Termosmugg

Sealion

Active member
Funderar över termosmuggens användbarhet när man tillverkat sin morgoncappucino. De termosmuggar jag testat eller hört andra nyttja har det inte varit någon högre kvalitet på. Någon som har goda erfarenheter och kan rekomendera modell som faktiskt håller värmen? :(
 

Tamper

Well-known member
För hemmabruk så tycker jag att Bodums dubbelväggiga Canteenglas är både vackra och bra. Finns i 10, 20 ,40 och 50 centiliters utförande.

För muggar utan lock så finns Primus 4 seasons mug ( www.primus.se)

Muggar med lock så skulle jag nog kolla efter i närmsta välsorterade friluftsbutik.
 

niad

Well-known member
Jag har en 4 season Mug på jobbet, det är en bra produkt helt klart. Kan tänka mig att om man vill ha med sig kaffe i bilen så måste man dock ha lock vilket den inte har.
 

majkeloak

Well-known member
Hålla värmen och hålla värmen...

Hur länge behöver den hålla?

Jag har använt denna variant till bryggkaffe:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389608

Fördelar:
Tänk dig en "vanlig" termosmugg som har ett hål att drick ur och ett litet lufthål, men oftast en nästintill obefintlig förslutning.
Det där med hålen har denna också MEN under ett stor tätat skruvlock.

Dvs den är "väsksäker" men ändå bra att dricka direkt ur utan behov av separat mugg. Den har dessutom ett ganska stort avstånd mellan läppen och där kaffet kommer ut, så det finns möjlighet att "surpla" het dryck som i en riktig mugg utan risk att bränna sig som på en vanlig "take away" mugg

Nackdel:
-Hett bryggkaffe håller inte tempen så många timmar. Brukade bli drickvarmt på en halvtimme när jag fyllde den ej förvärmd direkt från kaffebryggaren.
-Plastbotten spricker lätt, ramlar av och blottar en inte lika fin vaccumtermos konstruktionsunderdel, och den står då ostadigt...

Dock är den billig så det går att köpa en ny då...
/Mikael
 

majkeloak

Well-known member
oj, du slår på stort.

Jag har även sett dessa på ICAs större butiker. Har dock inte koll på prisbilden.

/Mikael
 

Nickeh

Well-known member
Det största problemet som jag ser det är att skummet oftast blir rätt tråkigt efter att ha skvalpatrunt i en termosmugg på vägen till jobbet. Min termosmugg håller väl värmen okej en kvart eller så men en "Stålgolftermos" borde ju i princip vara på par med en vanlig termos...

Vet att jag skapade en tråd om detta kan inte minnas om det var på gamla forumet men det var då ingen som kunde komma med bra knep på hur man gör en bra termosmuggs cappuccino....
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kör två termosar. en för mjölken och en för kaffet.
När du kommer fram till jobbet häller du upp en snygg rosetta framför ögonen på dina arbetskamrater!

All crema är kvar, skummet har perfekt konsistens och.... nähä, kanske inte då...:lol:
 

Sealion

Active member
Joo, du har fan rätt. Det är så det skall gå till om man skall kunna fortsätta kalla sig kaffeentusiast... Det finns inga genvägar.
 

chutzpah

Well-known member
Jag har den och tycker mycket om den. Hålet i locket kan också stängas, vilket är bra när jag är på språng! Jag köpte den på Naturkompagniet i Malmö för en hundring.

Commuter-Mugs-733849-new_400x400.jpg
 

Ignatius Riley

Well-known member
Bästa termosmuggen jag har kommer från Starbucks. Den är helt i plats och håller värmen bra och den håller tätt utan risk att gå upp av misstag. Priset var ganska högt fast klart rimligt med tanke på kvaliteten.

Just nu har 7eleven en kampanj där man får en ganska stor termosmugg med kaffe för 29 kr. Den är inte lika bra som Starbucks-muggen, men den är helt okej och insidan är i metall (plast i utsidan).

Muggar som är gjorda helt i stål har jag några stycken men de är för små för att hålla värmen bra, det kallnar för fort tycker jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp