"Less is more" Är en enkel espresso bättre än en dubbel eller trippel?

lupoo

Well-known member
Efter ett inlägg på bloggen "portafilter.net" så blossade de upp en ganska interssant disskution om storleken på espresson som man servera framför allt i staterna Här är inlägget och komentarerna. En del ganska roliga argument
Själv tycker jag att det är en enkel espresso som gäller, men det är ju bara vad jag tycker.
 

ristretto

Active member
Ja, vad kan man säga. De verkar inte riktigt ha en normal relation till kaffe de där grabbarna...

Självklart skall man dricka enkla.
 

lupoo

Well-known member
Är det inte så att hela den amerikanska kulturen är BIG?
Just det faktumet tycker jag var interssant, att när någon kommer och vill framföra en åsikt om att kvalite kan vara något annat än kvantitet. Detta med "BIG" är en företeelse som är så starkt rotad i det amerikanska samhället att en kaffeägare är rädd att förlora kunder om han inte serverar dubbel elller trippel espresso som standard. Visst skall man kunna beställa vad man vill ha men att ha "stort" som standard är just "The american way". Det är i alla fall interssant att se hur en kultur tas om hand av en annan och hur den då omvandlads och anpassas och jag lägger inget "rätt eller fel" i det.
 

Form

Well-known member
Lite OT men standardstorleken på chipspåsar är numera 300 gram mot förr då det var 200 grams. Sen alla muffins och liknande på caféer som mättar som en mindre lunch. "The american way"...

Edit:
Startade en ny tråd om att allt blir större:
Varför ska allt vara så stort numera?
 

kit_brenner

Well-known member
När man går på café i Sverige brukar en enkel kosta ca 20kr och en dubbel 25kr. Detta ger kunden incitament att köpa en dubbel, istället för två enkla, och en större volym än vad jag personligen anser är det "rätta" blir standarden. Jag tycker att en espresso är som en liten delikatess, skall avnjutas i måttlig mängd för att jag skall få ut maximal välbefinnande ur den. Och måttlig mängd för mig är enkla.;)
 

ristretto

Active member
Jag tycker att en espresso är som en liten delikatess, skall avnjutas i måttlig mängd för att jag skall få ut maximal välbefinnande ur den. Och måttlig mängd för mig är enkla.;)

Det var en ganska bra beskrivning för varför jag tycker att enkla självklart är det som skall drickas. Kan väl dessutom lägga till att en espresso skall drickas snabbt , den skall vara uppdrucken inom 30 sekunder från slutet på extraktionen. Alltså hellre två enkla än en dubbel, men oftast räcker en enkel åt gången.
 

Massiv

Massivo utan o
......f**k the american way......single shot rockar!!världen efterapar för tok för mycket jänkarna.....vart slutar det,bomba din lokala kaffebar om dom inte gör som du vill??!!oooooj luuuugna siiiiig.......hetsade upp mig lite....Men åsikten står kvar.....men man ska nog undvika politik här,vi pratar kaffe istället...:)
 

t-son

Active member
Problemet jag har stött på när jag är i USA är att deras dubbla snarare är en Lungo. Överlag tycker jag att de extrakterar alldeles för länge.
Personligen dricker jag gärna 2 enkla.

T-son
 

cango

Well-known member
varför är det så mycket "ska" när det gäller kaffe? Påminns om F. Lindströms roliga monologer i sitt kök... (ska det va cigarrer, ska det vara xxxx, å tequilas ska drickas så här....å det ska va si o så......) Roligt!
e kaffet gott, så njut - dubbel, enkel, dussinet - njut.
 

bitme

Active member
Går det att urskilja någon smak skillnad mellan just enkla och dubbla espresso, med tanke på mängd kaffe, täthet, vatten genomströmning, portafiltrets utformning o s v.

Jag tycker en enkel är för lite så därför kör jag alltid dubbel, men jag har också socker i måste jag avslöja(har inte kommit så långt ännu).
 
S

Slane

Guest
Det blir ju lätt att man oftast drick dubbla eftersom jag inte tycker att enkeltfiltret ger mig samma resultat.
 

te02pst

Well-known member
Håller med, dubbelfiltret är det enda som går för mig. Det känns som att dom enkla blir aningen smaklösa för mig.
 

johey

Well-known member
Jag vill dricka enkla, eftersom det är lagom för mig och att jag på så sätt kan dricka dubbelt så många gånger om dagen ochfå i mig samma mängd kaffe som om jag skulle dricka dubbla (no shit!). Tyvärr förmår jag inte att klämma ur enkla ur min Silvia med samma goda resultat som dubbla. Om jag lär mig den ädla konsten, kommer det uteslutande bli enkla.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp