Bifogade filer?

theseal

Kaffeterroristen
Hmm, försökte ladda upp min fjärde bild här på riktigtkaffe.se, men fick tjii!!

Får man verkligen bara ladda upp 200kb bilder? och får dom verkligen bara vara XXX höga?

Är det en kostnads/bandbredd/utrymmes fråga eller är det för att vara snäll mot modemanvändare?

Det är inte det att jag saknar möjligheter att ladda upp bilder själv för publicering, men det är bara det att det är ABSOLUT smidigast/snyggast ifall bilderna följer forumet/trådarna.
Tråkigt med trådar med broken imgs som kan vara vanligt annars...

Denna forummotor har ju fö. en av de snyggaste/smidigaste uppladdnings/storleksbegränsnings/thumbnailskapande funktioner jag sett, mycket föredömmligt, enkelt och icke-tröskel-skapande för mindre datorkunniga.

mvh
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har ochså reagerat på de små bilderna. :(

Då tycker jag att det fungerade bättre som det var tidigare, att bilderna skickas till upload.postimage eller vad det nu kallas. Då fick man ju både thumbnails och större bilder om man vill klicka för att se på en större bild.

Trist att ivrigt klicka på en thumbnail bara för att upptäcka att "fullskalebilden" är 50 pixlar bredare och högre...:(
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jo jo, men om valet är mellan "egen regi med små filer och pluttupplösning" och "postimage med STORA filer och HÖG upplösning", så väljer jag.... postimage. ;)
 

Molarin

Well-known member
Skulle vi kunna vänta någon månad så ska jag gå igenom loggar och statistik?

Vet inte riktigt hur mycket sajten drar med vBulletin.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vet inte vad det är för skillnad i prestanda och priser mot vad du har nu, men på b-one så har man fri trafik. :) eller de kanske bara heter "one" nuförtiden förresten... kolla in https://www.one.com/ om det är något alternativ.
 

Molarin

Well-known member
RiktigtKaffe.se drog 5.74 Gig förra månaden och med nuvarande konto på webbhotellet har vi 20 Gig. Sen behöver man ju en del diskutrymme om varje aktiv medlem (ca 200 kan nog räknas som aktiva) laddar upp en massa bilder...

Men nu håller jag på att utforska PhotoPlog, tänkte att vi skulle fixa en "hall of shame" och "hal of fame" med bilder på cappuccinos som vi blivit serverade...

Funderar även på att sätta upp en liten server här hemma som skulle kunna användas till bildlagring.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är ju en del... Det viktiga om man fixar en egen server är att det blir krashsäkert, typ med RAID5 eller något. Det vore bra ruttet om en massa uppladdade bilder plötsligt försvann... tryggt med hosting någonstans. Men det kostar väl en slant om man ska ha megautrymmen och massor med trafik.:(
 

theseal

Kaffeterroristen
mhm... man kan göra förvånasvärt mycket hemma.
Ovan nämda alfa-trekkie-sida hostas i en garderob i mölndal på en BBB VDSL 10/9 lina. Burken som den lirar på är en Celeron 2.8GHz "billigast möjliga hemma burk typ" fast med 1GB minne och Raid1 och cron Rsync backupp till en disk på min server.

Så har man en juste lina tex BBB 10/10 så kommer man långt på ganska billig hårdvara om man driver siter av ikke vinstdrivande art. (OK med BBB och flera andra ISP)

Jaja. jobba vidare med foto-uppladdningmöjligheter, det bidrar till siten på ett positivt sätt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Så har man en juste lina tex BBB 10/10 så kommer man långt på ganska billig hårdvara om man driver siter av ikke vinstdrivande art. (OK med BBB och flera andra ISP)

Va? Har de något emot att man hostar en sida som kan dra in pengar? Har aldrig satt mig in i det så jag har ingen aning. Kanske har de nästlat in i sina avtal att man måste betala mer i avgift om man hostar något som kan dra in pengar?

Helt sjukt i så fall. Ungefär som att man måste ha telias företags-bredbandsabbonemang om man har sin telefon skriven på ett företag. Fast man inte har ett dugg användning av de menlösa "features" som följer med företaguppkopplingen och som gör att man får betala dubbel avgift nästan. (eller skulle få, är man smart så fixar man privatabbonemang och sparar en slant).

Blodutsugarmetoder kallar jag det för.:mad:
 

Form

Well-known member
Fast man inte har ett dugg användning av de menlösa "features" som följer med företaguppkopplingen och som gör att man får betala dubbel avgift nästan. (eller skulle få, är man smart så fixar man privatabbonemang och sparar en slant).

Vad är det för "features" (funktioner är det det svenska ordet?) som ingår i företagsabonnemanget?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Äh, mer utrymme för "sin hemsida". Fler mailadresser och något jox. Jag brydde mig inte ens om att ta reda på det riktigt. Visste bara att jag aldrig i livet kommer att ha min hemsida hos min ISP. det blev privatabbonemang och den betalar företaget. Frågar skattemyndigheterna vaför så är det ju bara att förklara att det ÄR företagets abbonemang och skälet till att man har det "privat" är knäppa regler om att företag ska betala 799:- istället för 299:- som privatpersoner (eller något sådant).

Privatabonnemang eller företagsabonnemang är ju bara "en stämpel", ett namn som telia sätter. De kunde lika gärna kalla det för bananabonnemeng. Det spelar liksom ingen roll.

EDIT: Hah, ja funktioner kallas det väl på svenska? Känns mer naturligt att kalla det för features, jag blir svengelsk när det handlar om datorer... Känns mer naturligt med engelska då man har engelska i operativsystem och alla vettiga program man använder.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det måste vara någon bugg på det där med bifogade bilder. Jag får fortfarande inte ladda upp mer bilder, riktigtkaffes hemsida tjatar bara om den bilden som jag lade upp igår.

För det kan väl inte vara tanken att man bara får ladda upp en bild på 200kb totalt till forumet, sedan får man inte komma med fler bilder?:nowink:

Till och med i den här tråden om jag klickar på "hantera bifogade bilder" så ser jag bilden jag postade igår natt med i beräkningen, och som fortfarande hindrar att jag postar fler bilder.
 

theseal

Kaffeterroristen
Det var precis den frågan jag hade, ifall man verkligen inte får ladda upp mer än 200kb totalt.


Ang IPS, privatabb och drivande av ICKE vinstdrivande hemsidor, så får man i de flesta fall utan vidare krusiduller hosta hen sida på sin privatlina, no questions asked.

Att sen privatlinorna från flera ips's kan åka jojo upp och ner är en annan femma.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag trodde på fullaste allvar såklart att begränsningen var per bild. Är det totalt så är det ju riktigt riktigt fjantigt lite. Och då är det ingenting att fundera på längre: byt tillbaka till postimage omedelbums.

För det är absolut ingenting att ha överhuvudtaget med en gräns som gäller totalt för alla trådar man skriver.
 

theseal

Kaffeterroristen
säker på att det är en inställning mr isomac....

men vi får väl vända frågan till herrarna ADMIN
 
RiktigtKaffe.se drog 5.74 Gig förra månaden och med nuvarande konto på webbhotellet har vi 20 Gig. Sen behöver man ju en del diskutrymme om varje aktiv medlem (ca 200 kan nog räknas som aktiva) laddar upp en massa bilder...

Men nu håller jag på att utforska PhotoPlog, tänkte att vi skulle fixa en "hall of shame" och "hal of fame" med bilder på cappuccinos som vi blivit serverade...

Funderar även på att sätta upp en liten server här hemma som skulle kunna användas till bildlagring.
Sitter själv med server hemma för en utbildnings sajt för bowling detta fungerera hur bra som helst. Jobbar väldigt mycket med video sekvenser osv. "Molarin" hur mycket utrymme tar bilderna i anspråk? Och när du pratar om 5.74gb är det totalt och vad är trafiken upp respektive ner?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Något som ochså är helt sjukt är att man i sin kontrollpanel kan se alla sina bifogade filer och radera de om andan faller på.

Man ska väl inte gå och radera bilder hitan och ditan? Trådarna och inläggen blir ju sabbade och fula om bilderna och det som diskuteras i en tråd raderas?

Ta bort den funktionen. Ta bort hela funktionen med att posta till riktigtkaffe och använd postimage om funktionen och användbarheten blir lidande av "egna bilder". Då är det bättre att ha en fungerande bildlagring och ett fungerande sätt att ladda upp bilder på ett smidigt sätt via någon annan som lagrar bilderna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp