Bilder på våra kaffehörn - BILDTRÅD

garwin

Active member
Min lilla arbetsplats.. och en liten Espresso på "g" :D
 

Bilagor

  • viper.jpg
    viper.jpg
    164.5 KB · Visningar: 430
  • espresso_bw.jpg
    espresso_bw.jpg
    146.9 KB · Visningar: 369

mrjohan

Well-known member
Har inte postat bilder på senaste "setupen". Fri höjd i kaffehörnan nuförtiden (sedan jag bytte bostad) och det bådar gott inför framtida uppgraderingar, även om sådana faktiskt inte är planerade i dagsläget.

Det är här det magiska sker. Smarriga shots trycks ut, mjölken skummas sammetslen och cappuccinon pryds med vackra mönster (känns inte rätt att skriva att jag svär rätt ofta i denna hörna... ;))


click it!


do it!
 

niad

Well-known member
Här kommer en ny bild på mitt kaffehörn på jobbet. Samma Nespressomaskin men en ny snygg plansch som måste visas.
 

Bilagor

  • workplace.jpg
    workplace.jpg
    86.2 KB · Visningar: 294

theseal

Kaffeterroristen
hemma hos familjen säl

Giotton står på ena sidan av diskhon och kvarnen på andra sidan.
maccina%20-%203.jpg

åsså giotton...
ECM_giotto.jpg



I nästa hus, då DJÄLVAR skall det till kaffehörnan från helvetet!!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kaffehörna v2.0 Lejonparten av version 1 står på plinds jobb tror jag. I version 2.1 och framåt ska hörnan kompletteras med kvarn, belysning, riktig tamper och andra skojjiga saker. Latteglas, mjölkkärl, skedar o dyl finns i skåpet ovanför och på dörren nedanför hänger torkdon. Tampermattan är ett vanligt karottunderlägg i silikon (det andra ligger under knock-boxen). Ja, så ser det ut för närvarande. Modest? Ja, men underbart! :D

Kaffehörna v2.1 Belysning på plats.

//Stefan
 

Bilagor

  • kaffehorna_2_0.jpg
    kaffehorna_2_0.jpg
    66.8 KB · Visningar: 281
  • kaffehorna_2_1.jpg
    kaffehorna_2_1.jpg
    59.6 KB · Visningar: 226

Stefan Böna

Mr Microtext
Version 2.0 - Nu är det bara att börja träna!

Så var då allt på plats!

Kändes mest korrekt att placera maskinerna på detta vis, eftersom jag går - så att säga - från vänster till höger. Hade lite pill innan jag hittade malgraden; nu är det bara att försöka fylla filtret lika mycket varje gång...

23 sekunder för en dubbel (6 cl). OK, tycker jag, men detta kanske ändras när man tränat lite till.

Det som inte syns på bilden är diverse borstar (en för bryggruppen samt en skokrämsborste :eek:hmy: för kvarnrengöring), en ny skumkanna (Isomac 0,6 l) samt ett blindfilter med tillhörande rengöringsmedel.

Den röda markeringen på kvarnen (som f ö är utan stoppskruv nu) är min nolla och den gröna lilla stickan är en plasttandpetare (jag trivs nog bäst med strömbrytaren på sidan av kvarnen). Jag har testat både med och utan filterhållaren på kvarnen och kommit fram till att det blir bäst utan; det blir lättare att styra på något vis. Ska prova med "den avkapade muggen" vid tillfälle, eftersom det flyger runt malet kaffe ganska friskt... :lol:

kaffehorna_v_2_0_0.jpg

Stefan Bönas kaffehörna version 2.0. Nu är allt på plats, så det är bara att
börja öva. Har fixat kabeldragningen nu...


//Stefan
 

GLC

Well-known member
Här kommer en bild på mitt lilla hörn.
 

Bilagor

  • New-Image2.jpg
    New-Image2.jpg
    31.8 KB · Visningar: 246

Maestro Andreas

Well-known member
Das kleine kaffe maskin.

Här är altaret som jag tillber varje dag. Jag är djupt troende.
 

Bilagor

  • kaffe 009.jpg
    kaffe 009.jpg
    116.2 KB · Visningar: 379

Java

Active member
Kaffehörn...

Japp, här kommer en bild på min hörna. Rancilio Silva samt en polerad Demoka-kvarn är redskap för att framställa mitt java. En 2 dl Ilsa kanna fungerar för mjölkdrycker och espresson dricks i IKEA-glas eller koppar från Illy.

Hade gött!

/Java
 

Bilagor

  • DSC04398.JPG
    DSC04398.JPG
    37.3 KB · Visningar: 251

Stefan Böna

Mr Microtext
Slänger ut en bild på tillbehören också, när jag ändå är i farten. Lite kan man väl få försöka att glänsa? :D

Tillbehören består av en vanlig bryggruppsborste och en borste för applicering av skokräm. Den senare använder jag för att borsta rent kvarnens malskivor. Det som är bra med den är att framkanten är formad som fören på en båt och gör så att man kommer åt i alla skrymslen. Blindfiltret och tampern behöver väl ingen presentation antar jag och beläggningen på mjölkkannorna är is, eftersom de förvaras i frysen (passande nog granne med kaffealtaret). Den ena av kannorna är en Zacks och den andra - nyförvärvet - är en Isomac.

Längst bak står min lilla egenhändigt tillverkade tratt, vilken består av kapad plastmugg från Max och silvertejp (för stabiliteten). Shotsglasen (9 cl) är köpta på Åhléns och sedan målade med porslinsfärg (uppmätta på 3 resp 6 cl).

Bakom kvarnen skymtar min gamla matlåda, som numer tjänstgör som extra spillbricka till Silvian (eftersom dess egen är så vansinnigt grund :eek:hmy:).

Ja, det var väl det hela. Frånsett burken med rengöringsmedel då, men den är väl av (ännu) ringare intresse? ;)

//Stefan
 

Bilagor

  • tillbehor.jpg
    tillbehor.jpg
    72.8 KB · Visningar: 228

Vrålapan

Member
Hej!

Tänkte att det var dags att posta här för första gången och vilken tråd passar då inte bättre än denna. :) Bifogar en bild på kaffebänken. Lovar ta en ny snart med lite mer helhet i och kanske lite mer städad bänk också. :D
 

Bilagor

  • Kaffebänken3.JPG
    Kaffebänken3.JPG
    67.9 KB · Visningar: 294

roccster

Well-known member
Min investering

Så här blev det, känns lite trångt men det får duga:

Visa bilaga 1001

Får nog bli till att skicka in ett par spottar i taket för det blir lite mörkt på kvällen. ;)
 

Bilagor

  • horn.jpg
    horn.jpg
    130.3 KB · Visningar: 244
Topp