Isomac Inox är nog inte så dum ändå

johey

Well-known member
Före jag skaffade min Silvia och Rocky så körde jag med kombinationen Krups och Isomac Inox. Krupsen gör ju som bekant det mesta fel, och Inoxen malde ungefär bryggkaffekorn på finaste läget. För grovt för Krupsen till och med. Nu står Krupsen oanvänd i sin skamvrå och Inoxen har tills idag stått hemma hos mamma som en nödlösning när jag åker hem på besök.

Nu när jag har varit hemma hos mamma över jul och nyår har jag experimenterat med en mokabryggare. Även till denna malde ju Inoxen för grovt, så jag tänkte att det kanske går att göra något åt det. Sagt och gjort så skruvade jag upp kvarnen för att se vad som hindrar mig från att vrida ner till finare lägen än noll. Till min förvåning var det busenkelt - en skruv. Efter att ha skruvat loss den och återmonterat kvarnen, kan jag vrida ner ett kvarts varv till - ungefär 15 hela steg. Det finaste jag nu vågar köra motsvarar den inställning jag använder för espresso på Rockyn. Det blir alltså bra!

Nu har jag således plockat hem min gamla Inox och ställt upp bredvid Silvian och Rockyn. Alla tre enheterna får, med någon centimeters marginal, plats på Ranciliobasen. I Rockyn ligger nu fortfarande Mauro Deluxe och i Inoxen ligger det Mauro Decaffeinato. Har precis insupit en av den sistnämnda sorten och konstaterat att det i mina mått blev lika bra resultat som om det vore malet med Rockyn.

Isomac Inox är nog inte så dum ändå.
 

RepMike

Member
Hmm.. Måste väl nästan varit felinställd från fabrik då? Jag kör på läge 2 och det blir alldeles utmärkt.
Hade en en typ Krups innan och för den var ju Willys-kaffet lagom malt, den hade aldrig klarat det jag maler i Inoxen..
 

johey

Well-known member
Mjo, det kan nog vara så. Den jag köpte är en lite udda modell med utdragbar kaffelåda iställetför portahållare. Lite bök att göra espresso med, men perfekt för generell malning. I övrigt ska det vara samma maskin som den med portahållare, så det är lite skumt att det är annan korninställning.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den jag köpte är en lite udda modell med utdragbar kaffelåda iställetför portahållare.....perfekt för generell malning. I övrigt ska det vara samma maskin som den med portahållare, så det är lite skumt att det är annan korninställning.

Inte så skumt alls egentligen. Om den här kvarnen med låda för kaffet är tänkt att tjänstgöra som kvarn för brygg/press/kok kaffe så är en grövre skala helt logisk. Då är det ju bättre att kunna mala lite grövre än att kunna mala espressofint (om kvarnen inte har ett register som täcker alla behoven, vilket jag antar att den inte har utan att behöva ta bort spärrskruven).
 

johey

Well-known member
Jo, grejen är att den pallar att mala jättegrovt, så det torde inte vara något problem. På grövsta läget klyver den i princip bönorna itu och känner sig därmed klar. Inte riktigt, men nästan. :)
 

te02pst

Well-known member
Jag har en Isomac Prof Inox kvarn och den funkar för mig utmärkt. Antar att det är samma kvarn vi pratar om.
 

Shaggy

Active member
Jag har en Isomac Granmacinino och jag hade samma problem som du till en början. Jag har tagit bort stoppskruven från första veckan. När väl skruven är borta kan jag mala så fint jag vill och jag är nöjd med kvarnen.

En annan grej jag stör mig lite på är att det fastnar så mycket malet kaffet inne i, och på vägen ut från kvarnen. Jag brukar vara ganska flitig på att rengöra med såväl dammsugare som borste men jag upplever att första malningen efter rengöring så att säga "bygger upp kaffe-fodret på insidan igen". Det blir som att de för 15gr jag mal fastar i kvarnen så första malningen efter rengöring för jag mala dubbelt så mycket.

Är det här ett beteende som återfinns mer eller mindre hos samtliga kvarnar?

Shaggy
 

mag

Well-known member
Hade isomacen förut och upplevde samma problem. Efter att ha bytt till M-203 tvingas jag inse att problemet kvarstår, dock är det på denna kvarn lättare att bara skruva bort plastpipen och sopa rent vilket jag gör varje gång jag byter bönor. Särskilt på minimokan verkar det malda pulvret bli statiskt så att det lätt fastnar precis i utloppet från malverket, dock finns ju fördelen med denna kvarn att pipen är transparent så man ser hur mkt gammalt kaffe som samlat sig. Men visst är det lite irriterande. Vet inte hur detta är med dyrare varianter, tex Anfim? Nån som vet?
Har jag inte malt på länge brukar jag ibland bara mala några sekunder för att få ut det ev gamla pulver som ligger kvar sedan föregående malning. Kanske överambitiöst men så gör jag iaf.
 

RepMike

Member
Jo visst fastnar det en del. Brukar knacka ut lite av det som fastnat det sista jag gör efter malning sedan kör jag ut första "batchen" i sumplådan innan nästa malning.
Känns som en ok lösning för mig iaf. :)
 

naga

Active member
Det fastnar alltid mycket i utkastpipen på min Anfim ks, men även i kvarnhuset....utkastet satt fast med en skruv som nu är borttagen så nu kan jag ta loss pipen och knacka ur den när det gäller kvarnhuset fick jag använda lite dubbelhäftande tejp och styv overheadplast. Klippte bitar som passade på "vingarna" alltså dom som matar ut kaffet och minskade mängden kaffe som var kvar avsevärt.
 

lupoo

Well-known member
Det fastnar alltid mycket i utkastpipen på min Anfim ks, men även i kvarnhuset....utkastet satt fast med en skruv som nu är borttagen så nu kan jag ta loss pipen och knacka ur den när det gäller kvarnhuset fick jag använda lite dubbelhäftande tejp och styv overheadplast. Klippte bitar som passade på "vingarna" alltså dom som matar ut kaffet och minskade mängden kaffe som var kvar avsevärt.
Jo jag fick ta bort skruven på min Anfim KS för att kunna tömma utkastpipen (som verkar vara lite felkonstruerad då den "proppar" igen ganska rejält). Hela pipen trycktes ut ur kvarnen när jag malde lite större mängd (250 gr) "Julklappskaffe" (presso malet) till släkten. Fick stå och hålla fast pipen och tömma med jämna mellanrum :( .
Skall prova med att "göra vingar" till utkastningen, alltid roligt att "tweaka" till grejorna lite så tack för tipset.
Annars är jag nöjd med kvarnen :)
 

wesaft

Well-known member
Klippte bitar som passade på "vingarna"

Men naga det här har vi inte sett några bilder på?
Tack för tipset, får väl ta och leka med kvarnen någon dag framöver.
Vi kanske ska starta en officiell Anfimtråd, en tråd per modell som varit uppe tidigare.
Okok, Inoxen var det.
 

johey

Well-known member
Jag störde mig också på att Inoxen lämnar massa kafferester i kvarnen som ligger och sunkar sig inför nästa malning. Det var en av de två anledningarna att jag bytte kvarn (den andra anledningen är just det jag beskrev i första inlägget). Rockyn skulle, enligt vad jag hört, inte bete sig på det viset. Men visst gör den det. Det blir lika mycket sunk kvar i den som i Inoxen. Jag antar att det är svårt att lösa detta problem, eftersom ingen uppenbarligen lyckas.

Kanske någon fiffig konstruktör skulle försöka sig på att installera någon slags pump/fläkt som blåser ut allt kaffe direkt man maler det? Marv? :) Det skulle nog bli en storsäljare.
 

naga

Active member
har en bildförklaring på Anfim modden men den verkar vara för stor 240Kb hur gör man ???
 

Dunne

Well-known member
Jag tycker det bara känns som om den behåller massa kaffe tills man knackar på den. Lite lär ju alltid bli kvar bland malverket men de 10g man får ut när man knackar lite på pipen är ju rätt irriterande att få på golvet om man glömmer bort det. Jag tror artos kitchen aid kvarn är lite bättre på det här, den är ju konstruerad så att det malda kaffet kommer ut direkt under bönhållaren och inte spotter det frammåt som de flesta andra.
 

johey

Well-known member
Jag fick en fråga i privatmeddelande som jag tar mig friheten att svara på i tråden istället, så fler kan ha nytta av svaret. Detta är ju trots allt ett forum av en anledning. Hoppas du ursäktar, liturgius!

liturgius sa:
Hej. Såg att du justerat din Isomac-kvarn. Jag har samma problem, den maler allt för grovt. Vilken skruv var det du tog bort, det finns ju några.

Först skruvar du bort hela det stora gradhjulet (alltså vrid upp malningsgraden så oändligt mycket att hela hjulet lossnar). Där under sitter det tre skruvar runt om det öppna hålet, varav en har ett uppstickande huvud. Skruva loss den, sen är det bara att skruva tillbaka gradhjulet och tuta och köra.

När du har den öppen passar du förstås på att rengöra. Du lär hitta gammalt kaffe däri som skulle räcka till minst en dubbel espresso. Jag rekommenderar dock inte att du brygger en sådan med detta kaffe. ;)
 

Hawthorne

Well-known member
Såg den här tråden nu och tänkte att jag kanske skulle ge mig på min Prof Inox. Jag följer din instruktion, men jag får aldrig av graderingsplasten. Själva toppen (där graderingsnumren sitter) lossnar, men inte plastmekanismen under. Dvs det som tar i stoppskruven. Det tar nämligen i skruven när jag skruvar upp den också.
Jag vill heller inte bända allt för mycket, det är trots allt den enda kvarn jag har :)
 

Hawthorne

Well-known member
Så där ja. Det gick ju alldeles utmärkt nu. Har idag fått min Rancilio Silvia och lyckades nu få min Inox att mala alldeles för fint. Det hade inte varit möjligt om jag hade haft stoppskruven kvar.
När jag körde på finaste (med skruv) rann kaffet genom på kanske 12-13 sekunder, och nu kom alltså ingenting alls på nästan lika lång tid.
Nu blir det till att försöka hitta en bra inställning. Känns som om det kan gå några hekto kaffe till det :)
 
Topp