Finns inte den bönsort du vill ha att köpa i Sverige?

Lassekongo

www.gokaffe.se
Hej alla!
Jag driver, som vissa redan känner till, sajten GoKaffe. Nu tänkte jag snart dra igång en omröstning här på forumet där ni kan rösta vilken kaffesort ni helst skulle vilja ha.

Jag tänker här på mer "normala" kaffen och inte på riktigt exklusiva och dyra sorter som t ex Jamaican Blue Mountain som kostar ca 300-500 kr i inpris utan moms (!) eller Kopi Luwak kaffet som är ännu dyrare och dessutom svårt att få tag på.

Så skriv i tråden vilka sorter du saknar så tar jag och sätter samman en omröstning då vi kommit upp i en sisådär en 10 sorter. Vi ordnar så att åtminstone kaffet som får flest röster tas hem. Ni får naturligtvis en bättre rabatt på detta kaffe än de vanliga 10%:en, se http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1732.

De sorter som är aktuella "so far" är:
  • Antigua, Guatemala
  • Harrar (ev Longberry), Etiopien
  • Yirga, Etiopien
  • Dry-processed Santos typ, Brasilien
  • Lake Tawar Triplepick, Sumatra
  • Sumatra Blue Lintong, Sumatra
  • Tolina Planadas - El Jordan, Colombia
  • La Candelilla, Costa Rica
Ja, tycker ni att detta är något bra eller dåligt så skriv gärna det.
 

arto

Well-known member
Jag har ju ännu inte provat på alla sorter som du säljer så jag vet inte riktigt om det ens behövs någonting nytt, men ändå...

Någon "dry-processed" Brasilianare vill jag ha (som du nog vet redan :) ), och det bara för att jag har läst att det finns sådana som är väldigt väldigt fina till espresso (dvs jag har ingen egen koll på ifall dessa är goda) :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Okej, det är ju många bönor man bara har hört talats om som ska smaka gott. Det ju ändå en böna att önska så jag lägger in den i listan ovan.

Någon som har någon spännande sort att föreslå från Indonesien, Java, Sumatra eller dyl?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sumatra Triplepick Lake Tawar: [SIZE=-1]Lake Tawar is in the North-central highlands of Medan-Aceh. The main town of Takengon is located on the shores of beautiful Lake Tawar, and it is a great base camp for exploring the greater Gayo region. The lot is a special selection of the largest screen size seeds (19/64ths and greater) and is Triple hand-picked after drying to remove defects.[/SIZE][SIZE=-1] The Lake Tawar has less mustiness than the Grade 1 Mandheling, but I wouldn't call this a "cleaned up" cup profile. [/SIZE][SIZE=-1]It is potent, bittersweet, herbal, and intense.[/SIZE][SIZE=-1]This is a pungent, brooding, opaque, full-bore Sumatra. It has bitter chocolate roast tones, with accents of sage and thyme. I wouldn't call it earthy or mossy (a flavor I do not like in Sumatras), but there is something intensely foresty about this cup; cedar, pine bark, somewhat resinous. And there is a hidden sweetness here, almost like that dark herbal sweetness of Ricola. [/SIZE]


Sumatra Blue Lintong: [SIZE=-1] Oh joy ...this coffee smells so good while roasting, it smells so good green too! I don't mean to wax poetics, but I love all those smells when they converge: anise blossom, trees honeyed with sap, moist earth. While Lintong is a premium Mandheling, it ironically is not all that much better looking in appearance.It does not have the darker, bluer appearance as we sometimes see, hence the name Blue Lintong. Yes, this *is* Blue Lintong, but it seemed ironic to me to call it blue when its a green tinted with blue.[/SIZE][SIZE=-1]t's a sweeter in the aroma, with a carmelized note and apple character, and fruitier, brighter Sumatra, as opposed to the earthier tongue-grabbing pruney ones. It has a dark malty quality to the sweetness. There's an aromatic woodyness in the lighter roast that is very pleasant, somewhat sandalwood, and a hint of almond oils, and (if this descriptor makes any sense), rustic butterscotch. There's an aromatic woodyness in the lighter roast that is very pleasant, somewhat sandalwood, and a hint of almond oils. Of course it has a full, rich, oily body and great depth. In fact, most of the flavors in a Sumatra are not in the aromatic and volatile chlorogenic acids (Sumatra has low measurable quantities of acids) but in the soluble solids that give a sense of heavy body/mouthfeel, and in the fats/lipids. You sense these flavors in the back of the mouth, in the oily, waxy soluable solids.[/SIZE]
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Såklart att de ska med på listan! Nu så!

Sedan undrar jag ifall man kan skapa en omröstning här i rostningsdelen av forumet eller ifall man måste in i undersökningsdelen... Hm, kan man kanske få en vink av ngn admin, Molarin??
 

arto

Well-known member
Bara inte robustorna glöms bort helt så undrar jag ifall det finns några andra tänkbara än dom som finns till salu på GoKaffe just nu? Men dom som redan finns är ju bra så att det är mer en förfrågan än förslag till nya sorter :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Det finns mycket som är kul... Kul att ni tycker till, t ex!
Min grundtanke var att ha en hoper alternativ att rösta på, inte enbart två tre stycken. På lite sikt kan det ju vara så att kanske de 4 mest "populära" (obs, bara spekulation) sorterna tas hem ungefär.

Arto:
Ifall man vill ha en särskild robusta så är det ju bara att säga till, så slänger vi upp den på listan.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Colombia Tolima Planadas - El Jordan: [SIZE=-1]This coffee is high grown by the three hundred members of a coffee grower association from Planadas, in the Colombia department of Tolima. The dry fragrance had fruited, appley character, which came through in the wet aromatics, and in the cup. I was reminded of apple pie: sweetness, fruit, spice (cinnamon). The acidity is bright, partly floral, but (again with the apple theme), like crisp green apple at the light City roast stage. The cup is both lively in the bright, top-end notes, but balances it out with dense body, and intensity from initial sip through long aftertaste. It's a weighty, solid cup profile, and the caramel sweetness pervades throughout.


[/SIZE]

 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nope, det är från Sweetmaria. Hittils har jag aldrig fått till en espresso som smakat äppelpaj med kanel. Perfekt, då slipper man bry sig om tilltugg till kaffet. ;)
 

arto

Well-known member
Nope, det är från Sweetmaria. Hittils har jag aldrig fått till en espresso som smakat äppelpaj med kanel. Perket, då slipper man bry sig om tilltugg til kaffet. ;)

Det var söta Maria som jag tänkte, men fingrarna skrev fel :)

Han måste vara en riktig finsmakare, men inget fel med det :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Costa Rica Pulp Natural - La Candelilla: [SIZE=-1]La Candelilla is an estate located in La Sabana on the River Pirris, west of San Marcos de Tarrazu and 35 miles SE of San Jose. The coffee is grown at an altitude of between 1,200 and 1,900 meters (very high for Costa Rica). It's an old farm; La Candelilla was established by Victor Mora around 1900, while the mill was opened by the current owners, Rafael and Lucia Sanchez, in the summer of 2000.

The owners of La Candelilla are committed to environmentally friendly policies in the cultivation and processing of the good quality coffee. And they are willing to take on some unusual processing techniques, which is what we have here. This is a "Miel" coffee (as it is called traditionally in C. America), processed using a Brazil-style method called Pulp Natural. "Miel" (meaning honey) is rare (and a bit risky) in Central America. When it was good, this coffee had great body, a husky sweet "wild-honey" cup with moderate acidity. It is great as a brewed/press coffee, it is great as straight espresso (if the brightness/acidity in the cup can be moderated by roasting technique), it is great in espresso blends, especially with top quality Brazils.

To do this method, you pulp the skin off the coffee cherry, and without removing the fruity mucilage layer, sun-dry the remaining seed on raised beds, called air drying or African beds in other places. The long contact the fruit has with the parchment layer changes the character of the green coffee inside the parchment, and has this unique effect on the cup. The Candelilla estate pulped natural "Miel" is different from the El Salvador we have had. I cupped this coffee the traditional way at several degrees of roast, the darker ones intended more for my espresso machine than brewing. But the aromas from the dark roasts were so unique, with the expected carbony pungency, but also lively spice aromas, sweet and fruited. At City+ roast the coffee had the husky "miel" sweetness to it. With more roast, warming spice and chocolate emerged to back up the fruits.

Darker roast Costa Ricans have never made sense to me as brewed coffee (they get too thin, too insipid) but here were darker (FC+ to light Vienna) roasts that had heft, complexity, and great body. There's a waxy, oily mouthfeel to back up the considerable complexity. I did not go to Full French on this (I never do, even my espresso isn't roasted that dark), and the real peak of flavor was about 15 seconds into 2nd crack on my drum sample roaster. In espresso, the Candelilla is a bit acidic for a straight shot (since it is a true Tarrazu coffee from high elevation), but is great as a 33% component in espresso blends. You can also roast it in a way that mutes the acidity a bit, and get good single-estate espresso shots. [/SIZE]
[SIZE=-1] The Full City or Viena espresso is intense.[/SIZE]
 

selanderm

Well-known member
Green Ethiopian Longberry Harrar

Tidigare har jag alltid beställt den från HasBean, men tar du hem den köper jag hellre från sverige.

mvh
m.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Selanderm:
Jag lär nog se till att prova en bunt Harrar och sedan välja, men jag sätter in ditt förslag Longberry inom parentes bredvid Harrar som redan står på listan. Men Longberry ingår definitivt bland lågoddsarna vad det gäller Harrar (= troligt att det kan bli just en Longberry).

Mr Isomac:
Jag tar och för in äppelpaj med kanel på efterrättslistan :lol:, Sweetmarias i ett nötskal... Nä, men skämt å sido, jag tar in den på listan. Sedan vet jag ett kaffe som sägs vara "bättre" än den vanliga Costa Rican som jag blivit rekommenderad, hm tror att det vara från Tarrazu (osäker på stavningen här), tror jag t o m har en provpåse med bönor kvar. Jag lär nog inte kunna pressa fram en sådan ekvilibristisk beskrivning som han Tom på SM dock... Man undrar nästan ifall han egentligen är en poet som misslyckats med sina värv i förlagsbranchen och sedan hoppat över till kaffe där han kan få utlopp för sin författarådra...

En liten varning bara när det gäller väldigt specifika kaffesorter, skörden kan vara uppköpt redan.

Fler förslag?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tar och för in äppelpaj med kanel på efterrättslistan :lol:, Sweetmarias i ett nötskal... Nä, men skämt å sido.... Jag lär nog inte kunna pressa fram en sådan ekvilibristisk beskrivning som han Tom på SM dock... Man undrar nästan ifall han egentligen är en poet som misslyckats med sina värv i förlagsbranchen och sedan hoppat över till kaffe där han kan få utlopp för sin författarådra...

Ja, jag tror inte på fullaste allvar att han faktiskt kan känna allt han beskriver i smakerna. Jag har verkligen svårt att se kaffe som smakar äppelpaj tex... :D

Det är roligt att läsa dock, men ännu roligare att läsa detaljerna om olika odlingar och tekniker, vem som driver farmen och på vilken höjd det är osv.

Du får dispans att köra med liiiiite kortare smakbeskrivningar än Tom. Men bara lite. :cool:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Ja, jag tror inte på fullaste allvar att han faktiskt kan känna allt han beskriver i smakerna. Jag har verkligen svårt att se kaffe som smakar äppelpaj tex... :D
Jag hoppas verkligen att det är så, annars lägger jag mej ned och dör...:) Visserligen finns det ju t ex inom parfymeribranchen människor som med ett sniff kan säga vad som ingår i en parfym och i vilka proportioner... Har för mig att de kallas "the nose". Tydligen bara en på miljonen typ som har ett sånt luktsinne... Inte jag...

Det är roligt att läsa dock, men ännu roligare att läsa detaljerna om olika odlingar och tekniker, vem som driver farmen och på vilken höjd det är osv.
Precis, lite sånt är det jag tänkt bygga ut infon om bönorna där så är möjligt vill säga. Finns det länkar till odlaren på webben, sett att en del farmer har det även om de är få idag, så ska den naturligtvis med.

Du får dispans att köra med liiiiite kortare smakbeskrivningar än Tom. Men bara lite. :cool:

Det låter bra det då jag är norrlänning och bara, i princip, talar på inandning och då dessutom nästan enbart på tilltal, samt att det är svårt att skriva det sugande och svischande "ok"-ljudet man gör på inandning, "sssschh" typ :lol: Tänk Hedlund i Sällskapsresan (tror jag det var, Staffan i Staffan & Bengt)
 

wesaft

Well-known member
Kul initiativ Lassekongo!
Jag ska inte rösta på något än, måste börja rosta först, men det dröjer nog inte så länge till. (har jag sagt länge nu)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Åh, skönt att få lite respons på att det verkar vara åt rätt håll, hade nästan börjat tro att det var "fel"... Det kan ta ett tag innan man tar sig för och börjar rosta. Håll ut!

Men att bara Arto, Mr Isomac och Selanderm tyckt till om saknade bönsorter känns lite ... lite? Kom igen nu, nog har vi väl fler som saknar bönor eller?
 

arto

Well-known member
Jag tycker också att det här är en jättebra grej det här som du gör, alla drar nytta utav att få tipsa/rösta :)

Saken att varför jag bara sagt en böna hittills är att jag inte har någon koll alls på vad för bönor det finns, och ännu mindre koll på vad jag skulle vilja utav dom där alla för mig okända sorterna :)

Nåt som liknar Monsoon Malabar, vad det nu kan vara? :) Den bönan är ju min nya förälskelse (ifs fattar jag inte varför jag skulle vilja ha nåt liknande när den redan är så bra; antagligen för att nytt är roligt) :D
 
Topp