Rengöring av Krupsmaskin

johey

Well-known member
Jag tänkte putsa upp min gamla Krups (modell 952) både ut- och invändigt. Nu har det uppstått några frågetecken om vilka jag skulle vilja ha expertpanelens utlåtande.

1. Att det finns en utgång som spottar ut vatten ner i slaskskålen innebär att maskinen har såkallad trevägsventil, eller hur? Och i och med att maskinen har trevägsventil så är det lämpligt att backflusha?

2. Om svaret på förra frågan är att min maskin inte är lämplig att backflusha, är det då lämpligt att hälla i rengöringsmedel i tanken och köra igenom maskinen?

3. Om svaret på första frågan är att det är lämpligt att backflusha, hur löser jag det då med blindfilter? Jag har inte hittat något ställe där man kan köpa sådana med en innerdiameter på 52 mm. Däremot har jag sett någonstans att man kan lägga något gummiinlägg i singelfiltret. Finns det några tips på hur jag kan göra eget med vardagsmaterial?

4. Om svaret på alla frågor är nej, finns det då några andra tips på hur jag på bästa sätt rengör min maskin?
 

johey

Well-known member
Jag hittade på en lösning. Jag skapade mig ett inlägg utav metallocket man river bort när man tar oskulden av en pringelsburk. Fungerar utmärkt, och Krupsen beter sig som fröken Silvia när jag pumpar och släpper trycket. Pssssshhh så rinner överflödet ner i slaskskålen. Det måste väl innebära att maskinen har trevägsventil? Just nu är systemet fullt av rengöringsmedel som ligger och gör nytta. Ska snart pssssshas ut. :)
 

johey

Well-known member
Nu är den biten klar. Krupsen överlevde och det såg ut att göra nytta i alla fall. Nu ligger dess lösa metalldelar i ett varmbad med Clean Express. Misstänker dock att vissa av grejerna är aluminium och dessa blir nog inte så snygga efteråt. Vi får se. Kan dock konstatera att Pringelsförpackningar har oanade användningsområden. :)
 

johey

Well-known member
För att jag har funderingar på att göra mig av med den. Jag vill se hur bra kaffe den kan prestera med de bästa förutsättningarna. Blir det vidrigt så slänger jag maskinen, men blir det hyfsat så kan jag ta hem den till mamma eller ge bort/sälja den. Och faktiskt måste jag säga att jag blev förvånad över hur bra kaffet blev efter en backflush samt ordentlig rengöring av alla löstagbara delar. Soprummet kommer i alla fall inte få besök av min Krups. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp