Direktkopplade espressomaskiner med rotorpump, alternativ till GS3?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, jag funderar starkt på att köpa en GS3. Har haft en Isomac MOndiale men den bara läckte hela tiden, så det köpet skall hävas.

Vilka maskiner har jag att fundera på som alternativ till La Marzocco GS3?
Det ska vara direktkopplade apparater med roterande pump, vad har man att välja och vraka mellan?

Vi har ju en tråd med maskiner med dubbla kokare redan, men ingen med alla direktkopplade maskiner.
Direktkopplat rules, man kan ju inte hålla på och fylla vatten hela tiden...:lol:
 

Budha

Well-known member
Har försökt att hitta en liknande maskin med samma funktioner och innanmäte.
Dock utan resultat.Skulle vara intressant å se om du hittar något alternativ.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Gaggia är för ful i alla modeller.
La Spaziale... kanske. Men jag gillar inte riktigt utseendet med det där "hela taket" över espressoextraheringsutrymmet. Känns trångt.

Vetrano kanske? Eller Andreja Premium, Elektra A3?
Vet någon hur det är med direktkoppling av Andreja Premium? På en del siter står den som direktkopplad och på en del inte...

Det är ett redigt snäpp upp i pris till GS3. Ska man satsa på en GS3 i alla fall? Det är fan om "upgraderingsivern" ska börja tuta i örat på en strax efter man köpt sig en ny apparat. Hmmm...:unsure:
 

brengen

Well-known member
Min härliga maskin är ett fint alternativ.... inte i klass med GS3 men rotationspump och fast vattenanslutning liksom möjlighet att koppla spillbrickan till slasken har den iaf.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har försökt att hitta en liknande maskin med samma funktioner och innanmäte.
Dock utan resultat.Skulle vara intressant å se om du hittar något alternativ.

Liknande som GS3? Min gissning är att den som är mest liknande i "innanmäte" är La Spaziale S2, men "utanmätet" är för fult för min finkänsliga fjolla till barista som härjar i köket. (ehrmmm, jag alltså...).

Jag skulle vilja ha en som ser ut som Mondiale och har bra prestanda, men som inte läcker och går sönder och som inte kommer från Isomac. Hah!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Direktansluta Andreja? Det kostar. Lika bra/bättre ta Vetrano då. Rotorpump på köpet, så att säga.
Promac Club? :huh:
 

Form

Well-known member
Lösningen!

...Jag skulle vilja ha en som ser ut som Mondiale och har bra prestanda, men som inte läcker och går sönder och som inte kommer från Isomac...


Du får väl försöka fixa ett skal från en Mondiale och ta innanmätet från en annan maskin som har bra prestanda OCH håller. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, den var inte dum den där Faeman... :)

Men om man ändå inte sparar pengar på att välja något annat så tror jag det "bara är dumt" att inte köpa en GS3. den är ju inte direkt ful den heller och gör bättre espresso, och har säkerligen ett bättre andrahandsvärde.
 

Large

Well-known member
Elektra Sixties är vad jag vet en kommersiell maskinlinje gjorda för direktanslutning. De är tom lite kinkiga med intrycket så planerar man att köra från dunk så bör man ha en extern pump.

De är liksom Faema Legend riktigt retrosnygga tycker jag. Priset är som du säger riktigt bra.
 

treefinger

Well-known member
Japp.. den där Faema Legend är grymt snygg. Det är ju en sådan som fröken vid St:Eriksboden, Saluhallen i Uppsala använder. Två-gruppare, kila dit och kläm på den vet jag, Isomac!
 

AA

Skottjägare
Synessos 1-gruppare är väl den enda riktiga konkurrenten om man funderar på GS3?
Visst finns det andra men skall man ha det bästa så...

/AA
 

Budha

Well-known member
Synesso, är svindyr. 6695 dollar ska den kosta i sverige, vet dock inte om det är inkl moms eller inte. Vilken som är bäst lär väl vi inte få veta på ett tag, men det känns som om att de flesta kommer att välja GS3.
 

zix

Well-known member
Håller nog med dig om man ser det på totalen, AA. Sen kan man ju ha andra idéer, man kanske tycker att Faemans klassiska formskönhet och väl beprövade konstruktion är viktigare.
Själv har jag bestämt mig för att köra levamaskin ett bra tag till och anpassa mig till dess begränsningar, fastän det säkert går att få högre och jämnare kvalitet från en sån därn dyr pumpmaskin.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,679
Inlägg
155,796
Medlemmar
19,371
Senaste medlemmen
Intäkt
Topp