Här finns alla butiker som säljer råkaffe

Jazze

Active member
Vet någon om det finns någon butik i Falun som säljer råkaffe?

Glöm frågan.
Slaggatan 10 hade hemma
 
Senast ändrad:

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Humlegårdens Ekolager

Sedan ett par veckor tillbaks säljer Humlegårdens Ekolager råkaffe och kafferostningstillbehör. Jag har varit med och jobbat med detta så har ni några frågor så kan ni kontakta mig. Fler råkaffesorter kommer inom kort. Kika gärna in på http://shop.humle.se/kaffe/
 

svartvest

Well-known member
Vad roligt att de börjar med detta, speciellt böcker vilket har varit omöjligt köpa i Sverige. Jag ser att priset är på 500gr och då är priset dubbelt så högt om man jämför till exempel Rawcoffee. Vad motiverar prissättningen? Vad är skillnaden? Jag har köpt några av rawcoffee bönor och det är bara en som jag tyckte höll en lägre kvalitet och det märks på priset.
 

edtbjon

Well-known member
Sedan ett par veckor tillbaks säljer Humlegårdens Ekolager råkaffe och kafferostningstillbehör. Jag har varit med och jobbat med detta så har ni några frågor så kan ni kontakta mig. Fler råkaffesorter kommer inom kort. Kika gärna in på http://shop.humle.se/kaffe/

Som du ber om feedback, jag håller med svartvest om att de två sorer av råkaffet är lite (mycket) dyrt. Dock välkomnar jag initiativet.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Priset på de kaffesorter som vi erbjuder ligger absolut i en högre prisklass. Anledningen är helt enkelt att det är hög kvalité på kaffet och att inköpspriset därför är högre. Vi har fler kaffesorter på gång in som kommer ligga lägre i pris. Så vi har egentligen börjat med toppen och kommer nu att bygga vidare med bra kaffe i lägre prisklasser.

Detta kanske är ett ämne för en helt ny tråd, men vad känns som ett okej pris för råkaffe som man rostar själv hemma?
 
Senast ändrad:
Z

zlim00

Guest
Borde vi försöka uppdatera listan på förstasidan? Det verkar som ungefär hälften inte längre existerar...

Det skulle vara kul att veta var folk köper sitt råkaffe nuförtiden! Sweet Marias verkar vara riktigt bra, men det blir så dyrt med frakt och moms speciellt när dollarn är dyr...
 

edtbjon

Well-known member
Borde vi försöka uppdatera listan på förstasidan? Det verkar som ungefär hälften inte längre existerar...

Det skulle vara kul att veta var folk köper sitt råkaffe nuförtiden! Sweet Marias verkar vara riktigt bra, men det blir så dyrt med frakt och moms speciellt när dollarn är dyr...
Jag sitter just nu och sörplar på en Burundi från Sweet Marias. (Jag ska vara med i en rostningstävling i Huky500-communityn/forumet.) Visst var det snordyr frakt, men det kanske finns billigare som tar längre tid. Kaffet är hur som helst bland det bästa jag har rostat och det slår lätt det allra mesta som jag har köpt i Sverige/Danmark, via "officiella kanaler". (Sedan har jag ju i och för sig (antagligen) blivit bättre på att rosta kaffe längs resan också, men ändå...)
 

Swappo

Member
Borde vi försöka uppdatera listan på förstasidan? Det verkar som ungefär hälften inte längre existerar...

Det skulle vara kul att veta var folk köper sitt råkaffe nuförtiden! Sweet Marias verkar vara riktigt bra, men det blir så dyrt med frakt och moms speciellt när dollarn är dyr...

Den känns inaktuell ja...

Jag köper mest från rostakaffe.se nu.
Bra kaffe till bra priser. Tycker att man får mycket för pengarna där och kaffet håller generellt sett hög kvalité med några riktiga höjdarkaffen faktiskt.
 

Axa

Member
Någon som har tips på vart man kan beställa råkaffe i Norge, eller är det internationella butiker som gäller?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Nanook

Well-known member
Här känns det som att det finns ett uppdateringsbehov :unsure:
Jag har handlat mitt råkaffe från några svenska handlare och upplever att kvaliteten har varit lite varierande.
Var handlar övriga sitt råkaffe?

//Henrik
 

svartvest

Well-known member
Bra kaffe kostar...jag har köpt från små rosterier om man frågar snällt. Bäst var proverna från Woc i Göteborg... sedan har jag köpt brukskaffe från Mauritz kaffe i Herrjunga.
 

Jonken

Well-known member
Mauritz introducerade mig till rostning, trist att kafét fick stänga i Göteborg. Har du köpt på plats eller har de fortfarande fungerande postorder, svartvest?

Annars tycker i alla fall jag att priserna är väl tilltagna för det mesta, rostakaffe.se och humlegårdens ekolager är de rimligaste jag har funnit, men verkar som att ekolagret satsat på dyrare bönor och bantat sortimentet ytterligare i höst..
 

Nanook

Well-known member
Antar att du med "woc i Göteborg" menar mässan world of coffee?
Mauritz var dock ett bra tips, jag har rätt nära till Herrljunga så det kan vara värt att åka dit en sväng.
//Henrik
 

svartvest

Well-known member
Ja det var kaffemässan i Göteborg..var totalt hög första dagen och smakade och pratade och lärde mig en hel del. Har släkt i Vårgårda så jag passar på att snäppa förbi Mauritz i Herrljunga. Han har ett bra brukskaffe, har även beställt från Alexander Ruas men det var level up och från 90+ fantastisk kaffe!!
 

Nanook

Well-known member
För egen del är det nog mest brukskaffe som gäller än så länge eftersom jag fortfarande har mycket att lära mig om rostning innan jag känner att jag kan göra riktigt finkaffe rättvisa.
Tack för tipset om Ruas, jag hittade en del spännande finkaffe via Drop Café's hemsida som jag faktiskt blev sugen på att testa, frågan är såklart bara om upplevelsen är värt priset men det är väl såklart en smaksak...
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
...Annars tycker i alla fall jag att priserna är väl tilltagna för det mesta, rostakaffe.se och humlegårdens ekolager är de rimligaste jag har funnit, men verkar som att ekolagret satsat på dyrare bönor och bantat sortimentet ytterligare i höst..

Det kommer snart in fler sorter hos Humlegårdens Ekolager och då ett antal som ligger runt 100 kr kilot. De tre sorter som än så länge har lagts upp är våra toppkaffen (Kenya AA Getuya, Kenya Konga och Costa Rica Alejo Castro Red Honey).

Henrik
Kaffeansvarig Humlegårdens Ekolager
 
Topp