Kalkfilter

AA

Skottjägare
Hej,

Jag har inte lyckats få till mina shots den senaste månaden utan antingen fått sura eller ganska smaklösa dubbla.
Jag har labbat med ALLT. Jag har testat olika bönor, flushat olika mycket, ändrat bryggtrycket och även kokarens tryck men inget har hjälpt. Efter ca 100 shots där i princip ingen blivit riktigt kanon så var jag beredd att ge upp min maskin.

MEN, så i fredags när jag var på inne på Njutbar så när jag snackade med Alex och vi diskuterade Kontras Espressoblandning (www.kontracoffee.com) och hur mycket syra den innehåller så berättade jag för honom om mitt problem.
Han sa då direkt att om jag plockade bort mitt kalkfilter så skulle jag få bra kaffe igen. Hmmm... Hur vet han att jag köpte ett kalkfilter för en månad sedan? Det hade jag själv glömt. OK sa jag och hoppade in i bilen och körde hem.
Av med filtret och igång med maskinen. Vänta en timme och sen dags för första dubbla.
Flusha 12 sek och mala 17g Kontra, fördela och tampa. I med hållaren i maskinen och starta pumpen. 8 sekunders väntan innan första dropparna kom och ytterliggare 20 sekunder senare så hade jag en dubbel med fin mörk crema. Ut med pucken och backflusha.
Sen läppjade jag koppen och kärleken var återfunnen! Det var inget fel på min maskin! Det var bara jag som hade förändrat henne mot hennes vilja och hon svarade med dåligt kaffe. Nu pumpar hon ut svart bensin av högsta klass igen och jag är kär (igen).

Det värsta är att tanken aldrig slog mej att det var kalkfiltret som förstörde mitt kaffe. Att detta lilla filter kunde förändra/förstöra så mycket.

Så lider ni av samma problem som jag gjorde så testa utan filter en gång och se hur det blir.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Köpt på Kaffemaskinen och det heter BFC om jag inte minns fel. Det kostade runt hundringen.

/AA
 

zix

Well-known member
OK. Intressant, som sagt! 6 dH är tydligen normalt vatten.
Hemma är vattnet mjukt, kanske t.om. för mjukt. Siffrorna varierar tydligen en hel del upp och ner, jag har sett värden på mellan 1.9-4 för min del av världen. Med så mjukt vatten undrar jag om filter gör någon nytta, och frågan är hur ofta man egentligen behöver avkalka maskinen. Antagligen får man ta och skaffa sig en dH-mätare. Ingen aning om de är dyra, men är de det så kanske man kan gå ihop flera stycken om en mätare. Man behöver ju inte mäta så himla ofta, det räcker väl med ett par tre gånger om året kantänka.

Saxat från nätet nånstans:
Totalhårdhet mäts i tyska hårdhetsgrader (dH):
0 - 2,1 dH mycket mjukt
2,2 - 4,9 dH mjukt
5,0 - 9,8 dH medelhårt
9,9 - 21 dH hårt
> 21 dH mycket hårt
 

lupoo

Well-known member
"Intressant sa Bull" Visst ;)
Eftersom det lilla BFC filtret ej helt frälste sin ägare och användare från avkalkning som vi fick lära oss i en annan tråd om avkalkning och rengöring (är lite lat idag efter en längre biltur så jag orkar inte leta fram just den tråden men den finns...). Då kommer jag att få avkalka i alla fall, så därför tog jag och plockade bort filtret idag och skall nu köra utan och se om jag upplever någon förändring vad gäller smak på kaffet. Tror i nuläget att det är jag själv som inte är tillräckligt "stabil" för att kunna göra shots som är konsekventa vad gäller kvalite. Men in med en variabel till i denna ekvation så är det bara att jobba vidare ;)

BTW Det ser ut som om det skulle kunna bli en riktig stor låda med "RiktigtKaffe.se test och tweak-kit" som gick landet runt bland medlemmarna
- Temp i PF mätare (med log funktion)
- Tryck i PF (för de som ej har mätare på maskinen)
- dH mätare (jag tordde det hette pH mätare)
- Våg för att mäta kaffemängd. Hur mycket kaffe har Du i varje shot???
- Tamper ställ med inbyggd våg, rhide donerar nog ett ex ;) (kunna finjustera sitt handverk)
- Fyll på listan....

Kul låda att leka med några dagar för att finjustera så att kaffet blir ännu bättre. En ideé eller????
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp