Bilder på våra kaffehörn - BILDTRÅD

C

cj53x11

Guest
Här är i alla fall min... (I oarrangerat tillstånd ska tilläggas. Där av det enorma kaffespillet under kvarnen ;) )



Den guldfärgade "tampern" är ett temporärt hemmabygge som numera fungerar som en alldeles ypperlig handdukshängare.

F:et på Illy-burken längst fram står för "Fulkaffe" (Musetti). I den omärkta burken förvaras finkaffet ;)

Flaskan bakom kvarnen med urinliknande innehåll är billig (och ganska odrickbar) grappa.

Upp med bilder gott folk! :twisted:
 

jope

Well-known member
Knatade ut och slände iväg en bild, någon gång måsta man ju ta en bild (o vi hade ju ändå städat lite idag)..det är nog den första bilden jag tar på utrustningen, kan ju vara kul att ha.



Isomac tea, La Cimbali, Innova I2, Krups någon ting för malning till bryggaren, Isomac knock-box
Önskar jag kunnde ha utrustningen på en plats, men det kräver lite hammare och såg....

edit för att byta bild, den 1:a va så grymt suddig :oops:
 

johey

Well-known member
Min lilla studentuppsättning. :) Ledsen om det blir tungladdat för modemare och att några av bilderna går lite offtopic.
johey_silvia1.png

Begynnelsen till en cappucciono...
johey_silvia2.png

Bryggningen snart klar. Nu återstår bara det svåra.
johey_silvia3.png

Och det svåra är att få till det där med mjölken, som bekant... :oops: Nåväl, dagens frukost serverad. Den smakade i alla fall bra. :D
johey_silvia4.png
 

lupoo

Well-known member

Mer koppar och tillbehör i skåpet över maskin (har nu fler "roliga" koppar på koppvärmaren ;) )

johey: Vad har du för kamera som tar så extremt bra närbilder? Niiice! Blev sugen på en till enkel nu innan jag skall hämta den lille på dagis (tog en enkel just när jag kom innanför dörren för en "mellanlandning" jobb-dagis).
 

kaleii

Well-known member
Flyttar om sex veckor, så då blir det en ny kaffehörna. Här är min nuvarande (bild från i våras med skräptamper):
PICT1583.sized.jpg
 

johey

Well-known member
Nu gjorde jag en enkel espresso, men råkade överdosera lite granna, så det blev lite droppigt iställetför fina mussvansar. Det blev dock en ganska ball bild, som väl visar på vad kameran pallar vad det gäller makroläge. Notera att droppen på bilden åker i luften vid tagningen. Ledsen om jag återigen frångår topicen. :oops:
johey_silvia5.png
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tackar tackar... Ja det blev en förbättring mot hur det såg ut före renoveringen som påbörjades i januari i år:



Vi rev ner och flyttade på en vägg för att göra köket större bland annat, ett par bilder till om någon vill bli inspirerad att renovera köket lite grann:









Skitnöjda blev vi verkligen. :)
Notera vinstället/Whiskybaren bakom galler, det är spotbelysning där men det syns inte så bra på bilden, det är snyggt! :D
 

Harre

Home Barista Champion 2006
Sprillans ny bild på min senaste uppgradering! Fick min kvarn igår och har precis prickat in malningsgraden...hon är så fin och spinner som en katt... :D

Nån som kan gissa vad det är för planta i bakgrunden?
 

Harre

Home Barista Champion 2006
cj53x11 sa:
Harre: Vad hade du för maskin innan du sopade hem HBC?
Så här såg det ut när jag stod och övade inför HBC...


Här är min gamla flamma...

Och eftersom jag inte behärskar konsten att göra rosettas till fullo ännu försökte jag göra nåt lite lättare ist.
 

Bjarne

Well-known member
Här kommer mitt bidrag till Workstation-galleriet. Inte den mest designade, men när vi flyttar till nästa boende så ska kaffet få en stor plats med knock-box nedsänkt i bänken bl.a. :D

Nya tillägg är 6 Arcaffé-cappu-koppar och Grindenstein-Knock-Box från Kaffemaskinen på Roslagsgatan

Coffee_Workstation.jpg

Bilden togs strax efter att jag fått till min absolut första Rosetta (som jag kan acceptera)

Bjarne_rosetta_5.jpg

Här är min första "godkända" Rosetta :) Gladast är jag att jag fick till den i ett stort Latteglas då det är svårare att komma nära ytan med pipen - tyckar jag...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Bilder på våra kaffehörn, apparater, leksaker, altaret, osv

Det finns ju ett par trådar sedan tidigare där man får tjyvkika på hur det ser ut hemma hos folk i deras kaffehörnor. Så jag tänkte att en tråd om det här i presentationer kanske inte är helt fel?

Man presenterar ju sin kaffehörna, om inte annat. :blush:
Och så faller inte tråden bort så snabbt heller, så att alla hittar tråden innan den faller bort någonstans till sida 19866 i forumet...

Länkar till de tidigare trådarna jag tänkte på:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?p=17152
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2407

EDIT: Jag klämmer väl in ett par bilder som summerar mitt kaffehörn i köket i den här tråden med, bara för att få med min nya kvarn. ;)



Stämmer ganska bra, det som tillkommit är väl en Mottakanna, en bättre tamper och ett tampstöd/tampställ och en bättre kvarn.
Nämligen en Mazzer Mini Electronic, Model B (här utan bönbehållare):

 

tmtmtc

Member
Strålande tråd cj53...! (kommer inte ihåg resten av ditt nick ;))
Jättekul att se hur ni andra har det hemma...

Här kommer min lilla hörna.

Kort fråga: Har kvarnen på höger sida, nära Silvians ångrör, vilket inte känns som någon hit, men det är mest lättjobbat så. Kan det påverka bönorna/kvarnen negativt tror ni? (ånga och kaffebönor är ju knappast någon bra mix)
 

Bilagor

  • kaffehorna.JPG
    kaffehorna.JPG
    142 KB · Visningar: 356
  • kaffehorna2.JPG
    kaffehorna2.JPG
    127.1 KB · Visningar: 225

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,379
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp