Ascaso Steel Duo

Är det någon som har erfarenhet av Ascaso Steel Duo? Jag har funderat på att köpa en Gaggia Baby Twin, men såg sedan den spanska maskinen Ascaso Steel Duo på nätet (www.ascaso.com). Det är vad jag förstår också en ganska rejäl maskin med termoblock.
 

Thomas

Well-known member
Acaso är väl gamla Inova?

I så fall har jag testat en, men det är evigheter sedan. Vad ligger de på prismässigt nu?

En ganska okvalificerad gissning är att Acason är snäppet bättre på det mesta än vad Gaggian du skriver om är. Dessutom verkar det som att de går att få i olika färger. När jag kollade o testade Inovan fanns den bara i en apful mattborstad finish.
 
Jag gissar också att den är något bättre än Gaggian. Det verkar som om Innova har bytt namn. Jag kan troligtvis beställa maskinen från Tyskland eller Spanien för ca 750€ (med "stora" kokaren, lite svårt att tolka alla varianter som finns av denna modell).
 

Thomas

Well-known member
Jag tror inte den är så bra att den är värd 750 Euro. För de pengarna kan du ju få en Simonelli Oscar eller en Expobar Pulser.
 

KentAgent

Member
Har bara provat en Steel Uno PM Professional (med bryggrupp liknande Rancilio Silvia) för cirka ett år sedan, hann bara testa lite under en kväll men den levererade ett mycket bra kaffe och kändes rejäl i övrigt.
Vi har under en längre tid kört en Ascaso Arc i butiken jag jobbar i och den tjänstgjorde klockrent under ett antal tusen koppar, nu har vi dock med stor glädje uppgraderat till en B.F.C Junior Plus Levetta.

Tyvärr har jag ingen referens inom gaggia-familjen så jag kan inte uttala mig om den är ett bättre eller sämre köp än Baby Twin
 

martook

Well-known member
Jag gissar också att den är något bättre än Gaggian. Det verkar som om Innova har bytt namn. Jag kan troligtvis beställa maskinen från Tyskland eller Spanien för ca 750€ (med "stora" kokaren, lite svårt att tolka alla varianter som finns av denna modell).

Vet inte om detta är samma modell (det är som sagt något förvirrande med olika varianter av denna maskin)

http://cgi.ebay.co.uk/ASCASO-STEEL-...ryZ53306QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Tycker inte den infon han räknar upp riktigt passar in nånstans i produktutbudet. Helt förvirrande. :)
Verkar ju rätt prisvärd i alla fall, men kan ju vara värt att vänta på CG:s detaljerade recension innan man bestämmer sig.
 
Jag tror inte den är så bra att den är värd 750 Euro. För de pengarna kan du ju få en Simonelli Oscar eller en Expobar Pulser.
Fördelarna jag ser hos "Ascaso Steel Duo Prof." är mässingskokaren på 3,25 dl, separat termoblock för ånga och varmvatten (separat rör), heta koppvärmaren och designen. Jag har inte titta närmare på Simonelli Oscar eller Expobar Pulser. Vilka är deras starka sidor? Har du några bra länkar till affärer och/eller tester? Finns de i Sverige?
 

Thomas

Well-known member
Fördelarna jag ser hos "Ascaso Steel Duo Prof." är mässingskokaren på 3,25 dl, separat termoblock för ånga och varmvatten (separat rör), heta koppvärmaren och designen. Jag har inte titta närmare på Simonelli Oscar eller Expobar Pulser. Vilka är deras starka sidor? Har du några bra länkar till affärer och/eller tester? Finns de i Sverige?

Som jag förstått är de här tre maskinerna rätt lika varandra, med ungefär samma styrkor. Snarare handlar det då om design och om märket är vanligt förekommande på marknaden.

Jag har inte sett eller lyckats hitta någon ÅF för Simonelli eller Expobar i Sverige. Jag har inga länkar just nu, men söker du lär du hitta en hel del om både Simonelli och Expobar. Expobar är för övrigt också av Spanskt ursprung.
Jag tror du kan hitta båda via Danska ÅF, bland annat hos "Risteriet".

Ja, det här var ett sidospår från min sida - jag är annars en sån där hemsk Automatmaskin-innehavare - dessutom en olycklig sådan. Maskinen gick naturligtvis sönder... Där fick jag för att jag svek min gamla Vibiemme och min kära Solis SL90...
 
Tack för svaren. Mitt val står, som det nu ser ut, mellan Ascaso Steel Duo Prof, Expobar Office Control och Gaggia Baby Twin. Simonellin tycker jag verkar bra, men skalet är för plastigt för min smak. Har svårt att hitta återförsäljare av "Expobar Office Control" i Sverige alt. Europa. Är det någon som har erfarenhet av denna modell (är väl densamma som "Pulser")? ÅF, någon?
 
Det finns tydligen två varianter av Expobar Office Control. Dels en större samt dyrare (med inbyggd kvarn mm) och dels en mindre som är betydligt billigare (utan kvarn men med doseringsknappar). Det är den senare som intresserar mig. I USA kan man få den för ca 6500 kr. Med lite ansträngning går den säkert att hitta för liknande pris i Europa. Vad tror ni?
Länkar:
http://www.crem.es/index_en.htm
http://www.wholelattelove.com/Expobar/officecontrol.cfm
 

zix

Well-known member
Jag försökte febrilt hitta just den maskinen i ett halvårs tid, någonstans i europa. Det visade sig att Coffeequeen tog in den till Sverige, satte sin logga på den och tog 12500 för den. Ridå.

Den finns nog fortfarande att köpa nånstans i Tyskland. Expobars tyska återförsäljare hittar jag inte längre under expobar.de, men här finns en som säljer den i Tyskland iallafall:[url="http://gastropolis24.de/p-4290-688_692_1264_1559-Espressomaschine-Office-Pulser-1-GR.html]Gastropolis24[/url]
 

Thomas

Well-known member
Vad skiljer Expobar pulser från Office Control förutom 20 Euro i pris?

Jag gick upp klockan tre i morse, så skärpan börjar avta nu, men jag inte se någon skillnad mellan dem..
 

zix

Well-known member
Control har automatik, den har inställningar för dubbel och enkel så att man inte behöver stänga av manuellt. Rätt meningslöst om du frågar mig, man står ju ändå och kollar på hur det rinner och vill stänga av manuellt. I ett café eller på kontor, där folk inte orkar bry sig, är det u en annan sak.
Jag har aldrig läst om någon enda i sverige som har Expobar control eller pulser. Kanske för att ingen säljer dem för vettiga priser här. Möjligen finns någon här som har använt dem på något kontor?
 

marco_sth

New member
Tog hem min nya ascaso steel duo prof i går och det första intrycket är helt klart mycket positivt. Nu är det så att jag byter upp mig från en FrancisFrancis X3, så det är inte så svårt att hitta en bättre maskin men än så länge är jag mycket nöjd!

Nu är det bara att lära sig alla hemligeter i det nya monstret!
 
Var köpte du maskinen och till vilket pris? Jag ser fram mot en första rapport. Mitt val står fortfarande mellan Ascaso Steel Duo Prof, Expobar Office Control och Gaggia Baby Twin. Ascasomaskinen kan jag köpa utomlands för 700 €. Expobar Officet Control är, som sagt var, lite knepig att få tag på till vettigt pris i Sverige (och Europa). 1000 € är min senaste information från Spanien. Den tycks å andra sidan vara den bästa maskinen (HX mm).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Café Solo;29938 sa:
1000 € är min senaste information från Spanien. Den tycks å andra sidan vara den bästa maskinen (HX mm).

Lägg till €300 och du får en med dubbla kokare ochså... En Expobar Brewtus II. http://www.bellabarista.co.uk/Expobar-Brewtus.htm

Jag tror det blir en sådan för egen del. Jag var lite tveksam först men efter att folk har i princip överöst den med beröm på ett annat forum (toomuchcoffee) så tror jag att det får bli en Brewtus II...

Jag har skickat email till Expobar och frågat efter en svensk återförsäljare, men jag tvivlar på att de har någon. Tror det blir en Brewtus från Bellabarista.:cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sjukt billigt! Fan, nu vet man fasen inte vad man ska göra... De på Bellabarista ska tydligen byta ut övertrycksventilen på alla Brewtus och justera in trycket mer exakt (fabriken verkar inte vara helt 100 på det där med att ställa in ventilen eller något).

Och inte fattar man ett ord tyska heller...

Här finns en liten tråd om att köpa eller icke köpa en Brewtus, och där kommer frågan om övertrycksventilen fram rätt tydligt...
http://www.toomuchcoffee.com/index....topic&t=4374&postdays=0&postorder=asc&start=0
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp