Hur betygsätta café?

te02pst

Well-known member
Hej

När jag tittat igenom tråden om olika städer hittar jag ingenstans en tråd om min hemstad Gävle. Därför tänkte jag genomföra någonform av betygsättning av Gävles kaffe/espresso hak. Problemet som uppstår är hur jag skall betygsätta dessa ställen. Någon med tankar och tips kring detta?
Har tänkt mig beställa en "cappucino" på alla ställen vid ungefär samma tidpunkt på dagen för att göra undersökningen rättvis.
Förhoppningsvis serverar inte alla Gevalia...:)

Alltså, vad bör jag göra mig uppmärksam på?

Mvh
 

davan

Active member
Lycka till. :unsure: Jag har ännu inte hittat någon som gör en bra kopp. Gävle saknar verkligen ett bra kaffehak. Ser fram emot dina resultat!
 

lupoo

Well-known member
RiktigtKaffe.se har koll ;). Flyer jag fick i augusti 2006
 

Bilagor

  • Flyer.jpg
    Flyer.jpg
    46.7 KB · Visningar: 59

mag

Well-known member
Det finns väl kriterier vid tävlingar och så men jag skulle bedöma nedanstående ungefär i denna ordning:
1. Det du får i koppen - smak, syn, (lukt) - beställ både med och utan mjölk
2. Baristans hantverk - dosering, packning, extraktionstid, presentation, rengöring, jämnhet. Det sista inte att underskatta, egentligen bör man besöka samma ställe minst 2-3 ggr innan man kan uttala sig med säkerhet.
3. Val av bönor
4. Ställets atmosfär

Du kan ju också snegla på reglerna som tillämpades på hbc, dessa är ju sammansatta av några riktiga rävar på området:
http://hem.bredband.net/tekaffehus1/press_snabbgranskare.htm
 

Nickeh

Well-known member
En bra första kontroll innan man börjar smaka kan vara att kolla hur insatta de som jobbar verkar vara.
Finns det massor med mjölk på ångrörert? Ligger portafiltret bredvid maskinen och svalkar sig? Är doserings huset överfyllt med malet kaffe som räcker till 3 dagar på det lilla cafét? Vet personalen ens vad de använder för kaffe?
Detta är enligt mig vad varje café borde leva upp till för att ta betalt utav sina kunder. Visst är vissa punkter mindre viktiga än andra men ändå är det rätt grundläggande saker som man lär sig genom att vara intresserad efter några månader.

När man gjort den bedömningen så kan man bedömma kaffet efter tidagre poster. Skulle cafét missa på massor av de punkter jag skrivit så ska man givetvis inte utesluta det helt och hållet men det är ett tecken på att personalen inte är speciellt insatt. Däremot kan man bli serverad en drickbar dryck även på sådana ställen även om chansen är större på ett café där personalen har högre ambition.
 

mag

Well-known member
Tyvärr är detta sant. Många caféer i detta land har inte ens koll på dessa grundläggande saker. Jag skulle sätta dessa som kvalificeringspunkter, missar de alla dessa vet jag inte om jag skulle ens beställa...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp