Gör ett tampställ i ek och sluta vingla på spouten. ;)

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
I början använde jag mitt dubbelhandtag till alla espresson. Sedan kom jag på att jag aldrig någonsin delade på en shot, det var ju dubbla för hela slanten" Så då började jag använda mitt singelhandtag (med dubbelfiltret i såklart).

Men det var vingligt att tampa... det som tidigare var så stadigt och fint på 2 pipar blev plötsligt vingligt och ostabilt. WTF?

Lösningen stavas "tampställ" (i alla fall min lösning. ;)

Det finns färdiga DYRA tampställ att köpa, men de fanns det inte en tanke på att inhandla. Jag hade ju ekbrädor i garaget, och köksinredningen är i ek, så vad passar då bättre än att göra ett tampställ i ek?!

Sagt och gjort. Och gör man på mitt enkla sätt så är det dessutom busenkelt och man kan tampa stabilt i fortsättningen. Jag snidade till en bit ek, filade lite på den med sandpapper och oljade in den med linolja.

Sedan placerade jag den på min tampmatta och skar ut ett tight hål i tampmattan runt ekbiten med en vass kniv.
 

Bilagor

  • tampmatta1.jpg
    tampmatta1.jpg
    130.3 KB · Visningar: 523

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, filerna tar för stor plats, så jag får väl dela upp det här på fler inlägg då.:huh:
EDIT: OK, nu har jag fixat med bilderna till imageshack istället då...

Det blir stabilt att tampa, det finns en relativt plan yta på portafiltret mellan spouten och handtaget (i alla fall mitt portafilter) där ekbiten passar in perfekt.



Och när man inte behöver tampa så tar tampstället knappt något utrymme alls, ekbiten står kvar fastkilad i tampmattan. Det är lätt att hålla rent och man kan lätt plocka loss ekbiten när man behöver skölja av tampmattan.



Det är en enkel och stilren liten ekbit och det är hur enkelt som helst att göra.
 

rhide

Well-known member
Tillägg och (förbättring?)

Att köra helt naken ek är ju ganska sexigt, men eftersom jag gillar att räkna, pilla och att svettas när man sågar härdade fjädrar i flera timmar, byggde jag en egen variant av ekstödet.

Jag plockade helt enkelt fram 6 träbitar ute i garaget och sågade, borrade och mätte lite och byggde helt enkelt ett tamperställ med inbyggd newtonmeter.
Hittils saknas visserligen ytterligare en skåra för portafiltret (i sidopanelen hitom tampern), och ett hål i mitten för enkanalsfilter (under tampern alltså) - men såhär ser det ut hittils:



Inuti lådan finns helt enkelt 4 lika långa fjädrar som är instuckna i lagom stora hål i både botten och i locket. Det viktigaste är att summan av motstående hål i botten och locket är lika i alla 4 fallen, så att plattan blir rak och stabil (givetvis förutsatt att fjädrarna är lika långa).

Den lilla vita biten som syns längst bort är en egenritad skala, vilket enklast görs med en linjal, lite gymnasiefysik och kanske en miniräknare :cool: Kanske kan tyckas vara onödigt, men smidigt att ha för nybörjare.


En sak till:
Testa http://www.imageshack.us/ för att ladda upp bilder.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ha, kul med en inbyggd våg! Även om tampmattan/vågen blir lite i största laget... Posta bilder när du är klar med den. :)

Jojo, imageshack och andra platser i all ära, men jag satt och sparade om alla jäkla bilder jag tog och jobbade med igår natt (tio bilder som blev bra som jag behöll) och skalade ner till riktigtkaffes riktlinjer på max 800x800 och max 195kb. Bilder på andra saker än tampstället.

Det är lagom kul när man sedan bara blir blåst i ansiktet av forumskitinställningar (en ehrmm, frustrerad tråd om det raderades antagligen av admin). Det verkar som om man maximalt kan ladda upp 200kb för all evighet, sedan får man inte bifoga mer bilder. Måste väl bara vara en bugg som de inte fixat än, men irriterande är det.

Jag återkommer med mer bilder när buggen är borta. :)
 

Marv

Well-known member
Att köra helt naken ek är ju ganska sexigt, men eftersom jag gillar att räkna, pilla och att svettas när man sågar härdade fjädrar i flera timmar, byggde jag en egen variant av ekstödet.

Jag plockade helt enkelt fram 6 träbitar ute i garaget och sågade, borrade och mätte lite och byggde helt enkelt ett tamperställ med inbyggd newtonmeter.
Hittils saknas visserligen ytterligare en skåra för portafiltret (i sidopanelen hitom tampern), och ett hål i mitten för enkanalsfilter (under tampern alltså) - men såhär ser det ut hittils:



Inuti lådan finns helt enkelt 4 lika långa fjädrar som är instuckna i lagom stora hål i både botten och i locket. Det viktigaste är att summan av motstående hål i botten och locket är lika i alla 4 fallen, så att plattan blir rak och stabil (givetvis förutsatt att fjädrarna är lika långa).

Den lilla vita biten som syns längst bort är en egenritad skala, vilket enklast görs med en linjal, lite gymnasiefysik och kanske en miniräknare :cool: Kanske kan tyckas vara onödigt, men smidigt att ha för nybörjare.


En sak till:
Testa http://www.imageshack.us/ för att ladda upp bilder.

smart, och snyggt !

Vet inte om du använder tampern på bilden, ett hett tipps är annars att inverstera i en ordentlig tamper. Skillnaden mellan en riktig och leksakstampern i plast mäts i parsec...;)
 

londi

Well-known member
smart, och snyggt !

Vet inte om du använder tampern på bilden, ett hett tipps är annars att inverstera i en ordentlig tamper. Skillnaden mellan en riktig och leksakstampern i plast mäts i parsec...;)

jag har både plast och ordentlig
det spelar ingen roll vilken du använder, det handlar om känslan, hantverkert så att säga
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har "Barista" från den sidan, den är skitbra.
Köp en Espro så blir det bra.... skojar bara! Sjukt dyr!

Vet inte vad man kan lägga ner på en tamper, min första tamper var/är en Press E61 på den sidan. Lägg inte ner en förmögenhet om du inte känner att du verkligen vill det och att det är värt det/kul. Jag tycker att det är skillnad mellan de två, men jag tror att det beror mest på att den andra har konvex yta och att den är så mycket skönare i handen.

Exklusiva träslag i handtaget gör ju inte så mycket för funktionen...

En tamper för 200:- till 400:- känns som ett "vettigt" prisintervall att hålla sig inom. Blir det dyrare så är det dyrt...

Håller med om att det är snålt med info på hemsidan om alla tampers. :(
Men det är väl bara att bomba Cheffalo med frågor om de som verkar intressanta.

EDIT: Förresten "bara lära sig tampa" var lite skämtsamt, det är någon italiensk barista som i ett filmklipp kör med två portafilter samtidigt (och då hinner han ju inte tampa ordentligt, men han fixar nog det där ändå misstänker jag).
 
C

cj53x11

Guest
Dessa till exempel, är de för 600 verkligen så mycket bättre än de för 100? Sidan har på tok för lite information :S

Det är mer tyngd i de dyrare. Kände på "Barista Nero" här om dagen och den var betydligt trevligare att hålla i än min "Svart/alu". Men smakar kaffet bättre för det? I don't think so...
 

andcar

Well-known member
Jag kan ta min tamper-karriär som ett exempel.
Började när jag köpte min första maskin (Gaggia Classic) med en aluminium-tamper (art nr:#:150-200) för 179:- för att sen inse att man ska ha en konxex.
Blev då en Barista-tamper (art nr:#:130-652) för 399:-, funkade bra och espresson blev lite bättre extraherad.
Nu i sommras så köpte jag en Impod Interrogativo (art nr:#:150-106) och vilken pjäs! Rejält tung och skön i handen. Kan väl inte direkt säga att espresson blev bättre men jag byter inte tillbaka till Barista-tampern för den känns liten och plastig numera.
Förenklat kan man översätta till bilar. En Bmw är dyrare än en liten Kia och båda tar dig från punkt A till B. Den ena kanske är skönare att köra, går lite snabbare, är lite säkrare... De gör samma sak men med lite olika känsla.

-Så kort, viktigast att satsa på en konvex och sedan välj en som känns skön att hålla i. Hade jag inte snålat från början så hade jag ju haft nästan 580:- att köpa bönor för. ;)
 

cango

Well-known member
espron var lite saftig i pris...
har en själv, men gav ca hälften från kanada för lite över ett år sen.
inte billig då heller, men faktiskt värd sina slantar. Tung nog att begå mord med den....(kan se nån CSI-snubbe klia sig i huvudet och fundera VAD som kan ha gett det konstiga märket i pannan.... på offret)
 

rhide

Well-known member
Färdigbyggt!

Så var den klar! Sågade upp en springa för portafiltret och målade om hela skönheten - såhär blev resultatet:

http://img398.imageshack.us/img398/3131/press1np4.jpg

http://img388.imageshack.us/img388/6299/press2ii3.jpg

Som synes är konstruktionen väldigt enkel, en bottenplatta och en topplatta, 4 sidoplattor och 4 fjädrar. Bara att mäta noggrant, såga upp och sätta ihop. Dock kan det kanske vara något krångligt att bestämma fjädrarnas hårdhet och jag tänkte därför ge några tips:

- En fjäder är väldigt enkel - kraften man utvinner från den är direkt proportionell mot hur mycket man pressar ihop, eller:

F = k*dx

Där dx är hoptryckning i meter, F är kraften fjädern alstrar och k är en fjäderkonstant vilken som synes har enheten N/m.
För att kunna göra något vettigt alls med en fjäder måste vi veta hur långt fjädrarna trycks ihop vid olika belastning - vi vill alltså finna k. Eller kanske enklare, hur många kilogram vi ska kötta på för att fjädern ska sträckas ut en meter.
För att göra detta kan man antingen plocka fram den stora uppsättning vikter man har liggandes i garaget, eller (som jag gjorde) fylla coca-cola flaskor med vatten och använda dem som vikter.

Snabb fysikgenomgång:
springforcezg0.gif


Fjädern hänger stilla, alltså tar alla krafter som påverkar den ut varandra. Grymt bra regel må jag säga, Newtons 2a lag om någon är intresserad :) . I bilden ovan betyder det att Tyngdkraften G är lika stor som fjäderkraften F - och vi får den ganska enkla ekvationen

G = F <=> m*g = k*dx <=> k = m*g/dx

Så, väg den påhängda vikten (i fallet colaflaskor, välj förslagsvis 1kg) multiplicera med gravitationskonstanten g (=9.8N/kg) och dela med längden du mäter upp. Vips! vi har vår egen våg!

Nu när vi har k (säg till exempel 5.6kN/m) och vi vet då att en fjäder ger 5.6N/mm (ca 3cm för 200N (ungefär 20kg)).

- Om man har fler än 1 fjäder (rekommenderas varmt :p), tänk då på att kraften kommer att fördelas mellan fjädrarna och skalan kommer behöva justeras.
Om vi har 2 fjädrar som vi placerat symmetriskt kommer vi alltså behöva pressa hälften så långt för att få samma kraft som med en fjäder. Med 4 fjädrar alltså bara en fjärdedel av sträckan (ca 7mm i fallet ovan alltså).

Som sagt, en sådan här maskin kanske inte behövs, men att hela tiden pressa med samma kraft medan man testar olika malning kan vara värt guld för oss gröna :blush:

Lycka till!
 

lupoo

Well-known member
Så var den klar! Sågade upp en springa för portafiltret och målade om hela skönheten - såhär blev resultatet:
Snyggt bygge, men... Denna lösning löser ju inte ursprungsproblemet med det "vingliga singelfiltret". Men det kanske inte var meningen heller??? Mr Isomacs ekkloss gjorde ju fanktiskt det. Men som sagt detta var ett snyggt bygge med en alldeles för lång förklaring ;)
 

rhide

Well-known member
Jag trodde att Isomac menade att filtret faktiskt bara hade just ett rör, och inte en mindre dubbelspout som gör den vinglig...

Poängen var att man enkelt kunde såga ett litet hål i träplattan för röret, men om den ser ut som her Isomacs så funkar det ju inte >.<

Och en sak till, tack för komplimangerna ;) Värmer.. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp