Fråga om extraheringstid.

SimonGBG

Member
Hej på er igen...
Har tidigare kört med färdigmalt kaffe lavazza rosso där jag får till lite crema men känns inte som om jag ligger på 20-25 sekunder för att få ut en dubbel.
Testade att köra zoegas som jag malde med inställningen "fin espresso".
När jag nu laddar filtret som jag har gjort tidigare tampar inte speciellt hårt så tar det ca 35 sek för att få ut en dubbel.

Det rinner inte ner i koppen utan det droppar.

visar bilder på det färdiga resultatet nedan (ursäkta för dom usla bilderna men man kanske kan se hur det ser ut )
Tycker iofs att jag får bra crema och får en helt ok smak på det men vad jag vet så ska det inte droppa ner i koppen....

Image007.jpg

Image008.jpg


Vad gör man för fel när det droppar och inte rinner ??
Pucken är lite blöt efter att man är klar och inte torr som den ska vara ??

Tacksam för all hjälp man kan få :)
 

mag

Well-known member
Har aldrig fått lika bra resultat med zoegas som "äkta" espressoblandningar från exv Mauro, J&N, Ionia etc. Det tror jag är halva sanningen. Sedan är ju 35s är lite länge även om jag inte tycker det finns ngt rätt o fel mer än smak och synintryck. Men som sagt, testa att mala lite grövre, och finjustera sedan med tampning. Doseringen spelar ju också in, testa laborera med den också.
 

SimonGBG

Member
tack för dom snabba svaren ja ska testa med ett "bättre" kaffe oxå gick förbi kaffe avdelningen och blev sugen att testa :)
Ska testa att malla lite grövre så får man se om resultatet blir annorlunda.
 

arto

Well-known member
Om det smakar bra så är det ju bra så som du har det :) Men du kan alltid testa att tampa lite lättare eller dosera lite lite mindre. Eller som andra sagt, mala grövre :)
 

SimonGBG

Member
Om det smakar bra så är det ju bra så som du har det :) Men du kan alltid testa att tampa lite lättare eller dosera lite lite mindre. Eller som andra sagt, mala grövre :)
Testade med mindre dosering och lättare tampning och då fick jag ut en dubbel strax under 30 sekunder fortfarande med dropp men creman var fast och tjock.
får testa med att mala lite grövre oxå så ska det nog bli bra :)
 

lupoo

Well-known member
Du bor ju i "goa" Göteborg :). Då kan man ju handla IRL hos Cheffalo på Kaffemaskinen . Alltid trevligt att få goda råd av kunniga personer. Sen kan Du ju även kika på en kvarn, mycket "bra att ha" sak ;)
 

SimonGBG

Member
Ja det är ju faktiskt sant... är bara rädd att ett besök där skulle ruinera mig *hahaha* men kommer nog att göra ett besök där snart.
När det gäller kvarn så finns inte ekonomin för det just nu speciellt inte med en liten 2 månaders kille hemma ;) men det kommer nog att införskaffas en kvarn så småningom.
 
Topp