska bli intressant att få se vad de lyckats knåpa ihop.
Läste att Starbucks får sig en känga, men det får de ju alltid - kanske inte så mycket att höja ögonbrynen över.
 

Thomas

Well-known member
Så, nu jag tittat färdigt på denna film.

Rekommenderar den verkligen till alla som är det minsta intresserade av hur verkligheten bakom vårt delikata kaffe kan se ut. Starbucks fick sig förstås en känga, men jag tycker det var rätt bra att de inte hängde ut dem - filmen hade en intelligent och varm ton tycker jag. Jag såg mycket hopp mitt bland allt det svåra.

Har ni chansen, SE DEN!

/Thomas
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Kan någon tippsa om hur man kan se den? Jag vill inta ladda ner olagligt... Har någon gjort en film i ämnet tycker jag de kan få tjäna en slant på det.
 

Massiv

Massivo utan o
....bra tänkt,det svåra oftast när man vill väl är att man får vänta så otroligt länge tills den är tillgänglig för oss som håller oss inom lagens ramar...
 

Asprilla

Well-known member
Kan någon tippsa om hur man kan se den? Jag vill inta ladda ner olagligt... Har någon gjort en film i ämnet tycker jag de kan få tjäna en slant på det.

jag tror nog att om man är såpass engagerad att man gör en film av detta slaget så är det snarare för att sprida kunskapen, än att tjäna pengar. hemsidan är ju väldigt inriktad på att få oss att sprida medvetenheten om filmen.
 

Thomas

Well-known member
Tja, det verkar som att den i princip är omöjlig att få tag i här i Sverige. Själv studerar jag på KTH, och där ska visst finnas ett exemplar någonstans.. hur det nu har kommit dit..

På deras hemsida: http://www.blackgoldmovie.com

finner jag vid en snabb titt ingen information om var DVD:n kan köpas. Inte heller finns den på vare sig Amazon USA eller amazon UK

Som jag förstod det släpptes filmen 2006, men den går fortfarande för fullt på diverse filmfestivaler jorden runt. Frågan är om filmen ens är officiellt släppt?

Vi kanske kunde tipsa SVT att köpa in filmen?
 

MrBean

Well-known member
Hittade detta:
Educational institutions wishing to acquire a DVD copy of Black Gold - please contact our US distributor California Newsreel
http://www.newsreel.org samt
distribution@blackgoldmovie.com för distr. utanför USA

Men jag kunde inte heller hålla mig...
Vilken bra dokumentär, känns inte som "DDR propaganda" eller "Bowling for Columbine" vinklad utan saklig och ärlig!

Vad som skrämmer mig är det stundade inbördeskriget som är under uppsegling i Etiopien, igen... en viss nation är där och blandar sig i politiken, igen...
 

Thomas

Well-known member
Ja, jag tyckte också om filmen. Väldigt mycket. Kanske mest för att den inte försökte trycka sig inpå, den försökte inte "tvinga" på en några åsikter, utan presenterade bara fakta rakt upp och ned.

En sak är i varje fall säker, i fortsättningen kommer jag ENBART att köpa kaffe märkt med Fairtrade eller Rainforest Alliance märkningar.

Jag sitter här alldeles efter kvällens middag och tänker att det allt är bra sorgligt att det ska behöva göras filmer om de här sakerna, för att vi ska fatta hur viktigt det faktiskt är bry sig om varandra.
 

Asprilla

Well-known member
En sak är i varje fall säker, i fortsättningen kommer jag ENBART att köpa kaffe märkt med Fairtrade eller Rainforest Alliance märkningar.

alltså Thompa (may I call you Thompa?), du sätter en himla press på oss andra ska du veta :)

men om du hittar något fynd, då vet du vad du ska göra.
 

lupoo

Well-known member
Har nu även sett denna mycket välgjorda dokumentärfilm. Bra dokumentärer skapar en närvarokänsla och i det tillståndet så tror jag att man sänker garden något och man tar in mer än bara information.

Visst kaffet har en mer uttalad bitter bismak efter det att man har sett filmen, men som andra har skrivit så förmedlar filmen även en gnutta hopp.

Det finns delar av filmen som får åskådaren att vilja stoppa filmen och backa och se om scenen, för att verkligen se efter att man fattade rätt vid första tillfället. Det som fick mig att reagera mest på var den delen av filmen som visar hur det gick till på WTO konferensen i Mexico. Hur I-länder bara kör över U-länder och inte ens bryr sig om att ta upp de frågor som är livsviktiga för den tredje världen. Skrämmande och tragiskt.

Tragiskt är de även att se kaffebönder som ej kan föda sina familjer på sitt slit med kaffet. Att se barn lida är något som alltid är svårt men efter att ha fått barn själv är det nästan outhärdligt, det tillkommet helt enkelt några extrasträngar på "känslolyran".

Så nu blir det att leta efter kaffe som på något sätt visar att de tar sitt ansvar gentemot producenten/bonden, jag är beredd att ta mitt.
 

Thomas

Well-known member
alltså Thompa (may I call you Thompa?), du sätter en himla press på oss andra ska du veta :)

men om du hittar något fynd, då vet du vad du ska göra.

Ja, det är ju ett mindre äventyr att hitta en kaffesort som passar ens kräsna gom - det kan nog de flesta här på forumet skriva under på.

Men jag tror inte att det behöver kompromissas så mycket.
När jag köper vanligt bryggkaffe köper jag alltid antingen Gevalias med märkning Rainforest Alliance eller Löfbergs Lila Rättvisemärka - båda dessa anser jag är bland de bäst färdigpaketerade bryggkaffesorterna på marknaden. Inte särskilt svårt att välja där.

Det borde finnas Rättvisemärkt Espresso-kaffe som håller samma höga klass.
Jag får helt enkelt starta en ny tråd i ämnet.

Hänger ni med?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp