Elförbrukning 24h

bitme

Active member
Köpte en elmätare på Claes Olsson igår och kopplade genast in den till Giotton för en 24 timmars mätning. Jag har en kostnad inkl alla avgifter och skatter på 81,90 öre/kWh. "Normal" användning för ett 2 personers hushåll, 4-6 espresso per dygn samt lite varmtvatten till te.

24 timmar senare låg prislappen på 3kr60öre, tyckte att det var OK, lite dyrare än vad jag väntat mig.

Funderar också på att göra ett test med timer(också diskuterat här http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1642 ) där den sätter igång kl08.00 på morgonen och går av kl 22.00 för att se vad man sparar, om något alls!? Maskinen hade mellan de konstanta uppvärmningarna en förbrukning på 4watt, antar att det är den lilla gröna diod lampan, även om jag tyckte att det var lite mycket.

Någon annan här som har mätt sina maskiners förbrukning? Ska vi skapa en förbrukningsdatabas, eller är det bara ångest framkallande för oss som har maskinerna igång 24/7, hehe
 

andcar

Well-known member
-Då sparade jag just in en sådan elmätare. Sist jag var in så kollade jag på en men lät bli... Och i dag har jag svaret. :)
Fast kanske köper en och kollar var tex datorn, tv'n eller stereon drar under en vecka vid normal anvädning för att få lite propotion på vad saker kostar.
-Väntar med spänning om den drar mer ström att slås på och av ett par gånger per dag.
 

mårris

Well-known member
hmm, 4 kWh per dygn=ca 1500 kWh per år. det är rätt mycket – en snål fullstor kyl drar en tiondel. Om du dessutom gör 4 enkla espresso om dagen blir det 1 kWh/kaffe - dvs för att värma 3 cl vatten till 95 grader. Rätt låg verkningsgrad.

Tankeexempel: Om alla på forumet låter sina maskiner stå på (och dra lika mycket) blir det 710x1500=1 065 000 kWh = 1065 MWh. Forsmark 1-reaktorn har en kapacitet på 1006 MW. Den måste alltså gå en timme för att vi ska få vårt kaffe.

Det blir nog till att skaffa en timer.
 

Form

Well-known member
Undrar hur extremt lite en timer drar? Undrar om en digital är snålare än en mekanisk?

Du som har en elmätare bitme, har du en timer också?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ja, men man kan bara köpa hela jätterullar dyrt.

Sedan lade jag ner det av lite andra orsaker, Isomacs gubbe tyckte definitivt inte att man skulle isolera den, om man får ett litet läckage (vadå om, vadå ett, vadå litet) så kanske isoleringen suger upp det och det torkar upp utan att hinna rinna ut och då kanske läckaget inte upptäcks i tid osv.

Sedan blev jag ju av med min Mondiale för lagning (för att den läckte, och DÅ kändes det skönt att jag inte varit och pulat och isolerat den). Då bestämde jag mig för att om jag skulle isolera den så skulle jag i alla fall vänta tills garantitiden var över.

Men jag tycker fortfarande att det verkar jäkligt smart att ha en isolerad kokare. Spar el. Man slipper värme man inte vill ha på sommaren (som gör att AC måste piskas hårdare, vilket drar mer el igen...). Osv. :)
 

rainman

Active member
Tack för informationen!

Ett tilllägg i debatten är dock, är man husägare och betalar sin egen uppvärmingen så tycker jag att inte att förbrukningen i sig är så mycket att orda om. En annan aspekt är när man bor i lägenhet, där ingår värmen i hyran, alltså är spillvärmen från maskinen mer av ondo.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Njaa, husägare är jag så på vintertid är det ju inte helt fel med värme... Men det är billigare att frambringa värme med en värmepump än med "ren elektricitet"... ;)
 

bitme

Active member
Undrar hur extremt lite en timer drar? Undrar om en digital är snålare än en mekanisk?

Du som har en elmätare bitme, har du en timer också?


Jag har skaffat mig en digital timer idag och kopplat in den. Hoppas nu bara att jag fattade hur den fungerar, 2 knappar för att konfigurera, inte helt enkelt ;) Får se om den går igång imorgon 8.30. Ska bli spännande och se om man sparar något, det känns som om det var en bra investering. Inte bara energi mässigt, förlänger kanske livet på brygghuspackningen också som var helt uttorkad senast jag bytte. 2 digitala timers från Claes Olsson för 99Kronor är ett antal dygn med espresso maskinen påslagen.
 

bitme

Active member
Nu har jag kört timern, ON kl 09.00(jag har ett jobb där sovmorgon ingår) OFF kl 22.30. Kostnaden slutade på 2kronor48öre för ett dygn. Så lite sparar man allt, många espressos små som det heter.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Man sparar alltså typ 1:- om dagen... Känns som en droppe i havet.
Om man stänger av sin maskin under natten är för egen del i så fall att man sparar på maskinens livslängd, och att det känns mer trggt att ha den avstängd under natten (värme, elektricitet, kortslutning, osv).

För den där enkronan (nåja, ett par ören ochså då) kan jag bjuda på, särkilt på vintern när det ändå går elektricitet till att värma upp huset... (även om det är billigare med värmepump) ;)
 

naga

Active member
har skaffat en likadan elmätare från classe, med 7 st dubbla espresso inkl. en spolning innan varje shot, samt 1 liter tevatten så har den förbrukat 3,2 kw under 24 timmar.
 

ts

Well-known member
Nu har jag kört timern, ON kl 09.00(jag har ett jobb där sovmorgon ingår) OFF kl 22.30. Kostnaden slutade på 2kronor48öre för ett dygn. Så lite sparar man allt, många espressos små som det heter.

Varför inte stänga av den under tiden du jobbar också?
 

zix

Well-known member
Trekvart brukar jag räkna med för uppvärmning och att det ska vara temperaturstabilt. Det täcker nog in en Giotto.
Vad gäller "på hela dagen" eller inte: det handlar inte bara om pengarna man sparar. Det handlar också om energin.
För många spelar det kanske inte så stor roll energimässigt - det beror nog mest på hur stor kokaren är och hur bra isolerad. Men när min kokarvärmeslinga slår på så ser man det på de lampor som är på i samma grupp... blink, lysa svagare en stund, komma tillbaka igen. (I och för sig händer det med dammsugare och en del andra större elmaskiner också hemma hos oss - det är gamla ledningar och dimensionering.) Jag har en fyraliters kokare och har lite svårt att motivera rent energimässigt varför jag skulle låta den stå på hela dagen och generera värme. Även om det inte kostar mig så mycket i rena pengar så läggs det på den totala energimängden vi använder i det här landet. Så frågan jag måste ställa mig är: vill jag ha ett 2000W-element gående hela dagen av och till bara för att jag kanske inte förlorar så mycket pengar på det och för att det är bekvämt?

För mig är det en ganska enkel uppoffring att göra att låta maskinen gå på timer. Då är det jobbigare att sluta åka bil till jobbet, men en sak i taget...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp