Rostarfunderingar, behöver feedback

Lassekongo

www.gokaffe.se
Skulle behöva få lite feedback.

Jag får inte kontakt med tillverkaren av I-Roast II:an som jag tänkte köpa hem ett gäng av tidigare. Dessutom så har jag läst att de slutat tillverka för den europeiska marknaden, men jag vet inte ifall det är sant dock. Eftersom den och CR-100 rostar på samma sätt, med skillnaden att I-Roasten är mer avancerad vad det gäller temperaturinställningar, så rostas ju kaffet väldigt lika ändå. Man kan t ex inte långrosta i en hetluftsrostare. Nu börjar jag istället resonera som så här: Jag låter CR-100 leva vidare (och så ska jag se ifall det går at deala fram ett riktigt bra pris på dem) och komplettera med en dyrare Genecafe som klarar större laddningar och framför allt längre rostningar. Då har man en "billig" instegsrostare och en dyr "hardcore"rostare för de som vill ha bättre grejor. En I-Roast hamnar ju mitt emellan och jag känner att den är ett sämre köp i jämförelse uppåt med Genecafe om vi tänker mer seriösa rostare och jämför man nedåt, förutsatt att jag kan deala med priset, med CR-100 så rostar de kaffet ungefär likadant men att CR-100 är billigare. Nu har jag inte testat själv vare sig I-Roast eller Genecafen utan sett vad t ex ni på forumet anser liksom andra ställen på webben.

Vad tror ni?
 

wesaft

Well-known member
Du kanske kan testa Mr Rostares I-Roast när han fått sin nya rostare.
Sen skicka vidare den till den han säljer den till.
En tanke som poppade upp.
Men om du ändå inte kan få in den som sagt...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Det skulle ju kunna vara en idé ifall man tror att det är bl a I-Roast som man ska gå på. Men nu börjar jag ju fundera på att det kanske inte alls är I-Roasten som är "the shit" utan hellre en billig + dyr rostare (CR-100 + Genecafe) inte en halvdyr rostare och en dyr rostare... Tänkte jag alltså...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Köp min iRoast-II, så kan du ju kika på den och jämföra med din CR-100.
Duger den inte (eller när du kikat klart på den) så kan du sälja den vidare. Om du inte vill behålla den.

Jag kan ju bara säga att så länge man kan köpa en iRoast-II för så gott som samma pris hos Hasbean som du säljer CR-100 för... så kommer alla som känner till Hasbean att beställa en iRoast istället.

Den är digital, har LCD display, har 2 färdigprogrammerade rostningsprofiler och kan dessutom programmeras med egna rostningsprofiler om man så vill. Den är snyggare och mer säljande, helt enkelt. Tror jag. :)

Vill du testa, köp min. Om inte, så bomba på mer till tillverkaren (skulle jag göra om jag var du). Om det är totalt omöjligt att få bli återförsäljare så är det ju inte mycket att göra längre, då är det ju inte ens ett beslut du behöver ta.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Förresten, jag har för mig att du sade att det var så gott som omöjligt att höra 2:a crack med din rost? Det går att höra med iRoasten. Jag har inte missat det en enda gång, man hör det rätt tydligt tycker jag.

Och det är en väldigt viktig sak att kunna höra tycker jag...
 

Large

Well-known member
Varför inte titta på Hottopen som ett alternativ till Genecafen ?
Då kunde man sälja en billig varmluftsrost och en dyrare men äkta trumrost till entusiasterna.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Varför inte titta på Hottopen som ett alternativ till Genecafen ?
Då kunde man sälja en billig varmluftsrost och en dyrare men äkta trumrost till entusiasterna.

Därför att Hottopen är ju asdyr, ful och inte alls lika rolig som en Genecafé. Den är ochså dyrare än en Genecafé. Den osar mer och är besvärligare att hantera/övervaka (verkar det som).

De har nu kommit med ett "add-on" paket till den som kostar nästan hur hutlöst mycket som helst. $480 för bara tilläggspaketet som gör det till en PID...

Ha, såg just att på söta maria så har den vanliga Hottop "New Lower Price". Kan tänka mig att de har tappat mycket försäljning till Genecafén, om dominerar Hottopen som jag ser det. De föröker desperat med lägre pris för att inte slås ut helt, varför har de inte sänkt priset tidigare, om jag har fel? :cool:

eller så har jag bara missat det där "New Lower Price" tidigare. Inte omöjligt det heller. :)
 

Large

Well-known member
Därför att Hottopen är ju asdyr, ful och inte alls lika rolig som en Genecafé. Den är ochså dyrare än en Genecafé. Den osar mer och är besvärligare att hantera/övervaka (verkar det som).
Nåja, asdyr är väl att ta i. Hasbean tar ungefär en svensk tusing mer för den än för Genecafen.
Ful ? Tja, smaken är som baken. Den ser ut som en kafferost tycker jag.
Rolig ? Jag vet faktiskt inte, men jag hade iaf tänkt att använda den till att rosta kaffe :D
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Varför inte titta på Hottopen som ett alternativ till Genecafen ?
Då kunde man sälja en billig varmluftsrost och en dyrare men äkta trumrost till entusiasterna.

Asså, senaste versionen av Hottopen är dyr, ligger på 1100€ netto utan frakt, tull, moms osv. Känner att den blir så dyr att det liksom inte ens är möjligt för vanliga dödliga att köpa en. Ska man dessutom sälja den med lite vinst så landar man ju kanske kring en sisådär 13 000 kr... Den prisar helt ut sig i jämförelse med Genecafén känns det som.. och den är hyfsat dyr ändå.. Sa jag att Hottopen dessutom var dyr?? :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Förresten, jag har för mig att du sade att det var så gott som omöjligt att höra 2:a crack med din rost? Det går att höra med iRoasten. Jag har inte missat det en enda gång, man hör det rätt tydligt tycker jag.

Och det är en väldigt viktig sak att kunna höra tycker jag...

Det verkar ju vara en bättre grej med I-Roasten i så fall jämfört med CR-100:an, för nog tycker jag att det är svårt att höra 2:nd crack i den. Nu kan ju undertecknad vara en anings döv men ändå...:lol:

Jag tror att jag passar på erbjudandet och hoppas att någon annan kan förbarma sig över din I-Roast, för det ÄR ju en bra rostare helt klart!
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Nu har jag beställt några GeneCafé. Om inget oförutsett inträffar lär utpriset landa på en 3500-4000 kr, vet mer när alla kostnader sammanställts. En gissning är att priset 3500 kr är mycket mer troligt än 4000 kr. Min tanke är att den ska vara prisvärd att köpa, dvs mkt lågt nästan inget prispåslag. Därför gissar jag att inte kan ge några 10% i forummedlemsrabatt då priset hamnar under mitt inpris...

För övrigt så har jag fortfarande inte hört något från Heartware som tillverkar (fortfarande för eu-marknaden?) I-Roast:en, men den känns inte aktuell längre som sagt.

CR-100:an tänker jag fortsätta med om jag kan få bättre pris än tidigare. Om man jämför priserna med USA så borde det vara möjligt att komma ned till runt 1000 kr i utpris. Har dock ännu inte börjat deala med dem...
 

johey

Well-known member
Popcornmaskiner är underskattade! För 200-300.- får man en maskin som rostar små mängder kaffe kalasbra. Jag har inte vägt, men en omgång får plats att kylas i en djup IKEA-tallrik. 70-120g kanske? Det lämnar utrymme för att göra en kaffeblandning av 2-3 sorter även om man är hushållets enda konsument. Ska man göra det med en iRoast eller liknande får man antingen rosta alla sorterna på en gång, dricka gammalt kaffe eller slänga bort det överblivna.

Jag menar inte att popcornmaskinen ersätter kafferosten, men kafferosten ersätter inte heller popcornmaskinen. Det är två olika nischer. För mig, som dricker ett fåtal koppar om dagen, är popcornmaskinen ett bättre alternativ än en kafferost.

Nackdelen är att man inte som standard kan kontrollera temperaturen på popcornmaskinen. En omgång blir mörkrostad på 5-8 minuter. Marv har ju konstruerat ett smart reglage som jag ska försöka mig på att efterapa. Det blir hur som helst gott kaffe även om man kör på med full effekt. Inte full kontroll, men fortfarande bra resultat.

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att GoKaffe borde ha popcornmaskin som ett alternativ. Om inte till försäljning så åtminstone som rekommendation. Jag har en känsla av att många i min situation, skulle uppskatta det. Hade du haft popcornmaskiner till salu första gången jag beställde av dig, hade jag utan tvekan köpt en. Jag hade ingen aning om någonting vad kafferostning beträffar och jag läste mig till hur jag skulle göra endast på din site. (Kan tillägga att jag hittade dit via Googles sponsrade länkar när jag letade efter info om min dåvarande espressobryggare, och fick därigenom mitt intresse för kafferostning.) Jag har svårt att tro att jag är ensam.

Din site är inspirerande! :D <offtopic>Även om jag tycker det "nya" påhittet med rullande produktlista är störande och faktiskt gör att jag drar mig för att gå in på sidan. Jag går inte dit bara för att se om det finns några trevliga uppdateringar i alla fall, vilket jag gjorde förut.</offtopic>
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hade du haft popcornmaskiner till salu första gången jag beställde av dig, hade jag utan tvekan köpt en..................jag tycker det "nya" påhittet med rullande produktlista är störande

Jag tror at det skulle kunna vara rätt farligt att sälja popcorn apparater. Då säljer man de ju "i princip" i ett syfte att kunder ska använda de på fel sätt (de är ju inte byggda för att rosta kaffe ur el-godkännande-synpunkter tex).

Gärna en rekommendation om ATT det går att använda (och samtidigt påpeka att alla gör det på egen risk och att de inte är avsedda att rosta kaffe med), men man ska nog inte sälja popcornapparater i samband med kaffebönor...:nowink:

Håller helt med om den rullande menyn, den känns bara onödig och det känns som om den snor min tid. Typ "Åhhh, kommer inte min sort snart..... WTF....väntar....väntar......nä nu fan går jag till kaffesorterna istället!:mad:".

Och en direktlänk från förstasidan till alla kaffesorterna i buiken vore nice, nu ska man till butiken, sedan till kaffe. Typ en kaffesäck med texten "Till kaffesorterna" som en länk på förstasidan. Hade varit kanon.:)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Asså, popcornmaskin, nä det är lite för farligt precis som Mr Isomac är inne på. Sedan anser jag inte att det är riktigt seriöst ifall en kaffefirma fnular med sådant, det ger inget bra intryck är iaf min åsikt. Jag började dock min rostningskarriär med popcornmaskin men det är som sagt inget som GoKaffe kommer syssla med. (Rostaren började smälta i plasten och blev oformligare med tiden...) Däremot tycker jag att det är förträffligt att det diskuteras popcornmaskiner för att rosta kaffe med här på forumet dock, det är ju liksom en annan grej. Men OM jag lyckas få ned priset på en för ändamålet avsedd kafferostningsmaskin till under 1000 lappen så är det iaf enl min bedömning ett mycket mer prisvärt alternativ jämfört med popcornmaskin.

//off topic
Rullande produkscrollern på sajten, var tveksam till den och nu har ni fått mig att bestämma mig för att ta bort den. Så... nu känns sajten lite mer "clean". Synpunkter osv så här lite off topic? När vi ändå är inne på detta så kan jag ju meddela att bilderna på bönorna kommer att bytas ut också, närbilder så att man ser själva bönorna och inte som nu bara en oformlig gröt...
//on topic

Det var det!
 

johey

Well-known member
Maskinlös: Det är sant. Ingen butik skulle våga sälja råkaffe och popcornmaskiner... I USA.

Nåja, för mig skulle det vara tillräckligt bra med ett tips om att det går att använda sig utav en popcornmaskin. Jag hittar själv till teknikmagasinet.se. En liten varning om att kafferostning kan äventyra popcornmaskinens garanti kan man väl även kosta på sig. Sverige kommer ju trots allt bara närmare och närmare USA för var dag som går. :angry:
 

johey

Well-known member
Ok, då vet jag i alla fall att du har haft popcornmaskinen i åtanke och har anledning att inte omnämna den. Då är jag nöjd. :)

Underbart att gokaffe.se är tillbaka till sitt rätta jag igen! Den har växt sedan jag handlade första gången, och det är bara bra! Då fanns det fem sorter, och när jag frågade om espresso sa du att du eventuellt skulle ta hem en robusta, men att du inte själv sysslar med det. Det var som sagt ett tag sedan. :)

Vad ska jag nu hitta på att klaga på? Ah! Den grå bakgrundsfärgen är lite konstig i Firefox. I alla fall på min dator med GNU/Linux. Den täcker inte hela bakgrunden, som jag misstänker att den ska göra, utan lämnar en del vitt utrymme mellan loggan, nyhetsflashen och brödtexten så att säga.

Å en sak till... Ingen klagan direkt, utan mer ett önskemål. Något jag gillar är paket. Startpaketet är en hit. Det har jag köpt flera gånger. Du hade ett monsterpaket förut, som jag ser att du har plockat bort. Det var lite väl häftigt för mig. Något mellanting vore tufft. Gärna ett espressopaket.

Kommer säkert på fler saker jag önskar mig när jag väl sätter igång med rostning igen. Borde ske ganska snart, beroende på när/om jag lyckas implementera Marvs värmereglage.

Här är en liten artikel om min popcornmaskin som jag skrev efter att jag rostat i den de första gångerna. Bilden längst ned på sidan är på nyrostade bönor från GoKaffe (klicka på den för att se den större). Läckert, eller hur? :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Kul! Läst senaste inläggen med glädje, dock börjar sömnen göra sig för gällande just nu. Inte fruktbart att försöka ge något svar. Men jag återkommer imorgon, var så säker!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ingen butik skulle våga sälja råkaffe och popcornmaskiner... I USA.............. En liten varning om att kafferostning kan äventyra popcornmaskinens garanti kan man väl även kosta på sig. Sverige kommer ju trots allt bara närmare och närmare USA för var dag som går. :angry:

Öhhh, det har ingenting alls med USA att göra.

Att rekommendera att folk ska använda elektriska apparater som blir jäkligt varma på FEL sätt med FEL råvaror och under FÖR lång tid så att PLASTEN SMÄLTER (eller kan smälta) är ju åt helskotta fel, oavsett om man är i USA, Bortre Pakistan eller Sverige för den delen.

Kan du se framför dig hur en kund som köpt kaffebönor och en rost slår på rostningen och sedan kommer den lille ungen och behöver en ny blöja... aja, bara att gå och byta. Kaffet får rostas under tiden, annars förstörs kanske kaffebönorna. Sagt och gjort, plasten smälter på popcornmaskinen och huset brinner ner.

Under utredningen om varför huset brinner ner hittar de källan: En popcornapparat, som de boende hade köpt för att rosta kaffe med. Den apparaten är inte testad och inte godkänd för det (ja, till och med i sverige krävs godkännanden av elektriska apparater).

Hur bra skulle det se ut? Blir någon skadeståndsskyldig, eller får de nedsatt ersättning från försäkringsbolaget eftersom man har orsakat branden genom att avsiktligt använda en elektrisk apparat på helt fel sätt?

Inget som jag vill ta reda på i alla fall.:blush:

//Offtopic: Nice att slippa den rullande menyn! :D //
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp