Tips på färdigmalt till Eva Solo?

Berkan

Member
Finns det några snälla kaffenjutare som kan hjälpe en nybörjare med nedastående fundeingar och frågor (jag har alltid gillat en god kopp kaffe, men har först på senare tid insett skillnaden mellan bryggkaffe och äkta kaffe):

Har under mellandagsrean passat på att införskaffa mig en CaféSolo. Har inte hunnit med att prova den med något annat än mitt kvarvarande färdigmalda fulkaffe (tror det var Zoegas något).

1) Kaffet blir godare än via den gamla bryggaren, men det blir väldigt mycket sump i koppen och det känns som att det vanliga bryggmalda är för finmalet och slinker igenom filtret. Stämmer detta och varför har filtret förresten några hål närmast silikonpackningen som är större?

2) Jag har ingen egen kvarn (än) så jag vill dessutom gärna ha era tips på färdigmalet från butiker i Stockholmsområdet, gärna i olika prisklasser (även tips på acceptabelt färdigmalt fulkaffe på Konsum mottages).
 

JvD

Well-known member
KOnstruktionen av kannan är sådan att tratt och lock hålls kvar del av gummibussningen men också av det undertryck som skapas inne i kannan. Utan dessa hål tror jag det kommer in för lite luft i kannan och det skulle rinna sämre.
 

AA

Skottjägare
2) Jag har ingen egen kvarn (än) så jag vill dessutom gärna ha era tips på färdigmalet från butiker i Stockholmsområdet, gärna i olika prisklasser (även tips på acceptabelt färdigmalt fulkaffe på Konsum mottages).

Hej,

Jag skulle vilja rekommendera dej mitt favoritpresskaffe alla dar i veckan. Det är Moosun Malabar. Leta upp en butik i stan som säljer hela bönor och som kan mala till dej. Det blir stor skillnad mot färdigmalet.
Berätta för butiken att du skall ha det i presskanna/eva solo men dra i bromsen när dom vill mala grovt. Jag har märkt att jag får en fylligare smak vid lite finare malning och lite kortare extrationstid. Det skall inte malas som espresso utan kanske mer som brygg.
Jag kör själv rätt fint typ "1 steg under brygg" och låter det dra runt 2.45-3 minuter. Nackdelen är att man får lite sump i koppen men om man låter den stå i 1 minut så sjunker det. Fördelen är att sötman och den milda smaken kommer fram ytterliggare lite bättre.

Lycka till!

/AA
 

Berkan

Member
Vad kostade den på rea och var köpte du den?
400 på Cervera Hötorget, men nu har de ännu mer i rabatt (i alla fall på Cervera Huddinge) så du kan hitta den för en bit under 400 kr.

ts: Jo, jag provade det när jag stressad sprang in på närmaste ICA och roffade det som såg lämpligast ut. Funkar bra mycket bättre än vanlig bryggmalet, sumpmängden är klart överkomlig nu. Kaffet blev dessutom aningen godare, men långt ifrån det (jag tror att) man kan få av färskmalet.

AA: Tack för tipset, ska kolla upp det.
 

SimonGBG

Member
testade Harrar Longberry i min nyköpta solo och det var verkligen ett kaffe i min smak.
Har testat malabar tidigare men måste säga att Harrar sopade banan med det kaffet.. ;););)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp