Val av kvarn

Mr.Joe

Member
Hej

Dags att uppgradera kaffeparken. Efter att ha letat runt lite så har jag konstaterat att det verkar vettigt med följande maskiner:

Kaffebryggare: Moccamaster
Espressomaskin: Gaggia Baby D

Men till detta så behöver jag en bra kvarn. Jag har läst bra saker om Rocky Rancilo men jag är tveksam om den fungerar bra för mig som även maler mitt vanliga kaffe. Av den anledningen tror jag att jag föredrar en maskin med steg framför en steglös. Men jag skulle även behöva en kvarn som helst av allt hade en avtagbar doseringsdel för espresso, alternativt ingen doseringsdel alls. Jag vill även helst ha en med "timer" så jag slipper stå och hålla inne en knapp vid malning av mycket kaffe till bryggaren. Och jag håller mig gärna under 2500:-

Många krav, men ni är ju experterna :)

Någon som har några bra förslag?
 

Large

Well-known member
Rancilio Rocky DL har ingen dosator, är stegad i malningsinställningen och maler allt från riktigt grovt till espresso, kostar runt 2500:-. En gammal mörkrumstimer borde väl gå att hitta för en hundring eller två. Kräver dock elektrisk omkoppling av knapparna för att det skall fungera med timern.

Tveksamt om du bör mala några större mängder kaffe i stöten med en konsumentmaskin. Ett par hekto funkar nog om man mal grovt men snackar vi ett halvkilo får man nog mala i omgångar så att man inte överhettar motor och malverk.
 

Mr.Joe

Member
Tack för kommentarerna.

Jag kan ha uttryck mig klumpigt där med timern. Vad jag menade var att jag ville ha en kvarn som inte kräver att jag står och trycker på en knapp medan den maler utan att jag ska kunna ange att den ska mala exempelvis 30 sek, som min nuvarande Bosch gör.

Rocky Rancilo utan dosator verkar bra, men hur samlas kaffet upp efter malningen?

Jag maler bara det jag ska använda genast, oavsett om det är bryggkaffe eller espresso
 

inline

Well-known member
Rocky Rancilo utan dosator verkar bra, men hur samlas kaffet upp efter malningen?
Hej,

Jag tror du sätter filterhållaren under mynningen där det malda kaffet kommer ut.
En annan bra och prisvärd kvarn är minimoka m-203. Jag tror den finns att beställa från tyskland för typ 150 €, fast jag har tappat bort länken.

Nån annan som vet vad man kan beställa den från?

/Johan
 

Jemo

Well-known member
jag köpte min på http://www.espresso-store.de/. det funkade också bra. jag fick dessutom möjlighet att testa hur bra säljaren var på kommunikation och returer eftersom UPS lyckades mosa den första leveransen så kvarnen fick sig en liten knäck. det var inga större problem, säljaren erbjöd mig att välja mellan att få tillbaka 50 euro och försöka fixa skadan själv, eller att returnera den trasiga och få en ny. jag valde det senare och det gick snabbt och smärtfritt. det enda man kan säga är att det är en fördel om man pratar tyska, för säljarens engelska är inget vidare.
 

Mr.Joe

Member
Jag funderade på 203:an eftersom det är många här inne som verkar gilla den. Men jag kom fram till att den inte funkade pga att den har dosator (tror jag..) och att den är steglös.

Någon som vet om Rocky Rancilo har en knapp som måste hållas in vid malning?
 

Jemo

Well-known member
203:an har inte dosator.
den är dock steglös (vilket jag betraktar som en stor fördel). om man tycker det är svårt att hålla reda på inställningarna så är det någon på detta forum som har gjort en väldigt fin skala (finns på en annan tråd).
stället jag länkade till har den också med timer-funktion om man tycker det är segt att stå och trycka.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Moccamaster är bra, inte tu tal om annat. Men ifall du kan tänka dig att inte ha en elbryggare så kan du göra minst lika gott kaffe (enl mig, kanske tom bättre) med en pressbryggare (en sån där glasbehållare med metallsil man pressar ned) som bara kostar typ 200 spänn på IKEA. Då får du ju ruggigt mycket pengar över till en bättre kvarn (om du nu vill det) och vattenkokare för kaffevattnet. Men är det elbryggare du villl åt så kör på den du tänkt.
 

Mr.Joe

Member
Jag gillar elbryggare, tycker att det är underskattat (framförallt här på forumet :) ). Jag har även kikat på Eva Solo och div presso-maskiner, men jag gillar att kunna låta kaffet sköta sig självt så mycket som möjligt på morgonen. Det är även därför jag gärna skulle vilja veta om Rockyn kan mala "av sig självt" utan att jag behöver stå bredvid. Jag har letat men hittar ingen information om det
 

Yiep

Active member
Nu har jag ingen Rocky, än, men kan nog svara ändå. Rockyn kan väl till viss del "mala av sig självt", men det är ju inte direkt några längre tider det handlar om (drygt 18 sek för 14g) och därav inte någon större mening att göra annat undertiden än att övervaka den.
 

Mr.Joe

Member
Tack för svaren.

Hmm, det var ju synd, jag gillar att kunna gå iväg och fixa vattnet m.m medan kaffet maler. Alla minuter är ju som bekant viktiga på morgonen :)

Ingen annan som har något tips på bra kvarn som klarar att mala själv? Min Braun för 400:- klarar det, men det känns ju lite överdrivet att ha två kvarnar
 

Large

Well-known member
Jäpp, så är det.

Rockyn har två knappar. En huvudströmbrytare som stabilt kan läggas i antingen spänning till eller från samt en vippbrytare som måste hållas in under tiden man mal. Släpper man den slutar kvarnen att mala.

Om man ansluter en extern timer, tex en mörkrumstimer, måste man därför modifiera hur strömbrytarna är kopplade för att få önskad funktion.
 

Large

Well-known member
Ingen annan som har något tips på bra kvarn som klarar att mala själv? Min Braun för 400:- klarar det, men det känns ju lite överdrivet att ha två kvarnar

För vettiga pengar är det svårt att hitta en bra espressokvarn med inbyggd timer öht. Mazzer Mini E uppfyller väl nästan alla dina krav men kostar tyvärr skjortan också.
 

Mr.Joe

Member
"Rockyn har två knappar. En huvudströmbrytare som stabilt kan läggas i antingen spänning till eller från samt en vippbrytare som måste hållas in under tiden man mal. Släpper man den slutar kvarnen att mala."

"Nope, min knapp behöver man inte hålla inne "manuelt" så att säga. Det är bara slå på och av när det passar!"

Hmm. Svårt det här. Kan det vara olika modeller på era Rockys?
 

Trident

Well-known member
Den ena har en rocky med dosator skulle jag tro. På den som är utan dosator måste knappen hållas in.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp