Kaffe i Spanien

S

Slane

Guest
Hej,

Har blivit medbjuden på en resa till Madrid för att gå på fotboll Real - Zaragoza . Jag som inte ens är intresserad av fotboll men resan kostar 240 tur och retur...

Men Spanien....borde finnas en massa roligt kaffe där! Någon som har något tips på vad jag bör handla med mig?
 

drjukebox

New member
Handla med från Spanien vet inte? - det dom är bra på är skinka, finns underbar serrano. Den allra bästa heter "pata negra", bokstavligen smälter på tungan, men kostar antagligen en förmögenhet även i Spanien.
Kaffekultur - har inte varit i Madrid på tjugo år, men kanske kan man få en bra espresso numera. På den tiden var det bryggt kaffe som gällde. Beställer man en "tinto" får man svart kaffe, inte rött vin. ;)
Du får väl göra ett reportage.
 

rainman

Active member
Madrid kan jag inte svara på, Alicante har jag tillbringat en hel del tid i.
Där är det från espressomaskin på de flesta ställena man besöker, inte alltid bra men ibland kan man få sig en trevlig kopp kaffe där.
Det var en gubbe på strandpromenaden som tillverkade trevliga "Café con leche"
Det är en lång shot med ångad mjölk. Tror inte det är en americano, men inte en ren shot ändå. Den totala mängden är som en kopp vanlig kaffe dvs "americano".
 

cango

Well-known member
när vi bodde i Barcelona för över 20 år sen, berättade morsan att kaffet i barerna smaka skit (dvs espresson, eller vad det var.) orsaken var att de bryggde med kranvattnet, och där var kranvattnet salt och gick inte att dricka, så inte undra på att det smakade skit. Hur vattnet är i Madrid vet jag inte - kanske de kör med flaskvatten, men jag skulle tvivla... Men mycket hinner hända på 20 år...
 

Lars

Well-known member
Var i Barcelona i höstas och provade en massa olika kaffeställen. Mest skit för att tala klarspråk. Det bästa kaffet fick vi i Illy-baren på flygplatsen på väg hem... Det säger ju en hel del om utbudet!

Jag hade också intentionen att köpa med mig bönor hem, men man tappade liksom suget efter ett tag. Jag skulle nog satsa på lite skinka (som tidigare nämnts) och någon god ost att ta med hem.
 

treefinger

Well-known member
Nu glider jag iväg lite på ett sidospår, men det finns en kaffekedja i spanien jag diggade enormt när jag bodde i Valencia. http://jamaicacoffeeshop.es/ de hade väldigt bra utbud med en massa olika bönor att välja mellan, vare sig du beställde cappuccino eller espresso. Detta var väl min första kontakt med kvalitétskaffe.

Jag såg på deras sida att de finns i Madrid så det är väl bara att knata dit och fråga vars man ska köpa kvalitétsbönor om inte annat? :)
 

jope

Well-known member
Min erfarenhet är att deras cortado (espresso med ca hälften skummad mjölk) som går att få på många ställen över lag är betydligt bättre än vad man normalt blir serverad i Sverige...kanske går att köpa med sig till sittplatsen :)
 

naga

Active member
Hej,

Har blivit medbjuden på en resa till Madrid för att gå på fotboll Real - Zaragoza . Jag som inte ens är intresserad av fotboll men resan kostar 240 tur och retur...

Men Spanien....borde finnas en massa roligt kaffe där! Någon som har något tips på vad jag bör handla med mig?

sådär bra espresso är min erfarenhet, däremot MÅSTE man prova att starta dagen med (hemmasnickrad fonetisk stavning) chockolate con churro där churro är en friterad avlång "bulle", brutalt gott sedan kan man alltid beställa en (återigen hemmasnickrad...) karachilljo. lägger man till.. de anis, så får man en espresso med anissprit, de brandy...med brandy osv avnjutes gärnad rejält sötad
mmmmm.

skippa seranon den finns här med, däremot äkta pata negra (svartfots svin) som föds upp på ekollon, saltas och luftorkas....overkligt gott , mitt förslag är töm resväskan, lägg pengarna som blev över på den billiga resan på på ett helt lår, smuggla hem, bjud hem vänner på lunch med lite tunnskuren pata negra serverad på ett ljummet fat med ett gott bröd, god olivolja... lite sherry ...hmmm måste nog kolla vad som finns i kylen nu.......
 

Satyricon

Well-known member
Det är rätt många år sen jag var i Spanien (tidigt 90-tal), men jag minns att kaffet var sådär. Jag drack rätt många café solo (espresso), men de var ganska tråkiga. Tunn crema, kärv, nästan rökig smak. Jag köpte med mig en del kaffe hem, men det var inget kap. Samma platta kärvhet och få övertoner.

Vad man annars kan köpa hem från Spanien är skor, turrones (nougatkonfekt), paraplyer, solfjädrar, olivolja och maffiga spanska ostar (om de klarar transporten).
 
S

Slane

Guest
Kom just hem! Startade min gaggia efter typ 15s, nytt rekord! Kaffet i Spanien var med andra ord ingen höjdare.

Cafe Solo - En vattnig espresso. Ingen vidare bra smak om man jämför med vanlig espresso. Men bryggkaffe har vissa likheter.

Cafe con leche - En vattnig espresso toppad med 1-1,5dl varm mjölk (inte skummad)

Cappucino - Gjorde ett försök. Fick en blaskig med vit mousse och kanel på skummet. :-(

La ner mitt kaffedrickande efter dessa tre försök. Några bönor hittade jag inte heller!

Dock var skinkan som väntat riktigt bra, fick med mig 1,5 Serrano och ett par hg "pata negra". Men jag får nog vänta någon vecka att äta av dom, för man är rätt mätt på det.

Sen var ju Santiago Bernabéu en riktigt kul upplevelse. Även att fotboll inte e min grej så är det ju rätt svårt att inte ryckas med i stämningen.
 
Beror naturligtvis på vilka barer man går på... Det finns ju en del att välja på. Jag är ofta i Madrid och dricker genomgående MYCKET bättre kaffe i Spanien än i Sverige. Gäller både espresso och svensk "latte" tolkad (via amerikanska kedjor) som halvliters glas med ljummen mjölk och nästan ingen kaffesmak alls. Bryggkaffe har jag bara stött på hotellens frukostbufféer.
 
S

Slane

Guest
Självklart kan man gå till den där amerikanska kedjan. Men det smakar ju samma i alla länder....Kaffets McDonalds brukar i alla fall jag alltid hoppa över.
 
S

Slane

Guest
Imponerande, måtte jag aldrig få upp ögonen för fotboll på det viset! :lol:
Välkommen hem!

Ja visst låter det jobbigt!
När det nästan är 80000 på läktaren så kan dom få hålla på med vad som helst nere på mattan för mig. Det är som sagt svårt att inte tycka det e lite kul i alla fall.
 

Bilagor

  • fotboll.jpg
    fotboll.jpg
    185.9 KB · Visningar: 12

Lars

Well-known member
Dock var skinkan som väntat riktigt bra, fick med mig 1,5 Serrano och ett par hg "pata negra". Men jag får nog vänta någon vecka att äta av dom, för man är rätt mätt på det.

Jag föråt mig också på skinkan när vi var där i höstas... Den höll för det mesta hög klass!
 

Minutmannen

Active member
Jag håller med naga när det gäller pata negra, men skippa inte serranon, det finns mängder av serrano som du inte finner i Sverige, men jag skulle ta en paus från kaffet,,,,,,,,gå på en en skön tapas bar (nej inga turist ställen) peka stumt, om du inte pratar spanska och njut av färskheten och kall öl i dricksglas. Sen kan du ju alltid kolla om du finner något kaffe...
M
 

gurra

Member
Håller inte med om slutsatserna kring kaffe i Spanien rent generellt. I Barcelona, speciellt de gotiska kvarteren, Sevilla och en del andra städer kan man få riktigt bra kaffe p 100% robusta, ofta med en speciell bränd smak. Jag gillar den speciellt som cortado när den görs lite grann som ett mellanting mellan en machiato och en cappucino.

::g
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp