Här finns alla butiker som säljer råkaffe

Mathias

Well-known member
Eftersom jag ser att ni har utländska leverantörer med på listan skulle jag vilja pusha lite för min leverantör av både rostat och gröna bönor:

http://www.caffe-cataldi.fr/

Rostade bönor skickas dagen de rostas. Rostning sker i en Probat och glöm alla dåliga erfarenheter ni haft av kaffe i Frankrike.
 

Gholam

Well-known member
Eftersom jag ser att ni har utländska leverantörer med på listan skulle jag vilja pusha lite för min leverantör av både rostat och gröna bönor:

http://www.caffe-cataldi.fr/

Rostade bönor skickas dagen de rostas. Rostning sker i en Probat och glöm alla dåliga erfarenheter ni haft av kaffe i Frankrike.

Synd att de har så höga priser. Nästan dubbelt så höga som på Hasbean. (Jämfört snarlika bönor, orostade, 250g, CC 45:-, H 22:- ).
 

martink78

Well-known member
Om man får önska lite så undrar jag om det finns någon europeisk leverantör som har ett bra utbud av decaf råkaffe. Den enda jag vet med bra decaf utbud är sweetmarias men det är en del bök att beställa därifrån, tull & moms och fan & hans moster skall ju ordnas.
 

martink78

Well-known member
Jag är öppen för det mesta, men de decaf jag tycker funkar bäst är de som är mer åt det chokladiga och kanske lite bittersöta hållet. De smakprofilerna verkar klara decaf-processen bättre.. Oftast dricker jag dem som cappuccino/latte och då brukar dessutom dessa smaker funka bättre.
 

puttec

Well-known member
Såg att Kaffeagenterne.dk skaffat en svensk sida också och jag frågade när det blir aktuellt med fsg i Sverige och de hoppades under 2012. Undrar hur de gör med frakten för den är ju förödande idag från Danmark.
 

tnordl

Well-known member
Jag har under de senaste året beställt 24 kg från http://rohkaffeebohnen.de/ De har ett urval runt 30 böner, och kvaliteen har värklighen varit top på bönerna (mycket jämn storlek, rostas like jämnt). Jag använder det som bas och fyller på med Old Brown Sumatra från Maurits i götet, som ett måste i några av mina blandningar.
 

hne

Well-known member
Jag blev rätt paff när Kahls i Kista galleria här i Stockholm hade tre sorters råkaffe på lösvikt. När jag provade rosta igårkväll hittade jag två missfärgade, en klippt och en böna som angripits av nån insekt på halvannat hekto vilket känns helt OK kvalitetsmässigt.
 

bauta

Well-known member
Jag upptäckte detsamma häromveckan. Frågade om de sålde mkt och hon sa att det ökar. Nån riktigt reguljär rostningskund har de.

Bra som backup men jag tror jag föredrar kaffecompagniet med förhoppningsvis mer rättvist kaffe från J&N.
 

MattiasL

Well-known member
Jag har "home coffee roasting" av Kenneth Davids. Jag har ingen annan bok att jämföra med men jag tycker den är ok. Helt klart användbar men kanske lite tunn i vissa avseenden. Den gör ett bra jobb med att beskriva de typiska smakerna hos olika standardvarianter och ger en bakgrund när det kommer till blends för espresso som varit väldigt värdefull för min egen del.

Sen finns det områden som är lite tunna men för mig har den varit ovärderlig som en grund i min egen utveckling som kafferostare. Sen får man bygga på med mer specifik/kompletterande kunskap från ex. sweet maria, homeroasters, etc.

Det är knappast något för proffs och går igenom ganska lite om kemin bakom rostningen, men som startbok för att få en helhetsbild av rostningen som process tycker jag den är helt ok.

Nu mer går jag ofta tillbaka till boken när jag försöker hitta nya bönor till blends etc.
 

martink78

Well-known member
Home Coffee Roasting är bra, i alla fall som introduktion, Coffe Roasting at Home däremot var riktigt dålig, med massor av rena fakta fel. Vill man dyka lite djupare så är det däremot rätt tunnsått tycker jag, Boot coffe har en del artiklar på sin hemsida som är riktigt bra, oftast är det sånt som publicerats i Roast Magazine, Roast Magazine har en del artiklar i övrigt också som är bra men de skriver tyvärr mest om allt annat än rostning tycker jag..
Probat har givit ut en bok också som är rätt bra, Coffee Roasting. Magic-Art-Science (ISBN-10 3-937889-57-4), hittade ingenstans att köpa den (slut) men skrev till dem och fick en skickad till mig.
 

martink78

Well-known member
Jag blev rätt paff när Kahls i Kista galleria här i Stockholm hade tre sorters råkaffe på lösvikt. När jag provade rosta igårkväll hittade jag två missfärgade, en klippt och en böna som angripits av nån insekt på halvannat hekto vilket känns helt OK kvalitetsmässigt.

Coolt, jag har faktiskt hittat råkaffe på coop en gång men det var verkligen ingen höjdare, smakade riktigt illa så jag tror jag slängde det till slut...
 

edtbjon

Well-known member
Jag har precis fått hem ett par paket med bönor från Rawcoffee.se. Bra utbud med bra priser. Det ska bli spännande att pröva sig fram i det provpaket med 10 sorter som de erbjuder... Bara så ni vet vad jag kommer att hålla på med över jul. :) Visst handlar jag själv mest från RostaKaffe.se, som har mycket bra utbud, men RawCoffee ligger på samma (fullt acceptabla) prisnivå.
 

tnordl

Well-known member
Bra att veta och ifall de har ett annat utbud kan man gärna variera. Jag köpte 1kg Guatemala på Ica (nyfiken kunde jag inte låta bli) rostade den i lördags alldeles innan 2 crack och testa ett par espresso igår och idag, överraskad helt utmärkt kvalitet, tror att de kostar 120 kr/kg
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp