Affogato

tobbeg

Active member
Igår när jag hade middag avslutade jag med en affogato. Det var väldigt populärt och jag skulle vilja uppmana er som inte har hunnit prova att göra det.

Jag använde italiensk vaniljglass från lejonet och björnen och slog över en enkel espresso. Smakade himmelskt, chokladtonerna i kaffet gick helt underbart tillsammans med vaniljen.

Vad har ni för favoritkombinationer?
 

treefinger

Well-known member
ja, det är inte alls dumt med affogato. Testade en variant på affogaton där man droppar lite honung i botten av skålen innan man skopar i glassen. Helt okej :)
 

treefinger

Well-known member
Kom förresten på en kombo jag måste testa.. det var ju nån svenska som hade som specialdrink i en kaffetävling att köra lite blåbärsdryck och espresso av harrar.

Jag tror man kan ta den ett steg längre åt efterrättshållet och göra en affogato-variant av den. Grunda med någon centiliter blåbärsdryck, italiensk glass och sedan en espresso gjord på harrarbönor ovanpå.

kan funka.
 

mag

Well-known member
Aha, ni häller kaffet över glassen?! Som jag lärde mig av min milanesiska ex-flickvän skulle man dränka glassen i kaffet, dvs att serveras i kopp med sked att ät/drickas, kanske lite nöthack och kakao på.
Blir sugen på att prova det omvända också....!
 

Tallinn

Well-known member
Väl så vanligt i Italien är att man använder whisky och på en italiensk restaurang här blandar de whisky och kaffe men det tyckte iaf jag inte var någon höjdare, antingen eller!

Så, smalt glas så det inte blir så mycket plats att fylla upp, man vill ju dränka glassen och sedan antingen en lungo eller en snäll blended whisky!
 

Mardukas

Member
Gôtt...

Kan rekommendera affogaton hos Da Matteo i Gbg. Min fru är ingen kaffefantast alls men med lite glass i:D Den smakade ännu bättre när man stod i vårsol i Victoriapassagen.
 

wesaft

Well-known member
Mm, mm, mm
tog mig en affogato på damatteo idag, den var underbart god.
Islatte, nä affogato är det som gäller i sommar.

edit: stavfel.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
*s* Islatte är väl mer av ett slags frukost :D
Freddo, à la Italiano (dvs en del socker i) är grymt på sommaren. Iofs kan man ju byta ut sockret mot lite glass.
 

wesaft

Well-known member
Aha, det där måste jag testa. tack för tipset.
Islatten var mer menat åt den stora massan som fikar. plus Molarin då ;)
 

wesaft

Well-known member
Sommartider, ut med båda nyinköpta hängmattorna på balkongen.
Affogato, med vaniljglass, en kula dränkt med Isola, kanon.
Den andra fick det rinna en dubbel av Miscela doro koffeinfri, slank även ner den, mums.

PS. Jag har stäng av min frys för att spara energi åt världen :) men fick besök med glass idag, fick passa på :) DS.
 

Bjarne

Well-known member
Liten undring. Kör ni en normal extraktion, eller ristretto? Känns som man vill ha kaffe rätt koncentrerat över glassen, eller tänker jag fel där?
 

wesaft

Well-known member
Gör det som du tycker blir godast.
Själv blir det lite tvärt emot det du säger, dricker oftast dubbel ristretto, men ska jag dränka en kula så drar jag gärna kaffet en gnutta längre.
 

SB

Well-known member
Mmm....Royal trivdes väldigt bra i vaniljglassens sällskap. Den fick en flisa mörk choklad på toppen också. Gott,gott!
 

Bilagor

  • IMG_3491.jpg
    IMG_3491.jpg
    63.9 KB · Visningar: 18

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp