Rotorpump vad är det bra för

Budha

Well-known member
efter alla debatter jag har läst så ska det inte helt avgjort att det går att känna på smaken i kaffet, dock är dom betydligt tystare, kostar mer att byta ut, det är vad jag kan komma på just nu iaf.
 

treefinger

Well-known member
De klarar väl av att jobba lite hårdare än vibrationspumpar, tröttnar inte ut lika enkelt helt enkelt. Bättre espresso gör de väl inte, som jag förstått det.

Att de är riktigt tysta är dock ett otroligt plus.
 

treefinger

Well-known member
I vilken prisnivå kliver rotationspumpmaskinerna in? Brutus II såg jag att du skrev om i en annan tråd.. 12 000 riksdaler? Är inte det vansinnigt billigt?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
I vilken prisnivå kliver rotationspumpmaskinerna in? Brutus II såg jag att du skrev om i en annan tråd.. 12 000 riksdaler? Är inte det vansinnigt billigt?

Jag anser att 12.000:- SEK för en Brewtus II med dubbla kokare är brewtalt billigt. Dock har den ingen rotopump. Man måste väl få en rotopumpstjofräs för 3000:- SEK tycker jag (halvren gissning) och då hamnar man på 15.000:- för en Brewtus II med rotopump.

Fortfarande Brewtalt billigt tycker jag...

Och jag tycker den är klart snyggare och säkerligen mer lättarbetad än de däringa "under-taket-modellerna" som La Spaziale. Alla takmodeller ratar jag direkt.
 

Peter

Well-known member
För att vara lite petig, men förhoppningsvis även lite informativ, så vill jag bara påpeka att "rotary pumps" är en mycket övergripande kategori pumpar som omfattar åtminstone ving-, skruv- och kugghjulspumpar. Översättningen "rotationspumpar" verkar inte förekomma på svenska. I fallet espressomaskiner verkar vingpumpar (vane pumps) vara de som gäller.

Namnet "vibrationspumpar" verkar inte heller vara helt gångbart Sverige; de pumpar som sitter i de flesta "billigare" espressomaskiner är oftast membranpumpar. Andra pumpar som skulle kunna passa i namnet är t.ex. kolvpumpar. Membranpumpar går att göra mindre och enklare, bara en rörlig del driven av en elektromagnet.

Den stora skillnaden (förutom storlek och komplexitet) mellan "rotary (vane) pumps" och "vibratory pumps" är mycket riktigt att den oscillerande rörelse som driver membranpumpen ger upphov till vibrationer som får hela maskinen att låta illa. En jämnt roterande rörelse ger endast upphov till störande vibrationer om något är riktigt trasigt (dålig balans). Membranpumpen ger också upphov till "högfrekventa" (inte så värst, men ändå) tryckvågor genom vattnet, medan vingpumpen ger mycket jämnare tryck. Om detta påverkar kaffet eller ej är dock oklart.

Nu har jag lekt messerschmitt nog för idag... :)
(Jaja, sluta håna mig, jag är ingenjör :)

Personligen tycker jag att bara "tystnaden" från en vingpump är värd prisskillnaden...
 

Trase

Well-known member
Vi tycker att det är vansinnigt dyrt att behöva betala närmare 15.000kr för en pump, tryckkokare med värmeelement, några ventiler samt lite elektronik som kan ge hyffsat temperaturstabil konsistent espresso utan manuella flush-/surfningar:)

Jaja, hoppas Renekan levereras snart;-)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vi tycker att det är vansinnigt dyrt att behöva betala närmare 15.000kr för en pump, tryckkokare med värmeelement, några ventiler samt lite elektronik som kan ge hyffsat temperaturstabil konsistent espresso utan manuella flush-/surfningar:)

Jaja, hoppas Renekan levereras snart;-)

Nä, man betalar för pump, tryckokare, värmeelement, ventiler, elektronik, en snubbe som svetsar, portafilter, kranar och kopplingar, rostfri plåt, lön till montörer, utvecklingskostnader, buffert för garantireparationer, hyra för lokalerna i fabriken, skatt och moms för hela fadderullan i whatever land där de tillverkas och där de säljs.

Då känns det inte så jättedyrt längre. Klart de inte är billiga, men se bara vad man får för billiga pengar (espresso på biltema) och jämför vad man får för pengarna...
 

Marv

Well-known member
För att vara lite petig, men förhoppningsvis även lite informativ, så vill jag bara påpeka att "rotary pumps" är en mycket övergripande kategori pumpar som omfattar åtminstone ving-, skruv- och kugghjulspumpar. Översättningen "rotationspumpar" verkar inte förekomma på svenska. I fallet espressomaskiner verkar vingpumpar (vane pumps) vara de som gäller.

Namnet "vibrationspumpar" verkar inte heller vara helt gångbart Sverige; de pumpar som sitter i de flesta "billigare" espressomaskiner är oftast membranpumpar. Andra pumpar som skulle kunna passa i namnet är t.ex. kolvpumpar. Membranpumpar går att göra mindre och enklare, bara en rörlig del driven av en elektromagnet.

Den stora skillnaden (förutom storlek och komplexitet) mellan "rotary (vane) pumps" och "vibratory pumps" är mycket riktigt att den oscillerande rörelse som driver membranpumpen ger upphov till vibrationer som får hela maskinen att låta illa. En jämnt roterande rörelse ger endast upphov till störande vibrationer om något är riktigt trasigt (dålig balans). Membranpumpen ger också upphov till "högfrekventa" (inte så värst, men ändå) tryckvågor genom vattnet, medan vingpumpen ger mycket jämnare tryck. Om detta påverkar kaffet eller ej är dock oklart.

Nu har jag lekt messerschmitt nog för idag... :)
(Jaja, sluta håna mig, jag är ingenjör :)

Personligen tycker jag att bara "tystnaden" från en vingpump är värd prisskillnaden...


Härligt att höra litet tillrättalägganden från ngn som verkar kunna pumpar :)
 

Trase

Well-known member
Nja, kan nog inte riktigt hålla med...
Kan man få en dylik för 10.000kr så nog borde det gå att få en PID-temperaturstabil dubbelkokare för betydligt mindre peng;-)


Nä, man betalar för pump, tryckokare, värmeelement, ventiler, elektronik, en snubbe som svetsar, portafilter, kranar och kopplingar, rostfri plåt, lön till montörer, utvecklingskostnader, buffert för garantireparationer, hyra för lokalerna i fabriken, skatt och moms för hela fadderullan i whatever land där de tillverkas och där de säljs.

Då känns det inte så jättedyrt längre. Klart de inte är billiga, men se bara vad man får för billiga pengar (espresso på biltema) och jämför vad man får för pengarna...
 

Marv

Well-known member
Nja, kan nog inte riktigt hålla med...
Kan man få en dylik för 10.000kr så nog borde det gå att få en PID-temperaturstabil dubbelkokare för betydligt mindre peng;-)

Det handlar om volymer också.
De högpresterande espressomaskinen vi talar om säljer inte i stora volymer, vílket gör att utvecklingskostnaden per enhet blir betydligt större än för en volymprodukt.
 

MrBean

Well-known member
Skulle tom vilja förenkla pump indelningen till:
* Deplacerandepumpar: kolv, skruv, vibration, membran, -pumpar
* Centrifugalpumpar: "rotationspumpar"

De har olika egenskaper... t.ex. Skruvpump vore grymmt i en precisionsmaskin, kan leverera jämt flöde/tryck men är dyra och tål inte att köras torra och måste köras mot öppen fri lina(annars kan de lätt spränga linan).

Centrifugalpumpar är "halvdyra" men tål att köras torrt och kan startas mot stäng ventil/lina.

Membranpumpar är mindre känslig för att köra torra än skruv/kugghjulspumpar men membranet slits fort.. stort plus är att de väldigt billiga och kompakta i sammanhanget.

Vad som förvånar mig lite är att på min Bistro M30 är det en flexibel ledning ut från "vibb"pumpen men inte in...skulle säkert minska vibrationernas fortplantning... det måste testas vid nästa reservdelsbeställning.
 

johey

Well-known member
Nä, man betalar för pump, tryckokare, värmeelement, ventiler, elektronik, en snubbe som svetsar, portafilter, kranar och kopplingar, rostfri plåt, lön till montörer, utvecklingskostnader, buffert för garantireparationer, hyra för lokalerna i fabriken, skatt och moms för hela fadderullan i whatever land där de tillverkas och där de säljs.

Då känns det inte så jättedyrt längre. Klart de inte är billiga, men se bara vad man får för billiga pengar (espresso på biltema) och jämför vad man får för pengarna...

Glöm inte att man även betalar för patentkostnader på varenda detalj, vilket jag anser är fruktansvärt. Jag är patentmotståndare och övervägde faktiskt att avstå från att skaffa en kaffemaskin just med anledning av denna princip. Tyvärr är det en svår princip att leva upp till, då i princip alla produkter man kan köpa är patenterade. Det enda som finns kvar är min åsikt, och den kan ingen ta ifrån mig. :|
 

Marv

Well-known member
Nej man betalar inte patentkostnad på varenda detalj !
Jag jobbar som utveklingsingenjör och har själv varit med och tagit patent
på en del jobb jag gjort. Att forska och utveckla fram ny teknik kostar
och att någon i efterhand bara skulle kunna kopiera och tjäna pengar på det anser jag vara fel.
Patent kan man bara få på uppfiningar som inte är uppenbara för någon insatt i området och om det inte varit publicerat tidigare.
Det enda problemet jag kan se med patentsystemet är det amerikanska där man inte granskar ansökningarna på samma sätt som i övriga världen, utan där granskingen istället blir gjord i domstol.
 

johey

Well-known member
Offtopic, mina åsikter om patent

Detta inlägg riskerar att gå en aning offtopic. Hoppa över det om du inte vill läsa mina åsikter om patent, utan bara är intresserad av rotationspumpar.

Patent kan man bara få på uppfiningar som inte är uppenbara för någon insatt i området och om det inte varit publicerat tidigare.

Såsom att gunga i sidledes på en vanlig gunga genom att växelvis dra i höger och vänster kedja? Länk till det beviljade patentet

Det enda problemet jag kan se med patentsystemet är det amerikanska där man inte granskar ansökningarna på samma sätt som i övriga världen, utan där granskingen istället blir gjord i domstol.

Och det amerikanska systemet drabbar hela världen eftersom patent är (eller åtminstone kan vara) världsomfattande. "Det enda problemet" är alltså enligt mig av så fundamental karaktär att det gör patentsystemet helt förkastligt.

Förutom "det enda problemet" anser jag att patent hämmar innovation istället för att främja den. Hur? Jo, ta det ovannämnda gungexemplet. Tänk om jag kommer på ett sätt att vidareutveckla denna idé, exempelvis att gunga både sidledes samt framåt och bakåt i någon slags cirkelrörelse (vilket jag gjorde när jag var fem år). Ajabaja! Det får jag naturligtvis inte marknadsföra, eftersom det strider mot ett gällande patent. Detta trots att min idé är någon annorlunda.

Vidare uppstår en massa kostnader. Att ansöka om ett patent kostar mycket pengar. Vem betalar det? Jo, först den som ansöker, vilket resulterar i att enskilda utvecklare (privatpersoner) sällan har råd att patentera en idé. Däremot har större företag inte lika stora problem att ligga ute med dessa pengar. Däremot behöver de på sikt få in pengarna igen, vilket i slutändan drabbar kunden som köper företagets produkter.

Jag har fler åsikter och exempel, men jag ska försöka att inte smutsa ner denna tråd med med dem.

Tillägg: Nej, jag kan inte hålla mig. Det finns en mycket tragisk historia som visar hur det kan gå när en liten patentinnehavare försöker utnyttja sin position mot stora jättar. Den handlar om Håkan Lantz, som har patent på färggrafik i monitorer och hur han förlorade målet mot jättarna och har tvingats att betala såväl sina egna rättegångskostnader som de stämda företagens. Min slutsats är att man måste ha pengar för att kunna tjäna pengar på patent. Länk till en bra uppsats om denna historia
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,655
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp