Problem att skumma mjölk med Gaggia, konstig smak?

FluffyCat

New member
Hejsan, jag är ganska ny på detta forumet och detta är mitt första inlägg.

Jag har nyligen införskaffat en Gaggia New Baby Twin som jag är jättenöjd med vad gäller kaffedelen. Jag är ingen kaffeexpert men tycker att det är väldigt kul att lära mig och då och då lyckas jag faktiskt få till en riktigt god espresso.
Däremot lyckas jag inte alls med mjölkskumningen. Får inte till något skum alls rättare sagt. Vet ej vad jag gör för fel, hittade en suverän guide på detta forumet men trots att jag försökte göra enligt den så blir det inge bra alls. Vet ej om det bara beror på mig eller om jag kan skylla på maskinen också. Det droppar nämligen lite vatten från ångröret även fast man tömt ångröret innan. Sen känns det som att trycket försvinner ganska snabbt så ångan försvinner och maskinen börjar "ticka" för att bygga upp ett nytt tryck. Vrider jag upp den för snabbt eller varför blir det så?

Sen en annan sak vad gäller mjölkskummningen det är att jag tycker att det blir en ganska markant bismak från den där Pannarellon som sitter på ångröret. Trodde först att det berodde på att mjölken blev för varm eller så men det blir samma smak på vatten!? Men tar jag bort Pannarellon så blir det ingen bismak. Någon annan som märkt av detta och vet vad det beror på? Kan man byta ut Pannarellon mot ett munstycke helt i rostfritt stål? (Typ liknande den som sitter på FrancisFrancis.) Pannarellon är ju plast invändigt. Blev lite besviken då jag hade fått uppfattningen att den skulle vara helt i rostfritt då jag köpte maskinen.

Hoppas någon kan hjälpa mig!
 

Dunne

Well-known member
Baby Twin är väl en rätt liten maskin med antagligen en mindre ångkapacitet, hur stor kanna och hur mycket mjölk försöker du skumma? Det kanske räcker med att ta mindre mjölk så kanske ångan räcker till. Med pannarellon så får man dock inte så fint skum. Läs om o-ringstricket: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1625&highlight=o-ringstricket


Bismaken har inte jag kännt från någon av de två maskiner med plastpannarello som jag fått kaffe ifrån, det finns dock rostfripannarello att köpa på kaffemaskinen.se under reservdelar.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är en sån som sitter på när man köper dom. Bismak har jag aldrig hört talas om. Intorkade mjölkrester?
 

fs

Active member
Jag har samma maskin och har inte kännt någon bismak eller upplevt att trycket sjunker.
Innan jag skummar mjölk tömmer jag vattnet ur ångröret och ser till att pumpen går igång. Om den inte startar på en gång vrider jag tillbaka ångvredet och sedan vrider jag upp den igen, då startar pumpen. Kanske ren inbillning men det funkar. Jag kör ur så pass mycket att jag känner att jag har bra tryck på ångan innan jag börjar skumma. Sedan är det bara att köra.

/fs
 

FluffyCat

New member
Tack för alla svar. Håller dock på att ge upp nu :-(
Får inte alls till något bra skum. Testade o-ringstricket och kanske gick det lite bättre med skummet. Dock så droppar fortfarande ut vatten ur ångröret även fast jag tömt röret innan. Vet ej om det är det som gör att det inte går att få till något bra skum? Mjölken ska väl ändå inte blandas ut med vatten?
Ja och så är det ju den där bismaken. Vet ej vad det beror på. Det kommer i alla fall från det lilla munstycket som sitter på ångröret (de som gummi ringen sitter på). Tar jag bort det så blir det ingen konstig smak. Misstänkte också först att det var intorkade mjölkrester men jag har ju rengjort den jättenoga och maskinen är ju nästan ny. Kanske gör jag något fel och mjölken bränns på något sätt?
Just nu skummar jag mjölk med lattevisp istället, det blir ju inte det finaste skummet men ändå bättre än att skumma med gaggian och det är ju inte så skoj då man köpt en dyr maskin...
Ni som skummar med Pannarello maskiner kan ni inte beskriva kort hur ni gör?
 

fs

Active member
Tar du ur så pass mycket vatten att det enbart kommer ånga innan du börjar skumma? Bränner du mjölken?

Hur jag gör från start till mål.

1. Slår på maskinen och spolar ur vatten genom ångröret, ser till att handtaget och filter är på plats. Väntar minst 20 min tills allt är varmt.

2. Laddar med kaffe i filtret

3. kör igång ångan och tar ur överflödigt vatten tills det enbart kommer ånga (bra sprut ska det vara).

4. Skummar mjölken enligt instruktioner härifrån forumet.

5. kör igång kaffet (alltid en dubbel)

6. Försöker göra någon form av Latte-art och misslyckas varje gång men det blir gott kaffe i alla fall.

Det funkar i min Twin i alla fall.

Lycka till

/fs
 

lupoo

Well-known member
Tar du ur så pass mycket vatten att det enbart kommer ånga innan du börjar skumma? Bränner du mjölken?

Hur jag gör från start till mål.

1. Slår på maskinen och spolar ur vatten genom ångröret, ser till att handtaget och filter är på plats. Väntar minst 20 min tills allt är varmt.

2. Laddar med kaffe i filtret

3. kör igång ångan och tar ur överflödigt vatten tills det enbart kommer ånga (bra sprut ska det vara).

4. Skummar mjölken enligt instruktioner härifrån forumet.

5. kör igång kaffet (alltid en dubbel)
Du sätter väl inte fast filtret med kaffet i maskinen redan vid punkt 2? Då finns stor risk att "bränna" kaffet!
 

fs

Active member
Ajdå, det brukar jag faktiskt göra.

Tack för tipset. Det är mycket att lära sig innan allt faller på plats.

/fs
 

lupoo

Well-known member
Nu har ju Du en Twin och då kanske inte brygggruppen blir superhet när du skummar mjölk. Men som regel(finns det några regler inom kaffeområdet som får stå oemotsagda?) kan man säga att när kaffet sitter i maskinen så skall bryggningen påbörjas så snabbt som möjligt för att undvika att man rostar kaffet en andra gång.
 

Rated

Active member
Hade liknande problem med min Kenwood i början. Ångan hade en konstig lukt vilken också smittade av sig på mjölken. Jag fick för mig att det var plaströret som emitterade något när detta blev upphättat. Kaffet i sig tog ingen smak vilket gjorde att jag uteslöt att smaken skulle kunna komma från den gemensamma delen av maskineriet.
 

FluffyCat

New member
Ja, jag tömmer maskinen på vatten tills det kommer ånga, men även fast ångtrycket går igång så puttrar det ändå ut lite vatten från ångröret då och då. Det kommeralltså aldrig enbart "torr" ånga.

Rated det är precis som du beskriver. Det luktar konstigt från ångan vilket ger mjölken en konstig smak. Jag har också kommit fram till att det kommer från plaströret (Pannarellon). Har provat ånga utan Pannarello och då blir det ingen konstig smak/lukt och kaffet smakar ju bra.
Vad gjorde du för att få bort det?
 

Rated

Active member
Ja, jag tömmer maskinen på vatten tills det kommer ånga, men även fast ångtrycket går igång så puttrar det ändå ut lite vatten från ångröret då och då. Det kommeralltså aldrig enbart "torr" ånga.

Rated det är precis som du beskriver. Det luktar konstigt från ångan vilket ger mjölken en konstig smak. Jag har också kommit fram till att det kommer från plaströret (Pannarellon). Har provat ånga utan Pannarello och då blir det ingen konstig smak/lukt och kaffet smakar ju bra.
Vad gjorde du för att få bort det?

Jag körde helt enkelt till lukten avlägsnade sig själv. Tror det tog någonstans mellan 10 och 20 "försök". Svårt att säga dock för det var ett bra tag sedan. Fortsatte att skumma och en dag var det borta. Eller så är det jag som vant mig vid det och långsamt förgiftas av ämnen som plasten avger ;)
 

pinarro

Member
Jag har också en baby twin och upplever exakt samma problem med bisakm på den skummade mjölken. Det är som du beskriver en smak av plast och inte bränd mjölk. Vattnet som jag kör ut ur pannarellon luktar även det.
HAr lukten försvunnit med tiden eller finns den fortfarande kvar? bland kan ju saker avge lite lukter av plast och så, som spisar och andra hushållsapparater.
Känns ju lite trist att behöva byta ut pannarellon det första man gör även om vissa experter förespråkar ett rancillo rör eller vad det nu heter så borde ju inte gaggian smaka plast.
 

Nyväckt

Member
Har haft min Twin i snart ett år nu och upplevde precis samma sak med bismak som vissa av er. Allt som kom från ångröret smakade konstigt, dock även utan panarello.
Hade kontakt med butiken för att säkerställa så att det inte var fel på just min maskin, hade då även problem med vita prickar som kom ut från ångröret som andra ägare av Twin haft. Både bismak och prickar försvann med tiden, tror det kanske tog 20-30 körningar eller så.
 

zodijackyl

Member
Bra tråd! Jag har märkt samma sak med min Baby. De vita prickarna försvann rätt så snabbt, men det är en ganska stark bismak på te-vattnet. Jag skall prova utan panarellon imorgon och känna om det är det som är orsaken. I så fall blir det nog att köpa en Rancilio-rör.
 

jonhar

Well-known member
Hej,

jag har haft min Gaggia i ca 4 månader och har aldrig kännt någon konstig smak på mjölken. En idé som många gör är att helt enkelt ta bort panarellon och köra utan. Då hör jag enklare när jag drar ner luft i mjölken samt att det känns som om det är bättre tryck i ångan (förmodligen fiktivt ;) ). Sen pallar inte min gaggia att skumma särskilt mycket mjölk åt gången. 3 dl kanna går bra, men om jag fyller 6 dl kannan till hälften ca så blir det för mycket mjölk och jag kan inte dra i tillräckligt med luft och blanda om ordentligt.
Naturligtvis så kan det bli betydligt bättre, men jag tycker att jag fått till hyfsat microskum.
 

MartinR

New member
Hej,

Här kommer första inlägget på forumet även om jag följt det i 4 månader. Jag köpte en Gaggia New Baby Twin för två veckor sedan och har också haft problem med en plastig bismak, framför allt när jag skummar mjölk. Lite enklare felsökning har gett följande:
- Bismaken finns i vatten/ånga både från panarellon och bryggruppen även om den är starkare från den förstnämnda
- Samma doft av plast kommer både från vattenbehållaren och från snabbkopplingen som den dockar in i
- Ånga och vatten får kraftigare smak/doft ju varmare maskinen blir

Jag tror att huvudkällan till problemet är plastkomponenter av för dålig kvalitet både inne i maskinen och i panarellon som ännu inte åldrats tillräckligt. Just nu är jag rätt så besviken då jag huvudsakligen gör kaffe med någon form av mjölk i och dessa i princip är odrickbara. Jag har varit i kontakt med butiken och kommer att byta ut maskinen om problemet inte upphör inom en vecka...
 

Imprez

New member
Hej,

Här kommer första inlägget på forumet även om jag följt det i 4 månader. Jag köpte en Gaggia New Baby Twin för två veckor sedan och har också haft problem med en plastig bismak, framför allt när jag skummar mjölk. Lite enklare felsökning har gett följande:
- Bismaken finns i vatten/ånga både från panarellon och bryggruppen även om den är starkare från den förstnämnda
- Samma doft av plast kommer både från vattenbehållaren och från snabbkopplingen som den dockar in i
- Ånga och vatten får kraftigare smak/doft ju varmare maskinen blir

Jag tror att huvudkällan till problemet är plastkomponenter av för dålig kvalitet både inne i maskinen och i panarellon som ännu inte åldrats tillräckligt. Just nu är jag rätt så besviken då jag huvudsakligen gör kaffe med någon form av mjölk i och dessa i princip är odrickbara. Jag har varit i kontakt med butiken och kommer att byta ut maskinen om problemet inte upphör inom en vecka...
Jag är också ny både på forumet samt på allt vad espresso heter och har precis köpt en Gaggia Baby Twin med exakt samma problem som MartinR beskriver ovan. Äcklig plastsmak både med och utan paranellon som gör all mjölk odrickbar. Har försökt att köra igenom ånga ner i kannan fylld med vatten ett tjugotal gånger vilket har minskat smak och doft från kraftig till svagare men den finns fortfarande tillräckligt närvarande i mjölken för att det inte ska går att bortse ifrån och njuta av kaffet.

Hur gick det för dig MartinR? Försvann doften och smaken efter ett tag eller blev byte av maskinen? Jag har köpt min på postorder så jag vill gärna veta innan jag startar böket att returnera den om det enda sättet är att byta ut den eller om det finns andra alternativ.
 

Imprez

New member
Jag kan meddela att doften/smaken nu nästan är helt borta efter en knapp veckas användning. Skönt att slippa returnera den men samtidigt är man ju lite irriterad när det inte går att göra god cappuccio eller latte första veckan man har maskinen :mad:

I övrigt är jag nöjd med maskinen och den gör en god espresso. Som i oväntad bieffekt är jag numera pigg och glad när jag åker hemifrån varje morgon till skillnad från att dricka första koppen kaffe på jobbet.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp