Isomac Inox är nog inte så dum ändå

nlights

Member
Hej

Om någon har en Nemox Lux som står och dammar i garderoben eller likande p.g.a att man tycker att den mal för grovt så är det i princip samma konstruktion i dessa som prof inox... :cool:
 

monkeydevil

New member
Om man tar bort skruven på prof inoxen så får man alltså ett utökat antal lägen för malning? Är det här skadligt för apparaten på något sätt? Skruven borde ju sitta där av en anledning...
 

niad

Well-known member
Jag köpte min Inox här i forumet och har varit jättenöjd med den. Hade den parallelt med min Macap ett par dagar hemma och där fick den väl lite stryk kanske men den maler mycket bra. Nu står den i stugan och servar Europiccolan och det fungerar suveränt, jäkligt smidig sak måste jag säga. Jag gillar att bara hålla in handtaget och få en dos snabbt.
 

Hawthorne

Well-known member
monkey:
Det är väl skadligt om du kör malskivorna så tätt att de slår i varandra, men att bara gå ett par "hack" finare lär nog vara lugnt. Jag har iaf inte märkt nått på min inox efter en veckas användning utan stoppskruv.
Och förresten är det skit samma. Utan att ha tagit bort stoppskruven så malde den alldeles för grovt och var därmed i praktiken oanvändbar. Nu kan jag istället använda den och om kvarnen slits så får jag väl köpa en ny framöver. Det hade jag ändå tvingats göra för att utnyttja min Silvia till max :)

Så mitt råd är att ta bort den om du inte är helt nöjd med vad den presterar. Ingen blir glad av taskigt kaffe...
 

nlights

Member
Har kört min Nemox Lux i snart 2 år utan stoppskruv, har funkat fin fint.

Om du råkar ställa in så att skivorna tar i varandra så kommer du att höra det :)
 

iZappa

Well-known member
Före jag skaffade min Silvia och Rocky så körde jag med kombinationen Krups och Isomac Inox. Krupsen gör ju som bekant det mesta fel, och Inoxen malde ungefär bryggkaffekorn på finaste läget. För grovt för Krupsen till och med. Nu står Krupsen oanvänd i sin skamvrå och Inoxen har tills idag stått hemma hos mamma som en nödlösning när jag åker hem på besök.

Nu när jag har varit hemma hos mamma över jul och nyår har jag experimenterat med en mokabryggare. Även till denna malde ju Inoxen för grovt, så jag tänkte att det kanske går att göra något åt det. Sagt och gjort så skruvade jag upp kvarnen för att se vad som hindrar mig från att vrida ner till finare lägen än noll. Till min förvåning var det busenkelt - en skruv. Efter att ha skruvat loss den och återmonterat kvarnen, kan jag vrida ner ett kvarts varv till - ungefär 15 hela steg. Det finaste jag nu vågar köra motsvarar den inställning jag använder för espresso på Rockyn. Det blir alltså bra!

Nu har jag således plockat hem min gamla Inox och ställt upp bredvid Silvian och Rockyn. Alla tre enheterna får, med någon centimeters marginal, plats på Ranciliobasen. I Rockyn ligger nu fortfarande Mauro Deluxe och i Inoxen ligger det Mauro Decaffeinato. Har precis insupit en av den sistnämnda sorten och konstaterat att det i mina mått blev lika bra resultat som om det vore malet med Rockyn.

Isomac Inox är nog inte så dum ändå.


Dette er helt normalt på Isomac sine kverner. Jeg har justert utallige av disse når de kommer fra fabrikken. Noe av grunnen til at de stilles slikt inn er forskjellen i vannkvaliteten hevder fabrikken. I tilegg er malingsgraden ofte ulik i Italia og Skandinavia. Men det er vel ikke fritt for at det det går litt fort for seg under monteringen.

Skrur man opp stoppskruen et par runder kan man kverne alt fra espresso til presskanne.
 

martink78

Well-known member
* Plocka bort hoppern/bönhållare
* tag sedan bort plast skalan (båda sitter fast med friktion, utan skruvar).
* Om du sedan tittar på ringen som skalan satt på (dvs den som sitter fast i kvarnen) och som man vrider för att ändra malgrad så finns det nånstans på den en liten (typ ett par mm tror jag) skruv med insex huvud.
* skruva bort insexskruven, antingen helt eller flytta till ett annat hål om du vill ha kvar ett stopp.

I alla fall är det så jag minns det.. har inte min framför mig..
 

hne

Well-known member
Modda Inox

* Plocka bort hoppern/bönhållare
* tag sedan bort plast skalan (båda sitter fast med friktion, utan skruvar).
* Om du sedan tittar på ringen som skalan satt på (dvs den som sitter fast i kvarnen) och som man vrider för att ändra malgrad så finns det nånstans på den en liten (typ ett par mm tror jag) skruv med insex huvud.
* skruva bort insexskruven, antingen helt eller flytta till ett annat hål om du vill ha kvar ett stopp.

I alla fall är det så jag minns det.. har inte min framför mig..

Tack så hemskt mycket!

Skulle vilja lägga till/ändra några punkter, så listan blir såhär:
* Töm hoppern, så slipper du ha bönor över hela köket
* Ställ kvarnen på finaste inställningen
* Lägg bort alla verktyg utom en 2mm insexnyckel
* Plocka bort hoppern/bönhållare
* Tag bort plastskalan (båda sitter fast med friktion, utan skruvar).
* I det svarta plastvredet under skalan sitter det på högra sidan (sett framifrån) en mycket liten skruv i ett av hålen
* Flytta skruven 4-6 steg bakåt så slipper du att någon ställer om kvarnen till att mala skivor istf bönor

Ungefärlig storlek på insexnyckel som behövs och var skruven satt från fabrik på min kvarn kan ses på bilden här under. Resultatet av en hopper som inte var tömd och några överflödiga verktyg och underlägg (eftersom jag trodde att jag skulle behöva skruva upp kvarnen) syns också i bild.
 

Bilagor

  • modda_inox.jpg
    modda_inox.jpg
    183.3 KB · Visningar: 89

Nex

Active member
Vad är det för massa verktyg du har använt hne? Det var ju faktiskt just bara en insexnyckel som behövdes så krångligare än så är det ju inte. Töm hoppern va dock ett riktigt bra tips som jag borde ha läst innan jag tog bort min, för bönor blev det som sagt över hela köket! :)
 

hne

Well-known member
Vad är det för massa verktyg du har använt hne? Det var ju faktiskt just bara en insexnyckel som behövdes så krångligare än så är det ju inte.

Jag skrev uttryckligen "och några överflödiga verktyg". En ordentlig tång och ett mejselskaft som hanterar både vanliga bits och hylsnycklar syns i bild. Jag skulle tro att skiftnyckeln hamnade precis ur bild. Jag var rädd att jag skulle behöva ta lös muttern och låsbrickan på kvarnskivan. För att göra det behöver man iofs bara en skiftnyckel och mod nog att dra ihop kvarnskivorna helt.
 
Topp