Centrering av texten

AA

Skottjägare
Hej,

Finns det något sätt att ta bort centreringen av texten och rubrikerna i forumet?
Det har blivit grymt svårt att läsa nu tycker jag.
Jag har kollat i kontrollpanelen men inget hittat.
Det bästa, enligt mej, vore vänsterjusterat som innan.

/AA
 

AA

Skottjägare
Jag testade med IE6 och då var texten vänsterjusterad men i Opera som jag normalt använder så är texten centrerad.
Skumt.

/AA
 

Molarin

Well-known member
Jag har inte Windows så jag kan inte framkalla problemet. Så lösningen blir som alltid: Köp en Mac! ;)
 

Bjarne

Well-known member
Tyvärr är det inte så enkelt Molarin. Det är ett fel i CSS någonstans som gör att, i princip, allting centreras. Jag får inte fel i IE6, IE7 eller Firefox, men Opera visar centrerat innehåll.

Ska försöka hitta felet om jag kan. Någonstans i koden ligger en centrering (min gissning är själva forumdelen som ska ligga mitt på tapeten) och denna centrering ärvs sedan nedåt inuti forumet, vilket inte ska ske. Detta klarar IE och Firefox, men jag tror Opera är antingen petigare på standarden - eller slarvigare - troligen det första, då IE sväljer det mesta.

En möjlig risk är också att det finns attribut för centrering i själva TABLE-taggarna, vilket helst bara ska göras via CSS, inte i själva HTML-koden.
 

Molarin

Well-known member
Självklart är det inte riktig så enkelt...

Men får jag välja på att sajten ser knasig it i IE (som Curves-temat) eller i Opera (Evo-temat) så är valet ganska självklart.

Jättebra om du hittar felet, jag ska sätta mig med w3c-validator nån dag och rätta fel.
 

Bjarne

Well-known member
Det var inte meningen att racka ned på ditt jobb. Hoppas du förstår det. :) Det var mer riktat till de som gjort temat för sajten du använder. De har missat en hel del i koden som ställer till det.

Jag validerade mot W3C via en devtoolbar i IE och den gav 22 fel (HTML) :eek:hmy: . Felen jag såg är nog helt enkelt slarv av tematillverkarna, eller så blir det fel när PHP sätter ihop alla elementen.

Håll ångan uppe Molarin! Låt inte denna "sump i bägaren" sabbba bästa kaffesajten i landet! :D
 

Rated

Active member
Oj oj oj. Jag tittade på just denna tråden i Opera för 10 minuter sedan och allt var centrerat. Nu när jag ser den i skrivande stund är allt som vanligt igen. Har Molarin gjort någon ändring just efter jag såg den första gången?

Satte mig och försökte felsöka koden, men som med all dynamisk CSS och HTML är det väldigt svårt att leta igenom koden på ett vettigt vis. Det är utan tvekan en ren djungel där inne.

Du verkar ha stött på ett riktigt måndagsexemplar vad det gäller den nuvarande (X?)HTML-lösningen som varvar tabelldesign och HTML-layout med CSS-styrd layout helt godtyckligt. Jag har själv gjort skal till PHPBB och jag vet att det inte är lätt. Man måste ha väldigt bra koll på hur implementeringen sker för att det inte ska bli kaka av allting. Dessutom är det tre olika utseenden i de tre webbläsare jag har tillgång till, vilket också tyder på att det är något generalknas med CSS-koden.

Men som sas tidigare så är det kaffe och inte webbdesign som är ämnet här och sålänge forumet funkar så är det väl bara att köra på :D
 

AA

Skottjägare
Jag har inte Windows så jag kan inte framkalla problemet. Så lösningen blir som alltid: Köp en Mac! ;)

Jag skulle inte ta i en Mac med tång ens ;-) (fast deras powerbooks är snygga!)
Kör Linux men bootade XP för att testa IE6.

Inget större problem så jag överlever nog tills ni eventuellt hittat felet.

Ha de´

/AA
 

Molarin

Well-known member
Powerbooks finns ju inte längre...

Jag har inte haft windows hemma sedan 2002 och slipper det helst i framtiden också. Som det ser ut nu...
 

mikaels

Active member
Jag kör också Opera (9.01) under XP, och det är centrerat, och dessutom är menyraden (där man bl a väljer nya inlägg sen senaste besök, snabblänkar mm) i botten på sidan istället för toppen. är det bara jag?
I IE6 ser det OK ut, men jag undviker gärna IE...
 

Molarin

Well-known member
Centrerat och huvudet i botten på Opera i Mac OS X också.

Ska försöka hitta någon som kan rätta koden...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp