Gör ett tampställ i ek och sluta vingla på spouten. ;)

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag trodde att Isomac menade att filtret faktiskt bara hade just ett rör, och inte en mindre dubbelspout som gör den vinglig...

Mitt singelfilter har bara en spout, den du ser på bilden.
Att den sticker iväg åt sidan är det som gör tampandet vingligt. Den ser inte ut som ett rakt rör utan mer som den här dubbelspouten om du tänker dig att du tar bort rännan åt ena hållet. http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=511&SubCatID=19

Kul vågbygge du bifogade! I början när jag tampade använde jag en våg för att känna hur hårt man skulle tampa.

Om det finns fler som ska bygga eller har byggt tampställ så lägg till de i den här tråden. Eller om det är någon som har köpt ett tampställ, så får man se hur ett köpt tampställ ser ut.
 

selanderm

Well-known member
Jag kör dubbelfilter i dubbelhandtag, men med 16 cl duralexglas.
Rymmer det mesta.

Men jag måste ge mr Isomac cred för sin tampkloss.
Om man inte vill såga osv så kolla in närmsta leksaksaffär, för 149 kr får man en hel låda ;-) Kanske ännu billigare på närmsta IKEA, tror tom att man kan få dem i olika färger. En liten genialisk sak som väl fyller sin funktion.
 

lupoo

Well-known member
Jag kör dubbelfilter i dubbelhandtag, men med 16 cl duralexglas.
Rymmer det mesta.

Men jag måste ge mr Isomac cred för sin tampkloss.
Om man inte vill såga osv så kolla in närmsta leksaksaffär, för 149 kr får man en hel låda ;-) Kanske ännu billigare på närmsta IKEA, tror tom att man kan få dem i olika färger. En liten genialisk sak som väl fyller sin funktion.
Woow!!! Tack för tipset. Nu skall jag in och "låna" en kappla-stav av grabbarna;). Tror inte att de märker att det fattas en i den stora röran på golvet :). Om jag frågar snällt så kanske jag får en...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag kör dubbelfilter i dubbelhandtag...

Spoutarna är lite för långt från varandra för att det ska fungera smärtfritt hos mig. Om jag inte lyfter upp min Danesi Cappukopp (som jag tar mina dubbla espresson i) så får jag lite spill om jag inte har placerat koppen 100% på rätt plats. Öppningen på koppen är lite liten...

Då är enkelhandtag + dubbelkorg en perfekt lösning.

Bra tips om färdiga klossar. :)
 

rhide

Well-known member
När jag surfade runt på youtube idag efter latteart/mjölkskumningsvideos råkade jag se ett riktigt snyggt hemmabyggt tamperställ i förbifarten - kolla på denna:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XMCN0MH1lwA&NR[/youtube]
 

Form

Well-known member
Är det mer än jag som har problem att se videon? Har testat flera gånger vid olika tillfällen.
 

lupoo

Well-known member
Är det mer än jag som har problem att se videon? Har testat flera gånger vid olika tillfällen.

Nää det blir ingen film för mig heller. Har provat här på jobbet men det kan vara massa brandväggar och annat jox som hindrar. Nytt försök när jag kommer hem

BTW Form: Attans snajsig avatar:) Gillar Gefle Zebra mycket!!!
Nu kommer jag ihåg att jag skulle lägga upp bilder på lite porslin, har varit dåligt med arten:( . Tråkigt att lägga upp bilder på tomma koppar (om man inte heter plind och kan detta med objektfotografering ;)), lovar att försöka..
 

treefinger

Well-known member
Sådär, nu ändrade jag i youtube-länken.

[youtube]XMCN0MH1lwA&NR[/youtube]

Den är lite lurig youtube-taggen här på forumet, man måste nämligen kapa bort en massa av url.

Lägger man t.ex. in följande så blir det fel: http://www.youtube.com/watch?v=XMCN0MH1lwA&NR

Det som istället ska in i youtube-taggen är det som är efter v= alltså: XMCN0MH1lwA&NR
 

rhide

Well-known member
Okej.. dumt av mig att inte tänka på det, får väl skylla på viss tankspriddhet och den sena timmen =)

Men se ca 1/4 in i filmen, ett snyggt alternativ till tamperupphängare i trä (ek?) hembyggd och nästan gratis.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag vill också ha ett tampingställ tänkte jag för ett tag sedan, men ville också ha ett för förvaring av det andra porta filtret så det slipper ligga någon annanstans och slinga när man inte använder det.

Efter lite mätande, funderande och material letande så skred jag till verket.
Jag tog ett råämne (34x90) och klöv den i två delar på tvären. Dels en för överdelen och en till stavar för underdelen. Efter att jag borrat ett hål för filterhandtaget vid kanten på överdelen så hyvlade jag ner den till lämplig tjocklek för att ge stöd åt handtaget. Sedan hyvlade jag till sidorna och stödet som sitter mellan sidorna och anpassade höjden på dessa så att filtret inte ligger på underlaget. Jag gjorde måtten på denna så att den skulle passa på ett litet skärbräde av plast som jag tidigare använt som tampingmatta.
Det som jag i efterhand saknat lite är en bättre avställningsyta för tampern, men det funkar att ha den i övre hörnen också. Har beslutat att jag skall göra en ny i ek, och på den så ska jag försöka få en lite större överdel för att ge mer plats till tampern (måste hitta någon bred ekplanka också eller så får jag stavlimma lite)

Personligen är jag kanon nöjd med mitt tamperställ och kommer definitivt att göra nästa lite snyggare med profilerade kanter och någon trevlig ytbehandling. Men det får bli framöver när tid finns. :D

Här ser ni bilder på tamperstället med och utan portafilter i (Obs mobilkamera kort): :(
 

Bilagor

  • porta_med_2.jpg
    porta_med_2.jpg
    94.1 KB · Visningar: 168
  • porta_utan_2.jpg
    porta_utan_2.jpg
    82.8 KB · Visningar: 140

TMC

Active member
Härligt att se att du även är en gift/förlovad man med tanke på bilden i ditt första inlägg KG (ringen)...så även jag och det innebär ju en del eftergifter för mig som gift...

Nu har jag ju bliit frälst med Reg Barber som leverantör och då känns det som om tillbehör lär ta den numera jordfästa Concorden till Europa...var köper man matta då?

...förresten...du är skön och verkar vara lika gôtt tokig som en annan - härligt!
 

puttec

Well-known member
Fick mitt en kopps handtag idag! och blev helt paff när jag skulle tampa att den vinglade!!! Hur dum får man vara! Därför blev jag helt salig när jag såg den enklaste av lösningar med din ekbit KG. Jag har också ekdetaljer i köket och om jag inte minns helt fel så har jag några reservbitar kvar. Skall genast kreta till en stödplatta.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp