Stockholm Barista - S:t Göransgatan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

treefinger

Well-known member
Treefinger du tänker nog på Barista Fairtrade i Uppsala som kör bra fairtrade kaffe på LMfb80. Barista sweden är nåt annat. Som en löjlig Italiensk-Svensk variant på Waynes coffee med samma koncept som CQ maskin och dåligt billigkaffe. snark... Men det är ju nära till Mellqvist därifrån!

Ja, det verkar ju inte vara samma kedja, men det blir lite märkligt med så pass lika varumärken.

Oj.. det var som tusan.. de lurade mig totalt :)
 

mumrik

Well-known member
klart, sealion att dom ska ha en chans, men konceptet bjuder inte till att skjutas ut i kosmos av lycka direkt. snarare går man och lägger sig av tristess. MIN MUN VILL BLI ROAD!. Livet är för kort och för dyrbart att lägga tid på dåligt kaffe.
Men det är ju klart att Barista kan ju mot förmodan bli bättre, om dom vill.
 

Santa

Active member
I morse stod det en dam bakom spakarna som lyckades bra med mjölken i min cappuccino, men själva kaffet var nog lite för tråkigt för mig, mer som starkt bryggkaffe... men det är ju mer en smaksak

/S
 

Sealion

Active member
Är nog för grön för att lämna 100% säkra kaffeomdömen, men maccen jag drack ikväll var helt ok... fler omdömen efterfrågas.
 

creeoholick

New member
Nu har dom kommit igång på allvar,dricker på sosta typ 5dagar i veckan men nu har dom fin justerat maskin och kvarn så det är mycket bättre än dom första dagarn. Klart bästa kaffet på kungsholmen
 

brown

New member
En annan kedja

I Uppsala kör de, som jag nämnt i en annan tråd med La Marzocco och personalen verkar ha en kompetens över medel-svensson-caféet, har fått en ruskigt bra take away cappuccino där en gång. Men det var som sagt i Uppsala, när de var alldeles nyöppnade.. tror de har legat av sig lite nu.

Ursäkta sidospåret, men det var iaf lite on topic då det handlar om Barista-kedjan.

Barista i Uppsala är en helt annan sak (heter Barista Fair Trade Coffee), det är en kedja som endast serverar rättvisemärkt kaffe. Uppsala är första enheten, men jag hoppas att det kommer fler snart ... gärna i Stockholm.

Men det kanske är bäddat för en namnstrid mellan de två kedjorna?

Lite mer info: http://www.barista.cc/
 

Bjarne

Well-known member
Hepp! Så blev man en fyrkant då :(
Hade tänkt joina er på Barista, men kom iväg för sent. Missade er med 10 minuter enligt baristan på Barista. Hade gärna "jagat" er, men hade ju inga telefonnummer. Kanske nå't vi kan ha för framtida träffar...

Hursom blev jag bjuden på biscotti till en dubbelshot - troligen för att jag babblade så mycket med baristan. Kaffet var helt OK, men jag fattar inte hur ni fick plats med 14 sugna i den lilla lokalen!:eek:hmy:

Stegade vidare till DubbelW och svepte en latte med bakverk innan plikten kallade på Friskis. Jag ska ha bättre framförhållning till nästa träff annars..:mad:

Kanske redan nästa vecka om DC är i stan o röjer? :)

Se upp på trottoareran i stan så ni inte får ett massivt "skumlock" ovanpå er själva och take-away-latten!
 

treefinger

Well-known member
Synd att du missade oss Bjarne! Jag tycker faktiskt att den ristretto jag blev serverad där blev helt okej. Rätt bra syra i den, något jag verkade vara tämligen ensam om att gilla. Tre riktigtkaffebilar av fem skulle jag nog ge den. Helt klart godkänt.
 

LeSuisse

Member
Synd att du missade oss Bjarne! Jag tycker faktiskt att den ristretto jag blev serverad där blev helt okej. Rätt bra syra i den, något jag verkade vara tämligen ensam om att gilla. Tre riktigtkaffebilar av fem skulle jag nog ge den. Helt klart godkänt.

Måste be om en kort tid betänksamhet! Trots noll erfarenhet på detta forum förutom godtrogen läsning, så kan jag inte låta bli att understyrka skillnaden mellan "syra" och "syrlighet". Två distinkta smaker som tyder antigen på att kaffet är gamalt och oxiderat ”syra” eller att det har fått växa till sig under en lång period i en högtplacerad miljö där bönorna ”mognar” och blir ”syrliga” (med reservationer för alternativ).

Det som bjuds på Barista är inte syrligt, men surt! Tyvärr kan detta vara svårt att känna när man inte har något kvalitetskaffe att genomföra med. Varit där två gånger och tycker att stället är kalt, tråkigt, stelt och helt enkelt dåligt! :unsure: Skärpning Barsita! :mad: Om detta är ett svar på Kaffetrenden expansion, så kanske det är dags att tänka om!
 

treefinger

Well-known member
Inte omöjligt att det du säger är sant, de förvarade faktiskt deras bönor för försäljning i papperspåsar utan ventil, så nog kan det ha varit gamm'kaffe alltid.

Som uppsalabo har jag dock stött på betydligt värre kaffeupplevelser för att kunna bli sådär jätteupprörd :)
 

Sealion

Active member
Håller nog med föregående talare/skrivare... även som Stockholmsbo tvingas man ofta genomlida uselt "baristahantverk" både här och där, oberoende av restaurangengens/barens prisklass men visst... man skall väl ha höga krav.
 

HeMo

Well-known member
Var där idag och tog en dubbel. Om det var "syra" eller "syrlighet" har jag svårt att avgöra, men den var i alla fall lite för sur/syrlig för min smak. Baristan var dock trevlig och verkade kunna sin sak.
 

Espressino

Active member
Har provat Barista både på St Görans Gatan och den nyaste på Sturegatan och det är precis som förväntat... ca 4 av 10. Ett steg upp från waynes på skalan, ca. Trots trevlig personal på båda ställena och snabb service ( eftersom jag varit ensam vid samtliga tillfällen på båda ställena)så kan man konstatera att det inte är värst mycket passion i kaffet. 1. Det är rätt torrt, och surt. Dvs det är lite för gammalt för att ge en bra créma och fyllig smak 2. Baristorna har inte riktigt pejl på vare sig tampning, bryggning eller skumning. 3. Om du ber om något lite speciellt så blir det lång betänketid, och du får räkna med att noga förklara vad du önskar för att få ens en 4:a på skalan. Mitt tips är att spara pengarna och besöka molto på karlavägen ( jag tror det är kring 60-64, ligger inne i en inredningsbutik som heter Art of Living) om du är på östermalm, eller knalla bort till Mellqvist om du befinner dig vid fridhemsplan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp