Rengöring av europiccola.

Alfredo

Well-known member
Godkväll!

Mitt första inlägg det här, är rätt ny på espresso generellt sett.. Sen är jag helt grön på min nya maskin. Trots detta lyckades jag med en hyfsad shot igårkväll vid premiären. (nybörjartur).
Hursomhelst till saken. Jag inser att jag kommer behöva införskaffa lite tillbehör, en riktig tamper bla.
Då jag köpt en begagnad maskin vill man ju gärna börja med en ren start, jag hittar ganska mycket info om rengöring av halvautomatiska maskiner desto mindre om manuella.. Vad behöver jag för rengöringsprodukter och vad behöver jag göra för underhåll för att maskinen ska må bra och leverera gott kaffe?

Mvh

/Alfredo
 

Alfredo

Well-known member
Följdfrågor efter en del surfande..
Vilken tamper rekommenderas? Filtret "skall" ju vara 48, men det verkar nog som en tamper på 49-50mm skulle passa bättre. Ett ovanligt mått om man letar i butikerna. Hur har ni andra europiccolaägare gjort?
 

Molarin

Well-known member
Hej hej!
Välkommen hit! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av levamaskiner så jag kan inte svaa på dina frågor. Men farbror zix kommer nog snart till undsättning!
 

niad

Well-known member
Angående Tamper så kan jag i alla fall svara för den Europiccola jag köpte under 2006, den enklaste med svart bas. Den har 51mm filter som det verkar för den Impod Esclamativo som jag köpte på 51mm passar fullkomligt perfekt. Byt till en bra tamper så snart som möjligt, det gör en enorm skillnad.
 

zix

Well-known member
Farbror zix har en levamaskin med fullstort filter (58 mm), som på E-61-grupperna, och har därför en sådan tamper. En massiv i rostfritt från xpressivo har gjort god tjänst nu i ett par år. Innan dess var det också xpressivo-tamper, men den i aluminium.

Farbror zix har också fast vattenanslutning, så han vill egentligen inte ge en pavoniägare några detaljerade råd, det blir nog fel då. Men andra här på forumet har ju pavoni. De borde veta.

Det man behöver göra är ju att få rent gruppen respektive att avkalka kokaren och rören. Backflush för att göra rent gruppen är ju inte att tänka på, det finns inga ventiler som släpper ut vattnet bakvägen. Om man inte kan skruva loss filtret - det kan inte jag - får man nog plocka isär själva gruppen. Som du hör har jag inte gjort det än, och jag är lite smånervös inför det. Men det ordnar sig nog, bara man har verktyg och vet ungefär vad som kommer att hända när man börjar skruva.

Avkalkning kan jag inte göra på normalt sätt heller, i och med att jag har fast vattenanslutning, men det borde du kunna. I med avkalkningsmedel (finns att köpa på specialaffärer som säljer espressogrejer, t.ex. kaffemaskinen) i lagom mängd vatten, lös upp det och häll sedan i det i tanken. Följ användningsråden på paketet, men principen är att kokaren ska fyllas med medel och att det får verka en stund. Sedan tömmer man ur och sköljer igenom med rent vatten.
 

Alfredo

Well-known member
Den har 51mm filter som det verkar för den Impod Esclamativo som jag köpte på 51mm passar fullkomligt perfekt.

Allright! Min maskin är från 2000 och har blank fot. Har du kontrollmätt tampern du köpte? 51mm skulle nog bli för stort på min maskin tror jag, om tampern verkligen är det dvs. Var köpte du den?

Mvh

/Alfredo

PS, Tack för tipsen Zix! Får inhandla avkalkning. Och kanske grupprengöring till filterhållare och lösa delar då..? Eller kan man använda nått annat för att bli av med onda gamla kaffeoljor..
 

zix

Well-known member
Gammalt inbränt kaffe rengörs nog bäst med specialmedlen för det. Det som man gör rent en pumpmaskins grupp med brukar också kunna användas för att rengöra lösa delar - portafiltrets (handtagets) filter och själva portafiltret t.ex. Alltså bör du kunna köpa något sånt grupprengöringsmedel till din pavonis portafilter.
Till kokaren behöver du emellertid avkalkningsmedel.
 

Jemo

Well-known member
du bör också plocka isär och göra rent innanför spridarfiltret. det gör du lättast genom att skruva bort hela gruppen med de två små skruvarna, ta bort muttrarna på dess ovansida, lossa sprintarna till hävarmen, vända upp och ner på det hela och pressa mot ett hårt underlag tills kolven tryckt ut spridarfiltret som endast sitter fast med en gummiring. gör rent ordentligt där innanför och sätt försiktigt ihop alltsammans igen. förr eller senare kommer du också att behöva byta packningarna där inne. det är lite pilligt, men inte alls särskilt svårt. det finns en bra guide på home-barista.com. http://www.home-barista.com/forums/viewtopic.php?t=70

när det gäller avkalkning så är det jättesmidigt. jag brukar använda vanligt avkalkningsmedel (antingen flytande mp52 eller melittas pulver). blanda ihop ca 1/2 liter, häll i kokaren, dra igång, kör igenom ca hälften, stäng av maskinen en stund och låt det verka, kör igång igen och dra igång resten. vänd upp och ner på maskinen så du får ur allt och kör igenom med vatten ett par tre gånger.
 

Jemo

Well-known member
jag glömde kommentera det där med dimensionen på filtret. min maskin är från 2003 eller 2004 och den har 51mm (eller 51,5 för att vara exakt). min brorsa har en liknande från slutet av 1990-talet och den har också 51mm. om din maskin har två strömbrytare så är det den äldre varianten som har 48mm. möjligen gjorde de med den mindre dimensionen också en period efter att de bytt till en strömbrytare och en grön lampa, men de bytte till större diameter för att försöka komma tillrätta med de överhettningsproblem som fanns (de lyckades inte särskilt bra, det blir fortfarande för varmt efter 2 dubbla).
 

Alfredo

Well-known member
Ok.. Min maskin var inköpt 2000.. Sen kan den ju ha drällt i någon butik ett tag.. Men det är en stömbrytare/grön diod och blank fot. Men filtret kan jag inte få till 51mm hur jag än försöker.. 49.5-50mm verkar det som.. gjorde dom något mellanting? Var på filtret ska man mäta? i botten eller på väggarna en bit upp?
 

Pyrice

Member
Hallå, du har antagligen en icke-milleniummaskin, och då är filtret 49,5 mm, lite bredare upptill (just under 50 mm), men filtret har ju en svagt konisk form. Själv har jag en aluminiumtamper som är 48 mm och lite för liten. Jag kommer att skaffa eller tillverka en i rostfritt som är 49 mm till min Europiccola. Filtret är 49,5 ungefär 15 mm under kanten, och så lite kaffe har man nog inte i filtret att det blir problem med en tamper på 49 mm.
 

Alfredo

Well-known member
Jo det låter precis som här.. Jag har nog varit inne på att göra mig en tamper jag med.. Har tillgång till verkstad, och både aluminium och mässing så jag får väl sikta på 49mm jag med. Vilket är att föredra alu eller mässing?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp