Göra rent kokaren på en Giotto

mag

Well-known member
Jo, jag har ju hållit på och kalkat av min nya skönhet men blev uppmärksammad på att man inte får tömt kokaren bara genom att köra vatten genom hetvattenkranen (eller?) Dvs det är fortfarande vatten med (efter några tankar rent vatten) numera väldigt utspädd avkalkningslösning kvar i kokaren.
Vad jag förstår bör värmeväxlaren vara ok genom att jag kört några tankar genom bryggruppen (?)

Ser tre scenarios framför mig:
1. jag fortsätter köra hetvattenkranen och bryggruppen däremellan och efter ett tag är lösningen så utspädd att det inte spelar nån roll för smaken
2. jag tömmer kokaren - hur? man måste skruva isär maskinen och försöka dra ur slangar och dränera kokaren och sen få ihop allting igen (skräck).
3. lämna in till Monteriva eller dylik serviceverkstad

Vad tror ni, nån som gjort något av ovanstående?
 

mag

Well-known member
Jo, så skulle man nog gjort om man varit lite smartare från början och inte bara hällt pulvret i tanken :)
Nåväl, jag har kört genom rätt många tankar hetvatten nu, dock kan jag bara tappa ca 1l och om jag tippar hela maskinen får jag ut ca 1-2 dl till, men kokaren är väl egentligen på 1,8l efter vad jag vet?
Visserligen tycker jag mig inte höra ngt skvalp från kokaren och när man drar på strömmen igen låter pumpen på det där karaktäristiska sättet som den gör när den är torrkörd.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp