Uppgradering for dummies

rhide

Well-known member
Uppgradering!

Dags att köpa nya tuffa prylar till maskinen! Jag skulle gärna vilja ha lite tips dock innan jag kastar mig ut i den stora farliga djungeln av försäljare och tillbehör, eller helt enkelt, vad som är vettigt att satsa på.

Jag har en Kenwood Café Retro:
Kenwood-Cafe-Retro.jpg


Med tillhörande portafilter:


(Det är inget blindfilter, men har ett pyttelitet hål på undersidan)

Jag har redan bestämft mig för att köpa en ny sil, men ser portafiltret normalt ut, eller är det värt att skaffa ett nytt sådant också? Vad ska jag köpa i första hand, nytt portafilter eller ny tamper? Just nu har en liten kass plasttamper som jag fick när jag köpte maskinen.

Om man tittar noga på portafiltret så har det inget hål rakt ut, utan öppningarna är något ovanför botten - så några droppar kaffe ansamlas först på botten, för att sedan rinna ut genom rören.

Prisklassen är någonstans mellan 400 och 700 kr, vilket är ganska mycket för en fattig student som mig - Jag måste helt enkelt noga tänka genom vad jag ska köpa innan jag köper det. Vad verkar bäst, portafilter eller tamper och vad bör ett filter (endast behållaren för kaffet alltså) kosta, och vilken typ ska jag satsa på?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Skulle det inte fungera om du tog en stor borr, stålborr, och borrade ner i hålen på filterhandtaget? Du ska definitivt ha en större borr än vad hålen är, tanken är att borren bara ska "fasa ner" kanterna som sticker upp.

Då slipper du köpa nytt filterhandtag och kan köpa en tamper med gott samvete!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Man kan ju inte bara gå och köpa ett nytt/annorlunda filter och filterhandtag bara så där heller. Prylar med olika fabrikat lirar inte tillsammans.
 

Rated

Active member
Kan vara lönt att köpa ett helt nytt handtag. Mitt sprack nämligen rätt omgående i plasten och håller för tillfället ihop med silvertejp :(
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Man kan ju inte bara gå och köpa ett nytt/annorlunda filter och filterhandtag bara så där heller. Prylar med olika fabrikat lirar inte tillsammans.

Absolut. Du ska ta med ett handtag till en butik och se så de är lika i fästen och så på handtaget, och att korgen passar ner i ditt handtag (om du behöver ett nytt). Har du ingen butik i närheten kan du kanske skicka in ditt handtag så de kan försöka hitta ett som passar?
 

MrBean

Well-known member
Polaren har en lika dan maskin... vet inte vad jag skall säga... men att försänka hålen lite på insidan är en bra start. Sedan är filtret rena rama Kalle Anka...vet inte vad man skall hitta på där.

Jag är ledsen...men om jag skulle lägga pengarna(några hundra) på något så skulle det bli en bra Mokabryggare istället...
 

rhide

Well-known member
MrBean, det där var elakt ;(

Ett nytt handtag med filter bör väl inte vara några problem att hitta? När man trots allt redan kräkt ur sig några tusen för maskinen känns det inte så kul att skrota den det första man gör...

Ska knalla ner till kaffemaskinen så fort jullovet är slut ( :D ) så ta nu in något som passar till min maskin :(

Men åter till frågan, slutsatsen blir alltså att det är vettigare att lägga pengarna på ett nytt handtag och filter istället för tamper, eftersom att finna en passande sil kan bli stora problemos...
 

majkeloak

Well-known member
Modifiera silen som jag gjort på min C3, dvs förstora det pyttelilla hålet i undedelen av silen. När jag skar upp hålet till 1,5cm diam. som jag har det nu kan jag till och med få återkoppling på snedtampning då det rinner olika i de båda piparna...
Billig och bra åtgärd, så vida man inte borrar igenom hela silen.

/Mikael
 

MrBean

Well-known member
Sorry... men jag skall följa denna topicken, så kanske jag kan hjälpa min polare med hans utr. oxå.
 

TheSentinel

Well-known member
Finns inte så mycket att få tag på till Kenwood.

Vad är anledningen till uppdateringen ?

Själv hade jag inga problem med kvalitén på kaffet när jag ägde en sådan, likaså är en jobbarkompis mycket nöjd med sin.

För mig så gick jag steget ut och köpte en annan maskin, La Pavoni - Europiccola.
Men om du bestämt dig för att uppdatera så rekomenderar jag en schyst kvarn och en bra tamper.
 

rhide

Well-known member
Anledningen att jag vill uppgradera är att maskinen bara är några månader gammal, och jag inte har lust att skrota sådär en 2500 kr :(

Får väl uppgradera maskin senare, men i nuläget vill jag mest hitta en bra sil (eller en förbannat bra borrmaskin så jag kan borra upp min nuvarnade :eek:hmy: ).. Borde väl gå hitta ett portafilter som passar hoppas jag, så får man köpa ett helt nytt sånt med sil till >.<
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Får väl uppgradera maskin senare, men i nuläget vill jag mest hitta en bra sil (eller en förbannat bra borrmaskin så jag kan borra upp min nuvarnade :eek:hmy: )..

Jag skulle börja med att borra. Lyckas du så behöver du inte köpa något handtag.
Misslyckas du så måste du köpa ett filter, ett annat märke om du hittar, eller ett original om du inte hittar ett annat märke som passar.

Är du försiktig när du borrar så ska det väl gå. Köp en ny vass borr då, om du bara har gamla askassa slö-borrar utan spets. Och när du redan har ett hål att centrera borren i så ska du inte lyckas slinta åt sidan i alla fall, bara du är försiktig så du inte borrar genom botten på silen så ska det väl inte vara något problem.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp